Lastbilar försvann när åkeri tömdes på tillgångar
Huvudmännen i åkeriet Linkway trans i Helsingborg, tidigare Tornado transport, står åtalade för bolagsplundring. De misstänks ha tagit 26 av bolagets leasade eller belånad lastbilar och sålt dem i Irak och Afghanistan. EU:s gränspolis Frontex fattade misstankar när bilarna kördes ut ur Europa
EU:s gränspolis Frontex fattade misstankar när bilarna kördes ut ur Europa.
Tornado transport etablerade sig i Helsingborg 2005. Efter några år började chaufförerna, de flesta med utländsk bakgrund, söka upp Transport. Förarna berättade hur de blev blåsta på lön och pressade att köra långt mer än vad kör- och vilotidsreglerna medger.
På papperet förestods Tornado av en kvinna, Manar Kianzad. Men i verkligen drevs bolaget av maken, Poyan Kianzad.
Under 2014 bytte Tornado namn, till Linkway trans, och andra personer plockades in som företrädare i styrelsen.
I mars 2015 fick ekobrottspolisen upp ögonen för bolaget. En tjänsteman vid Frontex hade regerat när flera av Linkways dragbilar dök upp vid gränsen mellan Bulgarien och Turkiet.
En utredning startade, som utmynnat i ett åtal mot sex personer med kopplingar till bolaget. Bland de åtalade finns makarna Kianzad, som häktades i juni 2015.
Rättegången inleddes den 15 december vid Helsingborgs tingsrätt. Åklagare Marianne Forsström hävdar att huvudmännen i en skenaffär sålt Linkway till en målvakt – samtidigt som syftet var att tömma bolaget på tillgångar.
Under perioden oktober 2014 till mars 2015 fördes 26 dragbilar, värda 16 miljoner kronor, ut ur Sverige. De var sålda i Irak och Afghanistan. Bilarna är antingen leasade eller belånade i Sverige och åtalspunkterna gäller nu olovligt förfogande och grov oredlighet mot borgenärer.
I juli försattes Linkway trans i konkurs, efter att flera chaufförer blivit utan löner.
Redan på våren 2013 höjde Transports Helsingborgsavdelning varningsflagg för Tornado transport. Den dåvarande lokalombudsmannen Jörgen Danielsson hade stämt företaget inför domstol i en lönetvist. I Transportarbetaren sa han:
– Det enda man kan säga är att sådana här företag inte hör hemma någonstans på arbetsmarknaden. Det måste till någon form av lagändring, annars kommer man aldrig till rätta med otyget.
Rättegången som rör bilarna beräknas pågå i åtta dagar och åklagaren har kallat närmare 15 vittnen.