Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”
I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.
– Fruktansvärt tragiskt och ytterst onödigt att det ska behöva hända, kommenterar Robert Savela, Transports ordförande i avdelning 26 i Norrbotten.
Han räknar upp en rad problem med E10 (40 mil) mellan Töre och Riksgränsen.
– Vägen är hal, mörk och smal. Jag är helt övertygad om att vi skulle få bort många olyckor genom att bredda den och införa 2+1-väg.
Norrbottens-Kuriren skriver att olyckan var den tredje dödsolyckan med en lastbil inblandad på kort tid i länet.
Polisen fick larmet om singelolyckan vid 8.30-tiden på lördagsmorgonen. Den inträffade ovanför Morjärv, i Kalix kommun. Chauffören var ensam i lastbilen och utländsk medborgare. Det mesta tyder på att han var rumän, berättar gruppchef Jan-Erik Abrahamsson på Polisens utredningsavdelning, östra Norrbotten.
100 procent klarhet får polisen på onsdag när mannen har obducerats. De anhöriga har underrättats.
– Varför han åkte av vägen är oklart. Vi har tagit lastbilen i beslag för teknisk undersökning om eventuella fel eller brister, och tittar också på vad som hänt med chauffören. Obduktionen kan ge svar på om det handlat om någon sjukdom, säger Jan-Erik Abrahamsson.
Han bekräftar tidigare uppgifter om att det var en singelolycka utan andra trafikanter inblandade.
Helena Eriksson är direktör på Trafikverket, region Nord, och väl medveten om problemen på E10. Vägen är en viktig transportled och har därför prioriterats i myndighetens planering, förklarar hon.
– Vi vet att det inträffar olyckor och vill ha mitträcke på hela sträckan.
På sin hemsida informerar Trafikverket om en rad planerade åtgärder med underhåll, ny sträckning, mötesfri vägsträckning och flyttning av vägar. En del ligger så långt fram som 2024, exempelvis den mötesfriavägen vid Kiruna.
– En del är i gång, men det kommer mer ombyggnader i etapper. Vi gör allt vi kan men självklart är det också en finansieringsfråga, säger Helena Eriksson.
Hon beklagar den tragiska dödsolyckan i helgen och relaterar till Arbetsmiljöverkets statistik om dödsfall.
– Det hänger ihop med högkonjunktur då vi ofta får mer trafik, mer transporter och mer lastbilstrafik. Vi jobbar med nollvisionen av dödsfall. Även om det begås misstag i trafiken ska ingen behöva straffas med döden, säger Helena Eriksson.
Hon återvänder till mitträcken, som den bästa åtgärden för att förhindra kollisioner mellan fordon.
– Samtidigt har yrkesförare ett stort ansvar och måste anpassa sitt körsätt efter aktuellt väglag, betonar Helena Eriksson.
Transports Robert Savela berättar att Transport och IF Metall under många år utövat påtryckningar på de ansvariga för att E10 ska åtgärdas. Han välkomnar omdragningen av vägen vid Muorjevaarabackarna ovanför Gällivare, som Trafikverket planerat att påbörja i år. Förutom en ny sträckning ska där byggas ett stigningsfält.
– Det blir en bra förändring som ökar säkerheten. I dag är det vanligt att tvåaxliga fordon, i huvudsak utländska lastbilar, fastnar i de backarna. En del åker av vägen och andra börjar glida baklänges.
– Svenska lastbilar har över lag fyra axlar, tillägger han.
I kommande papperstidning summerar Transportarbetaren totalt tolv yrkesförare bland Transports medlemsgrupper som mist livet på jobbet. Inte bara på vägen utan även i samband med bland annat lastning och lossning. Ännu ett svart år, konstaterar Robert Savela.
– Våra yrkesgrupper är väldigt olycksdrabbade. Det är fruktansvärt att det får fortgå.
Förutom förbättringar av olycksdrabbade vägar talar han om att yrkesförare behöver ha rätt utrustning för bland annat lastning och lossning.
– Den ska vara i gott skick och chaufförerna behöver ha rimlig tid för att utföra sina uppdrag, så att de kan följa lagar och regler, kör- och vilotider och så vidare. Vilan är viktig för trafiksäkerheten, men det slarvas en del med den bland utländska chaufförer, säger Robert Savela.
Han berättar också om utländska ekipage som blir stående i flera dagar efter att ha kört av vägen eftersom chaufförerna saknar försäkring.
Fotnot. 2+1-vägar har omväxlande ett eller två körfält och i många fall ett mitträcke, ofta av stålvajrar.