Close
Intervju på Corona-avstånd. Från vänster: Joacim Olsson, klubbordförande, Justina Öster, Transportarbetaren, och Hans Ahlberg, huvudskyddsombud.
Close
corona

Lastarna på Arlanda lättade över permitteringsuppgörelse

Flyg. SAS-lastarna på Arlanda drog en lättnadens suck efter regeringens och parternas besked om korttidspermitteringar. Uppgörelsen innebär att personalen går ner i tjänst, med lön från staten. – Vi har fått väldigt positiv respons från golvet, säger klubbordförande Joacim Olsson.

Transportarbetaren träffar Joacim Olsson och lastarnas huvudskyddsombud Hans Ahlberg på ett avfolkat Arlanda. I en paus mellan möten och fortsatta förhandlingar med SAS Ground Handlings ledning. All incheckning är i dagsläget stängd på terminal 4 och har samlats på utrikesterminal 5.

– Regeringen har visat handlingskraft, trots det svåra parlamentariska läget, kommenterar Hans Ahlberg. När de presenterade sitt flygpaket kunde vi andas ut. Vad vi kan se är paketet väldigt bra. Nu finns ändå en chans att det kan gå vägen.

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi besökte i går Arlanda, berättar Hans Ahlberg.

– Det var mycket uppskattat bland de anställda. Han hjälpte till att förklarar vad paketet innebär.

I Sverige finns egentligen inte möjligheten att permittera anställda. Men under coronakrisen har regeringen beslutat om ett undantag. Med stöd av det har Transport och arbetsgivarna, Transportföretagen, enats om en förhandlingslösning. Den innebär att arbetstagare kan gå ner i arbetstid med lön från staten.

På SAS Ground Handling kommer alla lastare att jobba 40 procent och få sammanlagt 92,5 procent av tidigare utgående lön. Det vill säga en lön där alla tillägg är medräknade.

– Folk här är väldigt glada över avtalet. Generellt förväntade vi oss att förhandlingarna med arbetsgivarna skulle vara tuffa och tröga. Vi trodde inte att ett avtal skulle komma så snabbt, säger Hans Ahlberg.

Joacim Olsson nickar:

– Innan var det väldigt oroligt, när bokningarna störtdök och SAS kom med beskedet att permittera 10 000 anställda i Norden, säger han.

Omkring 600 kollektivare arbetar i bolagets marktjänstbolag på Arlanda. På Landvetter har företaget ytterligare ett 60-tal anställda, enligt Joacim Olsson.

Följderna av coronaepidemin saknar motstycke. Dagens situation är mycket allvarligare än vid tidigare flygdippar till följd av exempelvis Sars, fågelinfluensa, elfte september eller askmoln, betonar Hans Ahlberg.

Varken han eller Joacim Olsson törs sia om den långsiktiga utvecklingen för flyget i coronavirusets spår och i fall människor kommer att ändra sitt resmönster.

– Vi vet bara att det blir jätteeffekter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Kvinna ligger i hängmatta, äter ett rött äpple och kollar sin laptop.

Vem vill ha mer ledighet?

Semester. Vissa har arbetstidsförkortning och lång semester. Men de flesta jobbar fortfarande 40 timmar i veckan och får bara den semester som lagen kräver. Kommer det fortsätta vara så?

Lou Fermisson, ordförande på Transportklubben vid AAP, Danijel Kovacic, ordförande för Norwegians Transportklubb och Ekaterina Parenkova som håller i klubban på Eurowings kraftsamlar för att förbättra arbetsvillkoren för kabinpersonalen.

”Vi vill att företagen ska lyssna på oss”

Flyg. Höjd lön efter sänkningen under pandemin. Att företaget lyssnar på oss och behandlar oss rättvist. Bättre scheman och mindre helgjobb. Rätt till ob-­ersättning. Det är några av frågorna som de fackligt engagerade vid Transports nya kabinklubbar vill driva.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.