Lastbils-demonstration mot dumpning inom åkeri
Förra gången fyllde eldsjälarna, som slåss för sunda villkor inom åkeribranschen, en biosalong i Vara med arga chaufförer och åkare. Nu går man vidare och uppmanar intresserade att sluta upp på en lastbilsdemonstration i Göteborg den 1 december.
Fjärrbilschauffören Freddy Welle, från Transports avdelning 3 i Göteborg, är aktiv i förbundets så kallade schysta villkor-kampanj. Den går ut på att märka upp åkerier och lastbilar, som körs av förare som arbetar under schysta villkor. Det vill säga kollektivavtal, som följs.
Nu arbetar Welle för fullt med förberedelserna inför demonstrationen. Den ska starta vid Stena Danmark-terminalen och fortsätta till Götaplatsen, där man samlas för att lyssna till olika talare. Under vägen ska alla gående sympatisörer sluta upp vid Stora Teatern, i korsningen Parkgatan-Allégatan.
– Tanken är att vi ska köra med 15 bilar av olika valörer, distribution, schakt… ja, så många som möjligt för att visa styrkan i våra krav, att vi menar allvar. Vi måste gå samman, åkare och chaufförer, om vi ska lyckas rädda åkeribranschen. Om vi ska ha några jobb kvar att gå till, säger Freddy Welle.
Än är demonstrationstillståndet inte klart, men Welle bedömer att det inte ska stöta på patrull. Arrangörerna – Transports avdelning 3, intresseorganisationen TIA, Truckers International Association, och branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag – är måna om att vara ute i god tid, för att samla så många deltagare som möjligt.
Sveriges Åkeriföretags vd Johan Lindström kommer att finnas bland talarna, liksom riksdagsmännen Monica Green (S) och Sten Bergheden (M) från riksdagens trafikutskott. Fler politiker, som bland annat skrivit riksdagsmotioner (förslag) kring åtgärder inom åkerinäringen, är tillfrågade. Även Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
– Den senaste tiden har vi känt av hoten från en vikande bransch med varsel och uppsägningar ännu starkare. Ett stort åkeri i Helsingborg har gått i konkurs och ett i Gislaved, och nu kommer varsel också från DHL. Dessutom sprider sig fenomenet med falska egenföretagare mer och mer, anför Freddy Welle.
Med ”falska egenföretagare” menar han enbilsåkare som kör under anställningslika former. Ett ljus har i alla fall tänts i mörkret, i och med Skatteverkets färska krav på drygt 50 miljoner kronor riktat mot fyra västsvenska åkerier. Bolagen har sammantaget anlitat flera hundra utländska chaufförer som misstänks ha jobbat på detta sätt, anmärker Freddy Welle.
Majoriteten av förarna har sina hemländer i Polen och de kommer nu i efterhand att tvingas betala skatt till svenska staten. Samtidigt riktas krav mot åkerierna att betala arbetsgivaravgifter för de utländska chaufförerna.
Skatteverkets fortsätter sin pågående granskning av åkerinäringen, som Transportarbetaren skrivit om tidigare. Fler skattekrav är att vänta mot svenska åkerier och utländska chaufförer, som i dag tvingas köra för sämre löner och villkor än kollektivavtalen säger. Detta leder i förlängningen till ojämlik konkurrens, där åkerier som tillämpar schysta villkor slås ut av dem som inte gör det.
Hur många som kommer till demonstrationen i december vågar Freddy Welle inte sia om, men han säger:
– Ställer folk inte upp nu och går man ur huse vet jag inte hur det ska gå. Jag ser i mitt eget åkeri att vi har fått mindre att göra. Jag är fackligt ombud och livrädd att jag ska tvingas sitta med och säga upp folk. Förarna ringer mig varje dag och undrar hur det ska gå, om de kommer ha jobben kvar och kunna försörja sina familjer.
Fotnot. TIA, Truckers International Association, är en löst sammansatt intresseförening för både lastbilschaufförer och åkare med intresse för åkerinäringen.