Lastbilsförare toppar dödsstatistiken

Åkeri. Tio lastbilschaufförer fick sätta livet till i jobbet 2017. Återigen toppar förarna den dystra statistiken över personer som dör i arbetet. Ingen annan yrkesgrupp hade så många dödsfall förra året.

Det framgår av Arbetsmiljöverkets (AV) preliminära statistik och tidningsuppgifter, som kompletterar myndighetens uppgifter – i väntan på uppdatering.

Enligt AV inträffade totalt 52 dödsolyckor i arbetet 2017. Till det kan läggas ytterligare två dödsfall som konstaterats i medierna. Det innebär att förare av tung trafik stod för nästan en femtedel av dödsfallen, och därmed har Sveriges farligaste jobb.

– Varje dödsolycka är en olycka för mycket. Vi har fortfarande för många män och kvinnor i åkeribranschen som inte kommer hem efter jobbet, säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Han tror att den allt tuffare konkurrensen leder till ett hårdare arbetsklimat, mer stress och sämre arbetsmiljö, men påminner om att arbetsgivarna alltid ansvarar för de anställdas hälsa och säkerhet.

– De måste ta höjd för att arbetet ska kunna utföras på ett säkert sätt och samverka med behörigt utsedda skyddsombud för att förebygga och motverka dödsfall och olyckor på arbetsplatserna. Ingen ska behöva skadas eller dö på jobbet.

Martin Miljeteig granskar statistiken och konstaterar att många av dödsolyckorna inträffat i samband med lastning och lossning.

– Det tyder på att företagen kan vidta åtgärder och göra förbättringar för att förebygga skador och olyckor. De behöver satsa mer på det förebyggande arbetsmiljöarbetet.

– Samtidigt har transportköparna ett stort ansvar, tillägger Martin Miljeteig.

2016 såg bilden lite ljusare ut. Då stannade dödssiffran vid sju lastbilschaufförer, men går vi tillbaka till 2014 blir bilden åter mörk, totalt 15 lastbilsförare omkom.

Ser vi till alla yrken avled sammanlagt 53 anställda och egenföretagare samma år, enligt AV:s statistik. Året därpå sjönk den totala dödssiffran till 44 och hamnade 2016 på totalt 45, men nu har den alltså tagit ett kliv upp igen.

Lantbrukare, byggnadsarbetare och poliser brukar lyftas fram som andra utsatta grupper i arbetslivet, men inga andra yrkesarbetare kommer i närheten av tungbilsförarna.

Det senaste dödsfallet inträffade så sent som den 27 december utanför Sundsvall, då en timmerbilsförare i 40-årsåldern körde av vägen och for nerför ett sex till sju meter högt stup. Enligt polisens uppgifter till medier var väglaget mycket besvärligt på morgonen och SMHI hade utfärdat en klass 1-varning i området.

Åkeriet utlyste en tyst minut och vänner i facebookgruppen Kollegor på väg har ordnat en insamling till hans efterlämnade familj.

Tre av lastbilschaufförerna som omkom i fjol kom från andra länder, och registreras i AV:s siffror som ”utanför arbetskraften”. Övriga var svenskar.

Orsaken till olyckorna står att finna i trafiken, i tre fall. En av yrkesförarna väjde vid möte med ett annat fordon, ytterligare en chaufför blev, enligt mediauppgifter, påkörd av flera smitare. Mannen som var i 20-årsåldern hade stannat på E6:an vid Ängelholm och gått ut på motorvägen för att laga en punktering. Han körde en lätt lastbil, registrerad i Bulgarien.

Den tredje trafikolyckan var den tidigare nämnda timmerbilen.

Men det övervägande skälet till dödsolyckorna handlar om att förarna blivit klämda på olika sätt. En chaufför mellan lastbilar och en mellan en container och en lastbil. Ytterligare en förare blev klämd av ett vägblock som tippade, en annan mellan en bod och kran och ännu en under en lastbil, som välte.

Vid en av olyckorna blev en 50-årig chaufför påkörd av en truck.

Bland dem som förolyckats på jobbet inom Transports yrken 2017 finns också en 51-årig miljöarbetare som, enligt AV, samlade in ickefarligt avfall. Olyckan inträffade i Skåne den 3 februari, då arbetaren blev påkörd av en hjullastare.

En busschaufför omkom den 21 februari i Värmland när bussen körde in i ett stillastående fordon.

Den 26 mars hittades en 85-årig taxiförare död och liggande på isbelagd mark i Stockholms län.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jonny:
    24 augusti, 2019

    Jag har jobbat som Lastbils chaffis inom Bemannings branschen i över 12 år . De är en av alla problem inom Åkerinäringen.

    Kundens synsätt på inhyrd personal kombinerat med fega arbetsgivare (rekryteringsföretag) gör att chaufförerna till slut kör av vägen

    Bort med alla bemanningsföretag inom åkerinäringen...
    Om du är anställd direkt på ett åkeri så kanske du kan förhandla med Åkaren , det är svårt när man är inhyrd. Bemannings företagen visar ingen empati eller förståelse för sina anställda . Dem vågar sällan sätta press på Åkaren

  2. Göran Cederfjärd:
    3 januari, 2018

    Vi behöver få bort den här inställningen att det är ”coolt” att bryta mot reglerna. Framförallt att få bort stressen många känner sig tvingade att köra hårdare än dom egentligen klarar av eller chansa i situationer där en ostressad förare skulle ta helt andra beslut pga pressade scheman, stelbenta regler för KoVtider osv Vi behöver helt enkelt få till en attitydförändring inom chaufförskollektivet och en mindre stelbent KoVlag

    Ta två enkla saker som jag tror skulle spara mycket stress och sedan sänka farten på vägarna: - Går man på helgvila efter avslutad dag kan man köra över någon timme för att ”hinna hem” förutsatt att man normalt kör max 80 kmh.
    - Koppla färdskrivaren så att den automatiskt går över i ”annat arbete” när man lägger i backen.

Lästips:

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.