Lastbilschaufför på ökänt åkeri åtalas för 55 regelbrott
När 52-åriga lastbilschauffören Ivan Zagar stoppades av trafikpolisen hittade de 55 fel i hans färdskrivare. Framförallt har han missat att knappa in vilket land han varit i, men han har också hoppat över raster och haft för kort dygnsvila. Nu riskerar han böter på 10 000 kronor. Men Zagar säger sig varit tvungen att köra non stop för att inte förlora jobbet hos MPG Transport.
Den 24 september stoppades Ivan Zagar av Trafikpolisen på E6:an utanför Mölndal. När polisen studerade informationen i hans färdskrivare hittade de inte mindre än 55 brott mot förordningen om kör- och vilotider. Dessutom transporterade Zagar, som inte talar svenska, farligt gods utan att ha med sig instruktioner för hur godset skulle hanteras på ett språk som han kunde förstå.
Nu har åtal väckts mot Ivan Zagar i Göteborgs tingsrätt. Han åtalas för 55 brott mot kör- och vilotidsförordningen under september månad samt ett brott mot lagen om Transport av farligt gods. Åklagaren yrkar på att Zagar ska få 10 000 kronor i böter.
När Transportarbetaren ringer upp Ivan Zagar vill han gärna ge sin version av den arbetsmånad som ledde till 55 regelbrott.
49 av åtalspunkterna handlar om att han inte har knappat in landskoden för Sverige i färdskrivaren. En regel som Zagar säger att han inte kände till.
– Jag visste inte att man skulle ange det. Jag trodde inte att det spelade någon roll inom EU, säger Ivan Zagar.
Övriga åtalspunkter handlar om att Zagar inte har tagit rast i tid, samt att hans dygnsvila varit för kort. Som kortast har han bara vilat 6 timmar och 25 minuter, enligt åtalet.
Här handlar det inte om att chauffören inte känt till reglerna. Däremot, berättar Zagar, har de körningar han haft varit omöjliga att få ihop.
– Jag var tvungen att klara mina körningar. Vad kunde jag göra?
I september, då kör- och vilotidsbrotten skedde, arbetade Ivan Zagar för Skåneåkeriet MPG transport, som i sin tur körde för speditionsföretaget Freja. Men anställningen hos MPG var bara en provanställning. En anställning som Zagar inte vågade riskera. Därför sa han inte emot när Freja lade ut körningar som inte gick att få ihop inom lagens ramar.
– När de sa åt mig att köra, körde jag. Så jag körde alldeles för mycket.
Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om MPG Transport. Dels efter att det visat sig att företaget betalat rak milpeng till sina chaufförer, något som är förbjudet inom EU. Dels efter att en tidigare chaufför inte fått ut sin lön från åkeriet.
Samma sak menar Ivan Zagar har hänt honom. Nu har han kopplat in en advokat för att se om han kan få ut den ersättning som han menar att MPG Transport är skyldig honom.