Close
Intervju på Corona-avstånd. Från vänster: Joacim Olsson, klubbordförande, Justina Öster, Transportarbetaren, och Hans Ahlberg, huvudskyddsombud.
Close
corona

Lastarna på Arlanda lättade över permitteringsuppgörelse

Flyg. SAS-lastarna på Arlanda drog en lättnadens suck efter regeringens och parternas besked om korttidspermitteringar. Uppgörelsen innebär att personalen går ner i tjänst, med lön från staten. – Vi har fått väldigt positiv respons från golvet, säger klubbordförande Joacim Olsson.

Transportarbetaren träffar Joacim Olsson och lastarnas huvudskyddsombud Hans Ahlberg på ett avfolkat Arlanda. I en paus mellan möten och fortsatta förhandlingar med SAS Ground Handlings ledning. All incheckning är i dagsläget stängd på terminal 4 och har samlats på utrikesterminal 5.

– Regeringen har visat handlingskraft, trots det svåra parlamentariska läget, kommenterar Hans Ahlberg. När de presenterade sitt flygpaket kunde vi andas ut. Vad vi kan se är paketet väldigt bra. Nu finns ändå en chans att det kan gå vägen.

Socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi besökte i går Arlanda, berättar Hans Ahlberg.

– Det var mycket uppskattat bland de anställda. Han hjälpte till att förklarar vad paketet innebär.

I Sverige finns egentligen inte möjligheten att permittera anställda. Men under coronakrisen har regeringen beslutat om ett undantag. Med stöd av det har Transport och arbetsgivarna, Transportföretagen, enats om en förhandlingslösning. Den innebär att arbetstagare kan gå ner i arbetstid med lön från staten.

På SAS Ground Handling kommer alla lastare att jobba 40 procent och få sammanlagt 92,5 procent av tidigare utgående lön. Det vill säga en lön där alla tillägg är medräknade.

– Folk här är väldigt glada över avtalet. Generellt förväntade vi oss att förhandlingarna med arbetsgivarna skulle vara tuffa och tröga. Vi trodde inte att ett avtal skulle komma så snabbt, säger Hans Ahlberg.

Joacim Olsson nickar:

– Innan var det väldigt oroligt, när bokningarna störtdök och SAS kom med beskedet att permittera 10 000 anställda i Norden, säger han.

Omkring 600 kollektivare arbetar i bolagets marktjänstbolag på Arlanda. På Landvetter har företaget ytterligare ett 60-tal anställda, enligt Joacim Olsson.

Följderna av coronaepidemin saknar motstycke. Dagens situation är mycket allvarligare än vid tidigare flygdippar till följd av exempelvis Sars, fågelinfluensa, elfte september eller askmoln, betonar Hans Ahlberg.

Varken han eller Joacim Olsson törs sia om den långsiktiga utvecklingen för flyget i coronavirusets spår och i fall människor kommer att ändra sitt resmönster.

– Vi vet bara att det blir jätteeffekter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.