Lastbilschaufför körde in i bärgningsbil och smet
Vid bärgningen av en lastbil på E18 körde en annan lastbilsförare på bärgningsbilen, men smet från platsen. Konsekvensen blir att bärgningsfirman hädanefter alltid kommer att stänga av trafiken tills arbetet är slutfört, med köer och förseningar till följd.
– Ingen person skadades, som tur var. En olycka kan väl hända, men det som gör mig riktigt arg är att chauffören inte stannade utan körde därifrån, säger åkeriägaren Christoffer Larsson.
Han driver företaget Bilbärgarna i Roslagen och tillägger:
– Nu kommer vi sluta vara snälla och tillämpa regelverket strikt. Konsekvensen blir köer och förseningar i bland annat busstrafiken.
Olyckan inträffade i går kväll på E18 mellan Söderhall och Brottby, norr om Stockholm. Christoffer Larsson körde själv till platsen för att hjälpa en lastbilschaufför som fått punktering på släpet. En av Larssons anställda anslöt i ett så kallat TMA-fordon, som ska förhindra att bärgningsarbetare blir påkörda. Det krävs numera på sträckan.
– Det var en så kallad 2+1-väg med bara ett körfält och placeringen av släpet var lite olycklig, så det blev trångt på vägen. Arbetet blev ganska tidskrävande. För att vara snälla lämnade vi därför en ”spalt” på körbanan så att bilarna kunde passera.
De flesta bilister som passerade under bärgningsarbetet saktade in och krypkörde förbi. Förarna av tyngre fordon stannade till och såg till att få ögonkontakt med bärgarna innan de passerade. Men en lastbilschaufför trängde sig bara förbi, körde på tungbärgaren och tryckte på gasen därifrån, utan att ge sig till känna, berättar Christoffer Larsson.
Han identifierade vilket åkeri föraren körde för och har nu gjort en polisanmälan.
– Jag har också sökt åkeriägaren, men inte fått kontakt än.
Bärgningsarbetare har tidigare vittnat i Transportarbetaren om bristen på hänsyn till bärgare, däcks- och vägarbetare som jobbar på vägen. Något som ligger bakom införandet av så kallade TMA-fordon som ska skydda anställda från att bli påkörda.
– Det låter kanske som en klyscha, men jag tycker att trafikmoralen bara blir sämre och sämre för varje år, säger Christoffer Larsson.
Han håller inte med dem som kastar skulden på utländska förare. ”Rötägg” i trafiken finns både bland svensk- och utlandsfödda, personbilister och yrkesförare, anser åkaren.
Han har jobbat i branschen i tio år och uppmanar alla förare som närmar sig olycksplatser och arbetare på vägen:
– Ta det lugnt, dämpa farten och ta ögonkontakt!
Ibland tvingas nödställda vänta på att bärgningsbilen kommer fram och hinner då bli både skärrade och bleka över hastigheten i trafiken och bristen på hänsyn. Den upplevelsen tror Christoffer Larsson kan hjälpa till att förbättra trafikmoralen. Ytterligare ett stöd vore att ta med information i körkortsutbildningen, föreslår han.
Många knorrade när TMA-fordon infördes på försök, men Christoffer Larsson har bara positiva erfarenheter och hoppas att krav på påkörningsfordon och bärbara farthinder ska införas över hela landet. Särskilda färger på blinkande, roterande ljus tror han mindre på eftersom så många yrkesgrupper nu använder varningsljus att allmänhetens uppmärksamhet mattas av.
Fotnot. Så kallade TMA-fordon är utrustade med påkörningsskydd, som ska skydda arbetare på vägen. Skydden är utformade som deformationsblock som monteras baktill på lastbilar eller arbetsfordon. De används bland annat vid bärgningsarbeten, trafikolyckor och vägarbeten. TMA står för Truck Mounted Attenuator.