Lasse slåss för att få tillbaka körkortet

Den 16 juli förra året svartnade det för ögonen på Lasse Sandstedt. Han förlorade medvetandet, körde av vägen och lastbilen blev skrot. I dag mår Lasse bra igen och har tagit upp kampen med Transportstyrelsen för att få tillbaka sitt lastbilskort. Och levebröd.

Jag hade varit och hämtat ett lass med 20–25 ton juice i Göteborgs hamn och skulle till Ringö, fast jag hann inte så långt. Något hundratal meter från terminalen blev allt plötsligt svart. Ena framhjulet gick ner i diket och lastbilen välte.

Lasse har inga egna minnen från händelsen, men en hamnarbetare såg honom sjunka ner över ratten.

– Han undrade vad jag höll på med och ringde efter ambulans. Framrutan krossades och bilen gick åt helvete, sa de på åkeriet.

Lasse var mörbultad och blåslagen, från knävecken och upp på ryggraden. Revbenen värkte, inget var brutet men han hade slagit huvudet i ratten. På sjukhuset misstänkte läkarna att han drabbats av stroke eller epilepsi. Själv tror Lasse att hans blackout kom sig av att det varit en väldigt stressig period och att han ätit och sovit dåligt.

Han har fyllt 63 år och har svårt att tänka sig ett annat jobb än chaufför efter att ha suttit bakom ratten sedan han var 18. Sin egen personbil fick Lasse rätt att köra igen, ett halvår efter olyckan. Men att behörigheten för lastbil och släp drogs in ledde till att han blev uppsagd från åkeriet, efter drygt ett halvårs sjukskrivning.

Den jobbcoach Lasse fick via Arbetsförmedlingen har hjälpt honom att sköta papper och kontakter med myndigheter. Själv har han knepigt att hitta rätt i de byråkratiska labyrinterna.

– Myndigheter i alla former är svåra. Jag förstår inte varför det ska vara så krångligt, varför jag inte får köra lastbil igen. Det har gått 14 månader sedan olyckan nu och jag har inte haft några symptom eller känningar varken före eller efteråt. Jag känner mig hur pigg och bra som helst, försäkrar Lasse.

Till stöd för det har han jagat fram ett läkarintyg från vårdcentralen och ytterligare tre från lika många specialister, som han betalat själv. Lasse tänker driva frågan vidare till kammarrätten, efter att förvaltningsrätten gick på Transportstyrelsens linje.

En av läkarna som Lasse träffat, professor Oluf Andersson vid Annedalskliniken i Göteborg, vill komplettera med en magnetröntgen av Lasses hjärna. En dyrbar undersökning att bekosta helt själv, så professorn och Lasse hoppas att vårdcentralen kan remittera honom. Då blir det vanlig patientavgift. Samma sak gäller för nytt EEG (se fotnot).

Till Kammarrätten anför Lasse att han vill att den medicinska observationstiden efter olyckan, ska kortas ner från fem till ett år och att han omedelbart ska få tillbaka sitt lastbilskort.

– Fem år är helt orimligt eftersom inga fel på mig har kunnat konstateras, som skulle göra mig trafikfarlig.

Lasses jobbcoach, Lisbeth Lundblad Ångman, var med honom på Annedalskliniken. Hon bläddrar i intygen och läser: ”Inga uppgifter om upprepade anfall som tillåter en formell epilepsidiagnos.” När det gäller misstankarna om stroke, som kan komma sig av både hjärninfarkt och hjärnblödning, så är högt blodtryck en stor riskfaktor. Professor Oluf Andersson kommenterar att riskfaktorerna ”verkar vara under kontroll” enligt proverna på Lasses vårdcentral.

– Läkaren tyckte att Lasse hamnat mellan stolarna och blivit satt på undantag. Magnetröntgen och EEG borde ha tagits för länge sedan. Professorn skriver att Lasse känner sig övergiven när han friskskrivits till en situation, där han inte kan försörja sig. Han får inte ens köra taxi, som han gjort tidigare.

– Det är hårt, när det enda Lasse vill är att jobba! Han säger själv att han kan få arbete i morgon dag, om han bara får tillbaka sitt C-kort. Min känsla är att detta inte skötts rätt från början, av vården. Alla vet att magnetröntgen är dyrt, därför hoppar man över det, hävdar Lisbeth Lundblad Ångman.

Egentligen har hennes coachtid med Lasse löpt ut, men hon fortsätter att stötta honom, på ledig tid.

– Jag tycker det är hemskt att han hamnat i den här ohållbara situationen. Någon måste hjälpa honom. På det här sättet kostar han en massa pengar för samhället. Det är inte bra för Lasse och inte bra för någon.

Förtidspension finns inte på kartan för Lasse. Han vill ha sina sista år i arbetslivet, vara ute bland folk där han trivs och tjäna pengar. I stället för att hanka sig fram på låg a-kasseersättning. Budbilsjobb har Lasse sökt, men även där begärde företagen C-körkort. Han vet inte vilket annat yrke han skulle kunna slå sig på.

Invändningar om att läkare har skyldighet att dra in körkort av medicinska skäl, för medtrafikanters säkerhet bemöter Lasse:

– Då ska läkarna vara 100 procent säkra på sin sak. De ska kunna säga vad det är för fel på mig. Nu är det Transportstyrelsens konsultläkare som avgjort hur jag mår, utan att ens ha träffat mig.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.