Debatt

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Eller rättare sagt, från ledningarna i dessa förbund. Vi är helt övertygade om att mängder av medlemmar och förtroendevalda i de förbunden också känner sig svikna. Hur tror deras förbundsledningar att LO ska kunna fungera som centralorganisation i framtiden? När man går bakom ryggen på övriga förbund i en så livsavgörande fråga som las? LO-styrelsen var ju glädjande nog enig i sitt nej till det förslag som PTK tecknade med Svenskt Näringsliv. Direkt efter detta nej började IF Metall och Kommunal förhandla bakom ryggen på LO med Svenskt Näringsliv. Och landade i den överenskommelse som vi chockartat fick ta del av den 4 december.

Det är samma vidriga, smutsiga och lumpna svek som strejkbrytare och blockadbrytare utsatt sina kamrater för genom historien. Vår största styrka är ju enigheten och solidariteten! Att IF Metall och Kommunal väljer att smyga till arbetsgivaren och erbjuda sig att svika sina kamrater är inget annat än vidrigt.

Om man inte visste vilka personerna på presskonferensen var, skulle man inte kunna lista ut vilka som företrädde arbetsgivarna och vilka som företrädde oss arbetare. Våra företrädare stod där tillsammans med Svenskt Näringsliv som lydiga knähundar – som hoppades på några berömmande ord från husse.

Man lägger fram små kosmetiska förändringar som en seger. Man förtiger kärnpunkten, att man gått med på utökade undantag i turordningsreglerna. Man förtiger att man självmant skrivit på att företaget får göra tre undantag i turordningslistan per enhet. Och att det är företaget som bestämmer enheterna.

Hur ska vi förklara för våra kamrater, när detta omvandlas till lag, att våra företrädare svikit oss genom att självmant skriva på detta?

Låt oss aldrig glömma vem det var som satte oss i detta, när vi längre fram sitter i förhandlingar med företag som satt detta i system. För det kan vi vara säkra på att de kommer att göra. Glöm inte detta när våra förtvivlade medlemmar frågar ”varför skall jag vara med i facket, ni kan ju ändå inte göra något?”. Kom då ihåg Marie Nilsson och Tobias Baudin! Den bestörtning och vrede vi kände, när vi såg presskonferensen där överenskommelsen offentliggjordes, är densamma som många av våra kamrater fått känna på genom historien när kamrater svikit i strejk och blockad. Skillnaden är att detta är ett historiskt stort svek. Det är ett svek som i förlängningen kommer att leda till att arbetsgivare fått ett verktyg att göra sig av med obekväma arbetare, skyddsombud som driver för företaget jobbiga arbetsmiljöfrågor, eller fackliga förtroendevalda som driver arbetarnas intressefrågor. Och, inte att förglömma, äldre slitna arbetare som lagt sitt liv på företaget, men som inte längre levererar på den nivå som företaget fordrar.

Vi glömmer oförrätter alldeles för lätt, kamrater! Lova att ni inte glömmer Tobias Baudin och Marie Nilsson när vi sen sitter med den här skiten.

Vi som tror på enighet och solidaritet, låt oss ta upp den fana som kastats och fortsätta kampen.

Låt oss göra oss av med IF Metalls rätt att ”sätta märket”.

Låt oss ta kampen för bättre skrivningar i våra kollektivavtal än vad den nya las-lagen kommer att innehålla.

Låt oss ta kampen för att få vår rättmätiga andel av produktivitetsökningen.

Om vi är eniga och tar kampen kan det som Svenskt Näringsliv just nu upplever som en seger bli en dyrköpt sådan. Tillsammans kan vi – tillsammans är vi starka.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.