Lastbilsförare ett framtidsyrke? – se vår film från mässan
Åkeri. Inne i mässhallarna flockas besökarna kring lastbilar så välputsade att de skulle platsa hemma i vardagsrummet. Ute på gräsplanen sticker kranarmarna upp som långa tandpetare mot himlen.
Går det att hitta nyheter bland alla utställare på Elmia? Ja, säkert. Går det att hitta innovationer som är bra för chaufförerna och deras arbetsmiljö?
En sådan är kanske Exeros frontsandare. En plåtlåda som sandar framför lastbilen när halkan slår till, inte bakom. Miljöföretags Nordrens sopbil har ett lågt insteg, som underlättar för renhållarna.
I Transports monter kommer vågor av gymnasieelever som fått börja terminen med ett studiebesök bland krom, fjärrljus, svarta gummidäck och gamla veteranlastbilar.
– I dag har det varit bra tryck. Framför allt är det skolungdomar som kommer förbi. Vi skriver in många av dem som elevmedlemmar i facket, säger Ulf Persson, som till vardags jobbar med organisationsfrågor på Transports förbundskontor.
En rundvandring på mässan tar tid. I ett hörn, utomhus, pågår tävlingar i precisionskörning. En bit därifrån står ett par uppsminkade kvinnor och försöker locka in publik till företaget SKAB.
Det känns först lite unket med unga tjejer som dragplåtser, fast det är varieté och företaget har dessutom ställd dit en dinosaurie, så möjligen är det en sorts drift med tidseran då lättklädda kvinnor var vanliga på bilsalongerna.
Inte långt därifrån åker en Scania omkring utan chaufför. Bilen är fjärrstyrd. Det ser lite komiskt ut när ratten snurrar, med tom förarstol.
Volvo visar också upp en bil som fjärrstyrs. Bredvid finns företagets nya motor för flytande gas, LNG, med den termoslika tanken som ska se till att gasen hålls kall.
Inne på Volvos scen är det föredrag. Det handlar om självkörande lastbilar.
– Förarna behövs även i framtiden, försäkrar Lars Mårtensson, från Volvo lastvagnar.
Han beskriver chaufförsjobbet som ett framtidsyrke. Ett arbete där de anställda kommer att ha nya system för ”förarstöd”. Där bilarna kan köra sig själva, men där det under lång tid framöver kommer att krävas en chaufför i hytten.