Lastbilschaufför körde in i bärgningsbil och smet

Vid bärgningen av en lastbil på E18 körde en annan lastbilsförare på bärgningsbilen, men smet från platsen. Konsekvensen blir att bärgningsfirman hädanefter alltid kommer att stänga av trafiken tills arbetet är slutfört, med köer och förseningar till följd.

– Ingen person skadades, som tur var. En olycka kan väl hända, men det som gör mig riktigt arg är att chauffören inte stannade utan körde därifrån, säger åkeriägaren Christoffer Larsson.

Han driver företaget Bilbärgarna i Roslagen och tillägger:

– Nu kommer vi sluta vara snälla och tillämpa regelverket strikt. Konsekvensen blir köer och förseningar i bland annat busstrafiken.

Olyckan inträffade i går kväll på E18 mellan Söderhall och Brottby, norr om Stockholm. Christoffer Larsson körde själv till platsen för att hjälpa en lastbilschaufför som fått punktering på släpet. En av Larssons anställda anslöt i ett så kallat TMA-fordon, som ska förhindra att bärgningsarbetare blir påkörda. Det krävs numera på sträckan.

– Det var en så kallad 2+1-väg med bara ett körfält och placeringen av släpet var lite olycklig, så det blev trångt på vägen. Arbetet blev ganska tidskrävande. För att vara snälla lämnade vi därför en ”spalt” på körbanan så att bilarna kunde passera.

De flesta bilister som passerade under bärgningsarbetet saktade in och krypkörde förbi. Förarna av tyngre fordon stannade till och såg till att få ögonkontakt med bärgarna innan de passerade. Men en lastbilschaufför trängde sig bara förbi, körde på tungbärgaren och tryckte på gasen därifrån, utan att ge sig till känna, berättar Christoffer Larsson.

Han identifierade vilket åkeri föraren körde för och har nu gjort en polisanmälan.

– Jag har också sökt åkeriägaren, men inte fått kontakt än.

Bärgningsarbetare har tidigare vittnat i Transportarbetaren om bristen på hänsyn till bärgare, däcks- och vägarbetare som jobbar på vägen. Något som ligger bakom införandet av så kallade TMA-fordon som ska skydda anställda från att bli påkörda.

– Det låter kanske som en klyscha, men jag tycker att trafikmoralen bara blir sämre och sämre för varje år, säger Christoffer Larsson.

Han håller inte med dem som kastar skulden på utländska förare. ”Rötägg” i trafiken finns både bland svensk- och utlandsfödda, personbilister och yrkesförare, anser åkaren.

Han har jobbat i branschen i tio år och uppmanar alla förare som närmar sig olycksplatser och arbetare på vägen:

– Ta det lugnt, dämpa farten och ta ögonkontakt!

Ibland tvingas nödställda vänta på att bärgningsbilen kommer fram och hinner då bli både skärrade och bleka över hastigheten i trafiken och bristen på hänsyn. Den upplevelsen tror Christoffer Larsson kan hjälpa till att förbättra trafikmoralen. Ytterligare ett stöd vore att ta med information i körkortsutbildningen, föreslår han.

Många knorrade när TMA-fordon infördes på försök, men Christoffer Larsson har bara positiva erfarenheter och hoppas att krav på påkörningsfordon och bärbara farthinder ska införas över hela landet. Särskilda färger på blinkande, roterande ljus tror han mindre på eftersom så många yrkesgrupper nu använder varningsljus att allmänhetens uppmärksamhet mattas av.

 

Fotnot. Så kallade TMA-fordon är utrustade med påkörningsskydd, som ska skydda arbetare på vägen. Skydden är utformade som deformationsblock som monteras baktill på lastbilar eller arbetsfordon. De används bland annat vid bärgningsarbeten, trafikolyckor och vägarbeten. TMA står för Truck Mounted Attenuator.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.