Elias Jobran klubbordförande Aviator.
Close
Lastarnas klubbordförande Elias Jobran på Aviator ser coronakrisen som ett test av statens trygghetssystem.
Close

Lastare sägs upp och permitteras på Aviator

Corona. 30 lastare har varslats om uppsägning vid Aviator på Arlanda. Den 1 maj trappar marktjänstbolaget också upp korttidspermitteringarna från 60 till 80 procent. Lastarna kommer alltså att jobba 20 procent.

Samtidigt får Aviators lastare en stor del av sin permitteringslön betald via skattepengar.

Elias Jobran är ordförande i lastarnas Transportklubb, och vid det här laget ganska luttrad av corona-pandemin och krisen i flygbranschen.

– Det är inte så mycket att göra åt läget, bara att sitta still i båten och följa med. Vi kan ju inte påverka eller tvinga folk att ge sig ut och resa när pandemin råder, säger han.

Vad säger dina kollegor om varslen och permitteringarna?

– Jag tillhör riskgruppen och har inte träffat några kollegor på två månader, men en del ringer så klart. De förstår läget, att det är som det är. De som varslats jobbar sina sista dagar denna vecka. Det är synd om dem som får gå.

Elias Jobran uppfattar läget som ännu sämre på SAS. Där varslades i dag nästan halva personalstyrkan, 5 000 anställda i Nordenom uppsägning. Detta efter ett tidigare vår-varsel på 10 000 anställda

De nya varslen rör 1 900 heltidsanställda i Sverige.

Liksom lastarna på SAS Ground Handling (SGH) och flygplatskontrollanterna vid Avarn på Arlanda får Aviators lastare nu ut 92,5 procent av sin tidigare utgående lön. Tillägg som ob- och skifttillägg räknas med.

Det var den 2 april i år som riksdagen klubbade igenom regeringens förslag om att införa kortidspermitteringar med upp till högst 60 procent arbetsfri tid (och 40 procents arbetstid).

Något som inte funnits i Sverige tidigare.

Den 14 april utökades permitteringstiden upp till 80 procent (och 20 procents arbete). Efter förhandlingar med Transport är det den maxtiden som införs på Aviator. På arbetarnas dag 1 maj.

Men det innebär samtidigt att de anställda får gå ner i lön till 88 procent av tidigare utgående lön

I morgon onsdag väntar nya MBL-förhandlingar med Aviators ledning, berättar Elias Jobran.

– Vi ska få ny information, men vad de ska säga vet jag inte.

Han ser coronakrisen som en test av samhällets skyddsnät och trygghetssystem.

– Inom facket håller vi koll på om systemet håller eller brister. Det har ju varit en ständig nedmontering av skyddet, en tro att högkonjunkturen ska vara för alltid.

– Nu tvingas staten ändra system, totalt. Klarar de inte av att bygga upp ett nytt hållbart system kommer det att visa sig när väljarna ska säga sitt. Jag blickar framåt mot nästa val, säger han.

Elias Jobran är tacksam för permitteringslönen, som hejdar de ekonomiska konsekvenserna för de anställda. Samtidigt är framtiden oviss, i fall fler nedskärningar kommer.

– Ingen av de 30 heltidsanställda som nu får gå från Aviator var med i facket eller a-kassan. Det blev en läxa. De hann bara vara fast anställda i elva månader. Tur för dem att regeringen infört generösare regler inom a-kassan.

Transportarbetaren har sökt Aviator för en korrekt siffra om antal anställda kollektivare, men ännu inte fått svar. Elias Jobran uppskattar att cirka 500 personer skurits ner till omkring 400.

– Flygbranschen är jävligt känslig. När den väl kommer i gång igen kan uppgången gå fort. Men jag tror det kommer att ta lång tid, mer än ett år. Och familjer med barn kanske ändrar sina resvanor för att inte riskera något, funderar Elias Jobran.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.