Läsarhistorier: Visst spökar det!

Väktaren Mikael Henriksson vet inte vad han ska tro. Men OM spöken finns så har de i alla fall inte varit dumma mot honom själv.

Spöken kan vara ett arbetsmiljöproblem. I somras berättade vi om väktaren på Armémuseum och hennes nattliga upplevelser av fotsteg, dunsar och smällar. Då trillade det in fler berättelser från väktare som börjat tro på spöken.

Mikael Henriksson skriver om sin tid på Armémuseum och att han ofta kallade dit både säkerhetschefen och Stockholmspolisen eftersom det nattetid gick otaliga och oförklarliga larm i byggnaden.

”En gång påbörjade jag ronderingen och när jag kommit högst upp på vinden hör jag i internradion att larm har utlöst i vapenrummet våningen under. Jag går dit för att se efter, men hittar inget.

Så kvitteras larmet och jag börjar om. Nytt skarpt larm och undersökning igen, denna gång hittas som vanligt ingenting.

Efter att ha börjat om får jag åter ett larm på min internradio, som säger att dörr med nummer någonting (som jag nu har glömt) är avlarmad. Dörren går mellan folk- och försvarsdelen och själva vindsutrymmet. Jag ser att någon trycker ner handtaget som om dörren ska öppnas, men inget mera händer. Jag ropar att vakten är på andra sidan dörren och då upphör detta. Så tar jag mod till mig och öppnar. Ser inget eller hör inget – och jag vet att jag är ensam i huset.”

– Jag var egentligen aldrig rädd för att göra nattronderna. Det var för stunden som håret reste sig, berättar han. Numera jobbar Mikael Henriksson med parkeringsövervakning.

Så här skriver han om en av sina nattronder på Nordiska muséet i Stockholm:

”När jag träder in på den mörka vinden säger jag, som alltid högt, att nu kommer vakten. Jag stänger dörrarna efter mig och låser dem. Så plötsligt bankar det på dörren bakom mig. Jag blir vansinnigt rädd, men finner mig och går dit i tron att någon ur personalen söker mig. Ingen där. När så ronden fortsätter så kommer bankningen tillbaka och jag går för kontroll igen, ingen där. Nu blir det kusligt och jag skyndar på stegen lite för att hinna göra det sista.”

Pia E har också hon upplevt det oförklarliga när hon jobbade som ”rondare”, hon skriver:

”På Kone Hissar i Kista (där det finns en bilfirma i dag) tändes och släcktes ljusen av sig själv. Till och med i pentryt med vippbrytare. Och i trapphuset. Hade jag släckt allt och sen stod utanför kunde plötsligt lampor tändas. En gång rasade en takpanel från innertaket ner mellan mig och en kollega som diskuterade om det spökade eller inte.”

Och på 3M i Rotebro hörde både hon och hennes arbetsledare en stämpelklocka – som hade monterats ner för länge sedan.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Max Karlsson:
    29 maj, 2023

    Wow!

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!