Lastbilsförare omkom på E10 – ”Dödens väg”

I helgen hände det igen, en lastbilschaufför miste livet i en trafikolycka på E10 i Norrbotten, i folkmun kallad ”Dödens väg”. Flera åtgärder för att öka säkerheten är på gång, lovar Trafikverket.

– Fruktansvärt tragiskt och ytterst onödigt att det ska behöva hända, kommenterar Robert Savela, Transports ordförande i avdelning 26 i Norrbotten.

Han räknar upp en rad problem med E10 (40 mil) mellan Töre och Riksgränsen.

– Vägen är hal, mörk och smal. Jag är helt övertygad om att vi skulle få bort många olyckor genom att bredda den och införa 2+1-väg.

Norrbottens-Kuriren skriver att olyckan var den tredje dödsolyckan med en lastbil inblandad på kort tid i länet.

Polisen fick larmet om singelolyckan vid 8.30-tiden på lördagsmorgonen. Den inträffade ovanför Morjärv, i Kalix kommun. Chauffören var ensam i lastbilen och utländsk medborgare. Det mesta tyder på att han var rumän, berättar gruppchef Jan-Erik Abrahamsson på Polisens utredningsavdelning, östra Norrbotten.

100 procent klarhet får polisen på onsdag när mannen har obducerats. De anhöriga har underrättats.

– Varför han åkte av vägen är oklart. Vi har tagit lastbilen i beslag för teknisk undersökning om eventuella fel eller brister, och tittar också på vad som hänt med chauffören. Obduktionen kan ge svar på om det handlat om någon sjukdom, säger Jan-Erik Abrahamsson.

Han bekräftar tidigare uppgifter om att det var en singelolycka utan andra trafikanter inblandade.

Helena Eriksson är direktör på Trafikverket, region Nord, och väl medveten om problemen på E10. Vägen är en viktig transportled och har därför prioriterats i myndighetens planering, förklarar hon.

– Vi vet att det inträffar olyckor och vill ha mitträcke på hela sträckan.

På sin hemsida informerar Trafikverket om en rad planerade åtgärder med underhåll, ny sträckning, mötesfri vägsträckning och flyttning av vägar. En del ligger så långt fram som 2024, exempelvis den mötesfriavägen vid Kiruna.

– En del är i gång, men det kommer mer ombyggnader i etapper. Vi gör allt vi kan men självklart är det också en finansieringsfråga, säger Helena Eriksson.

Hon beklagar den tragiska dödsolyckan i helgen och relaterar till Arbetsmiljöverkets statistik om dödsfall.

– Det hänger ihop med högkonjunktur då vi ofta får mer trafik, mer transporter och mer lastbilstrafik. Vi jobbar med nollvisionen av dödsfall. Även om det begås misstag i trafiken ska ingen behöva straffas med döden, säger Helena Eriksson.

Hon återvänder till mitträcken, som den bästa åtgärden för att förhindra kollisioner mellan fordon.

– Samtidigt har yrkesförare ett stort ansvar och måste anpassa sitt körsätt efter aktuellt väglag, betonar Helena Eriksson.

Transports Robert Savela berättar att Transport och IF Metall under många år utövat påtryckningar på de ansvariga för att E10 ska åtgärdas. Han välkomnar omdragningen av vägen vid Muorjevaarabackarna ovanför Gällivare, som Trafikverket planerat att påbörja i år. Förutom en ny sträckning ska där byggas ett stigningsfält.

– Det blir en bra förändring som ökar säkerheten. I dag är det vanligt att tvåaxliga fordon, i huvudsak utländska lastbilar, fastnar i de backarna. En del åker av vägen och andra börjar glida baklänges.

– Svenska lastbilar har över lag fyra axlar, tillägger han.

I kommande papperstidning summerar Transportarbetaren totalt tolv yrkesförare bland Transports medlemsgrupper som mist livet på jobbet. Inte bara på vägen utan även i samband med bland annat lastning och lossning. Ännu ett svart år, konstaterar Robert Savela.

– Våra yrkesgrupper är väldigt olycksdrabbade. Det är fruktansvärt att det får fortgå.

Förutom förbättringar av olycksdrabbade vägar talar han om att yrkesförare behöver ha rätt utrustning för bland annat lastning och lossning.

– Den ska vara i gott skick och chaufförerna behöver ha rimlig tid för att utföra sina uppdrag, så att de kan följa lagar och regler, kör- och vilotider och så vidare. Vilan är viktig för trafiksäkerheten, men det slarvas en del med den bland utländska chaufförer, säger Robert Savela.

Han berättar också om utländska ekipage som blir stående i flera dagar efter att ha kört av vägen eftersom chaufförerna saknar försäkring.

 

Fotnot. 2+1-vägar har omväxlande ett eller två körfält och i många fall ett mitträcke, ofta av stålvajrar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. PH:
    23 januari, 2019

    Ska inte vägen vara fördbar med ett två axlat fordon?
    Det borde ligga i allas intresse att vägen håller en säker standard.
    Två till ett väg i all ära men det var en singel olycka!

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Porträttbild på man med rakat huvud och skägg

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.