Lastbilen som far som ett djur
Ett stycke motorväg i Holland stängs av på lördag. Tolv fordon utan aktiva förare ska visa vad de går för. Ola Benderius och hans team från Chalmers visar för första gången upp sin lastbilsmodell.
– Mänskliga förare är fortfarande de allra bästa, säger forskaren som i helgen tävlar med den senast utvecklade självkörande lastbilen.
Själv låter han sig inspireras mest av djur.
Självkörande fordon är på väg, enligt både forskare, industri och politiker. En statlig utredare har kommit med förslag om ansvar och juridik kring bilar utan aktiv chaufför. Flera försök med självkörande bilar är på gång i Sverige. På industrins utvecklingsavdelningar byggs det vidare med nya funktioner i mer traditionella fordon.
– Vi har börjat i andra änden, säger Ola Benderius och försöker förklara även för den som befinner sig långt från fordonsforskning:
På Chalmers fordonslaboratorium ser de självkörande fordon mer som ett djur, en biologisk organism. Inte ett tekniskt system.
– Vi har utvecklat en mjukvara utifrån det gamla tankesättet. I stället för att tekniskt ställa in hur långt avstånd bilen ska ha till den framför bygger vi in en kamera och ett system som reagerar på fara. Styrningen är också mer avslappnad än i tidigare autonoma fordon, den ligger inte på hela tiden utan träder in när bilen inte längre ska åka rakt framåt. Ungefär som en människa som är uppmärksam och tittar på omgivande trafik och andra hinder.
Lastbilen är en Volvo FH16, men Chalmersteamet har inget direkt samarbete med fordonsindustrin. Den är en ren forskningsprodukt.
– Om tio år eller så kanske biltillverkarna plockar bitar av vår bil, säger Ola Benderius. I Holland kommer vi att träffa folk från andra universitet i världen, och då hoppas vi på ett forskarutbyte där fler kommer att ansluta sig till vårt projekt och använda mjukvaran i sina egna fordon.
Vad tror du om framtiden för lastbilschaufförer?
– Det måste nog alltid finnas någon som åker med och ser till att allting fungerar.
Under lördagens tävling räknar han med att lastbilens samtilga fyra säten kommer vara upptagna. Utmaningen är då att de självkörande bilarna som färdas i två körfält ska byta till en gemensam fil.