Lastbilar försvann när åkeri tömdes på tillgångar

Huvudmännen i åkeriet Linkway trans i Helsingborg, tidigare Tornado transport, står åtalade för bolagsplundring. De misstänks ha tagit 26 av bolagets leasade eller belånad lastbilar och sålt dem i Irak och Afghanistan. EU:s gränspolis Frontex fattade misstankar när bilarna kördes ut ur Europa

EU:s gränspolis Frontex fattade misstankar när bilarna kördes ut ur Europa.
Tornado transport etablerade sig i Helsingborg 2005. Efter några år började chaufförerna, de flesta med utländsk bakgrund, söka upp Transport. Förarna berättade hur de blev blåsta på lön och pressade att köra långt mer än vad kör- och vilotidsreglerna medger.

På papperet förestods Tornado av en kvinna, Manar Kianzad. Men i verkligen drevs bolaget av maken, Poyan Kianzad.

Under 2014 bytte Tornado namn, till Linkway trans, och andra personer plockades in som företrädare i styrelsen.

I mars 2015 fick ekobrottspolisen upp ögonen för bolaget. En tjänsteman vid Frontex hade regerat när flera av Linkways dragbilar dök upp vid gränsen mellan Bulgarien och Turkiet.

En utredning startade, som utmynnat i ett åtal mot sex personer med kopplingar till bolaget. Bland de åtalade finns makarna Kianzad, som häktades i juni 2015.

Rättegången inleddes den 15 december vid Helsingborgs tingsrätt. Åklagare Marianne Forsström hävdar att huvudmännen i en skenaffär sålt Linkway till en målvakt – samtidigt som syftet var att tömma bolaget på tillgångar.

Under perioden oktober 2014 till mars 2015 fördes 26 dragbilar, värda 16 miljoner kronor, ut ur Sverige. De var sålda i Irak och Afghanistan. Bilarna är antingen leasade eller belånade i Sverige och åtalspunkterna gäller nu olovligt förfogande och grov oredlighet mot borgenärer.

I juli försattes Linkway trans i konkurs, efter att flera chaufförer blivit utan löner.

Redan på våren 2013 höjde Transports Helsingborgsavdelning varningsflagg för Tornado transport. Den dåvarande lokalombudsmannen Jörgen Danielsson hade stämt företaget inför domstol i en lönetvist. I Transportarbetaren sa han:

– Det enda man kan säga är att sådana här företag inte hör hemma någonstans på arbetsmarknaden. Det måste till någon form av lagändring, annars kommer man aldrig till rätta med otyget.

Rättegången som rör bilarna beräknas pågå i åtta dagar och åklagaren har kallat närmare 15 vittnen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.