Lastbil orsakade katastrofen i Alperna 1999
Åkeri. Mitt i den 11 kilometer långa tunneln började Volvo-lastbilen brinna. Några minuter senare var 50 fordon fångade i den giftiga röken. Nu är det 25 år sen branden i Mont Blanctunneln krävde 39 liv.
Klockan var 10.46 den 24 mars 1999 när den belgiske lastbilsföraren Gilbert Degrave körde in i den 11 kilometer långa Mont Blanctunneln med sin Volvo FH12.
Snart började de mötande fordonen blinkade med ljuset till honom.
Han stannade sex kilometer in i tunneln, gick ut, och upptäckte att det kom vit rök från lastbilshytten.
När han försökte släcka elden utbröt en explosionsartad brand från lasten, 20 ton margarin och mjöl.
Tunneln stängdes för trafik redan två minuter senare men då var redan 50 fordon, varav 18 lastbilar, fast.
Vinden gjorde att den franska sidan av tunneln nu snabbt fylldes med giftig rök.
Med sex kilometer till mynningen hade de flesta inte en chans. Branden krävde 39 liv; 28 dödades i sina fordon, 10 avled när de försökte fly och en brandman avled senare av sina skador. Av de döda var fem lastbilsförare från England, Frankrike, Holland och Italien.
Branden i Volvon spred sig till många av de övriga fordonen och var så het att det dröjde 50 timmar innan man kunde börja bärgningsarbetet. Tunneln fick så svåra skador att den inte kunde öppnas förrän tre år senare.
Under en uppmärksammad rättegång dömdes 13 personer för branden eller bristande säkerhet. Bland annat fick tunnelns säkerhetschef sex månaders fängelse och den belgiske lastbilsföraren fyra månaders villkorlig dom.
Den svenska lastbilsjätten Volvo friades helt under rättegången.
Man kunde aldrig konstatera den exakta orsaken till branden men misstänker någon typ av elektriskt fel, cigarrettfimp eller dåligt underhåll av motorn.