Lastbilsliftaren och dårens dotter

Huvudpersonen i författaren Mian Lodalens självbiografiska bok ”Dårens dotter” är Connie. En liten tunn arbetartjej, vild som fem grabbar – utom på lektionerna, där somnar hon. Connies mamma begår självmord. Hon adopteras bort och längtar ständigt efter sin hämningslösa, roliga och fullständigt opålitliga pappa. Han, som styvpappan kallar ”dåren”. Jag stämmer träff med den vuxna Connie. Tror jag.

Författaren Mian Lodalen dyker på mig utanför lunchkrogen hon valt på hemortens Söder i Stockholm. Hennes jeansklädda ben är precis så där pojktunna, som hos huvudpersonen Connie i Dårens dotter. Mian har stuckit ner dem i ett par canvas-gympaskor och håret är mest vindrufs efter gympan i simhallen.

Nycklarna bär hon om halsen, precis som ”nyckelbarnet” Connie i romanens Jönköping, där också Mian växte upp. Fast nu står det ”sr”, Sveriges radio på nyckelbandet, en vink om att Mian Lodalen också är journalist och föredragshållare.

Hennes ovanliga förnamn uppfanns av Mians lillebror, som hade svårt att uttala det hon döpts till, Maria. I somras drabbades jag av och kunde inte släppa Lodalens båda böcker om uppväxten, Dårens dotter följd av tonårsskildringen och det sexuella uppvaknandet i Tiger. Sedan dess har jag burit på min fråga: Hur blir man människa efter att ha vuxit upp med en sådan pappa?

I boken, liksom i verkligheten, antas han vara av resandefolk, och liknar i sin gränslöshet ingen annan. Möjligen har Connies och faderns relation något drag av Pippi Långstrump och pappa sjörövarkapten i sig. Men i Dårens dotter är svärtan så mycket större, fast den i stället för bitterhet och sorg skildras med bitande humor och distans.

I romanen är ”Dåren” en snål slarver, småtjuv och charmör, full av barnsliga upptåg och blind för dotterns behov. Han byter ständigt kvinnor, älskar snabba bilar, super, lovar, sviker och bryter oavbrutet mot samhällets regler och konventioner. Pappan berättar historier som ingen annan och vi möter honom genom barnets älskande blick. Beundrande plockar hon upp en rad av hans ”färdigheter”.

I uppföljaren Tiger går Mian Lodalen på samma sätt in i Connies kropp. Som läsare förs man tillbaka till sin egen bultande, såriga tonårstid av känslor som far berg-och-dalbana. Hon skildrar tjejgänget ”Sisters in crime”, fylla och droger, grupponani, stölder och den stora förbjudna kärleken till en tjej. Samtidigt som homosexualitet döms ut som sjukdom i läroböckerna.

Jag undrar igen: Hur blir man människa efter att ha gått igenom det Connie genomgår? Efter att förlora flera av sina närmaste?

– Alla blir så besvikna när jag säger att min låtsasbror Kalle inte finns i verkligheten. Och att min mamma lever och mår bra och inte alls tog livet av sig, som i boken, utbrister Mian.

Jag ser ner för att dölja min egen besvikelse. Mian Lodalen var inte alls så ensam och utlämnad som Connie i boken, avslöjar hon på lunchserveringen som andas 1968 i grönt och lila och har vegetariskt på menyn. Mian är vegan. Hon propsar på att jag ska testa hennes veganbiffar och som den journalist hon är har hon redan ställt en skur av frågor om Transportarbetaren och Transport.

När vi pratat en stund kommer Mian ändå att kasta en fråga över borden till killarna en bit bort, om de tror att hon är knäpp. En människa som sitter där själv och håller monolog, medan hennes bordsgranne (jag) bara nickar och antecknar…

Aha, tänker jag lättat, där har vi den där Connie jag söker i alla fall. Fast författaren mitt emot mig vill egentligen inte alls avslöja vad som är sant och vad som är påhittat i böckerna. För kommande läsares skull.

– När man dragit sina historier fram och tillbaka börjar man till slut blanda ihop och bli osäker på vad som verkligen hänt och vad man skrivit. Mina böcker består till stor del av dialog och vem fan kommer ihåg precis vad alla sa vid olika tillfällen. Det måste jag ju hitta på!

Mian drar ytterligare några historier och lockar mig att skratta, precis som hon gjorde till pappans berättelser. Han var en fantastisk historieberättare som alltid skarvade och la till allt mer, för att göra historierna bättre och bättre.

– Jag minns hur jag som barn, satt och tittade ner för att jag var så arg på honom. Jag lovade mig själv att inte skratta, men till slut kunde jag ändå inte hålla mig, avslöjar Mian.

Ödets ironi gjorde att pappa Rolf Lodalen drabbades av stroke vid flera tillfällen och numera inte kan prata alls. Men spelar gitarr gör han än.

– Och han är fortfarande en obotlig optimist.

Dårens dotter rymmer fasansfulla händelser och svek. Att komma till den punkt där hon försonas med sin far, i verkliga livet, har tagit Mian tio år av terapisamtal. Men det avgörande var skrivandet, när hon satte sig ner vid tangentbordet upplöstes äntligen känslorna av ilska, sorg, hat och hämnd.

Försoning är för Mian Lodalen mycket större än förlåtelse. Ett ”förlåt” kan man ganska lättvindigt häva ur sig, men försoning kräver mycket mer av den som vill nå dit. Just nu turnerar författaren med ett djuplodande samtal kring just förlåtelse och försoning kallat ”Anna Wahlgrens dotter versus Dårens dotter”. Mian leder samtalet och hennes partner är Felicia Feldt, som i början av året gav ut sin uppmärksammade självbiografi Felicia försvann. Det är en svidande uppgörelse med hennes mor, den kända barnexperten Anna Wahlgren.

De båda författarna rör sig på närmast förbjuden mark, när de lämnar ut föräldrarna medan de ännu lever. Felicia Feldt vidhåller dessutom ståndpunkten, att slippa förlåta och försonas.

Det finns så mycket mer att berätta om Mian Lodalen. Som att hon var den första i arbetarsläkten som läste vidare och att hennes mormor tjänade som piga. Men journalisten framför mig knyter själv ihop säcken med Transportband:

– Jag älskar att åka lastbil. Hela min ungdom liftade jag med lastbilschaufförer, till Spanien, Roskilde, ja, genom hela Europa och ut i världen. Det är den där speciella stämningen inne i hytten, doften, fjädringen, pysljudet. Man sätter upp fötterna på rutan och har hela världen framför sig där nere.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Att marschera i takt eller inte

Davids krönika. Så var den här till slut, vår omtalade kulturkanon. En reporter från TV 4 kom fram till mig där jag satt och fikade på Liljeholmstorget och stack en mikrofon under näsan. ”Vad tycker du om kulturkanon?” undrade hon.

Det vi förfasas över ändras genom åren. Men det dyker alltid upp något nytt. Foto: Shutterstock

Moral och panik – så olika saker har orsakat utbrott

Upprörande. Videovåld, häxkonster, dansbaneelände, raggarplåga och sociala medier. Moralpanikens mönster är sig likt, oavsett kultur och tid.

Den stora stadsflytten
Världsunik flytt. Under två dagar, den 19 och 20 augusti, transporterades Kiruna kyrka till sin nya plats på en fem kilometer specialanpassad väg. Foto: Lars Sjölund

Unik flytt, öppet sår

Kiruna. Gruvan är anledningen till den pågående, spektakulära flytten av en stad. Och av de flesta av dess invånare, varav många nu tvingas flytta när marken rämnar.

Fråga facket
Utlandstransporter

Hur fungerar rast och vila vid utlandstransporter?

Transport. Pontus undrar över kör- och vilotider för utlandstransporter. Börje vill veta om han fick rätt ersättning då han jobbade extra i midsomras. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Vägsträckan
De gamla gruvlavarna står ännu kvar och utgör landmärken i Kiruna, mitt emot stadens nya centrum. Foto: Lilly Hallberg

Från kust till fjäll

E10 Luleå–Kiruna. Vacker, vild – och farlig. Landets nordligaste Europaväg lockar folk från fjärran med naturupplevelser. Men är också en viktig transportled, ibland skrämmande smal och olycksdrabbad.

Upphandlad taxitrafik
Färdtjänst och vanlig taxi kör åt olika håll. Foto: Lilly Hallberg

Ett avtal, två yrken?

Servicetrafik. Vanlig taxi och färdtjänst – jobbet skiljer sig mycket åt, förarna går på samma kollektivavtal. För offentligt upphandlad trafik finns särskilda utmaningar. För facket är kontroll grundläggande.

Kultur
Redo för skrämselhicka i tv-soffan? Transportarbetarens John Antonsson tipsar om filmer och tv-serier att titta på när mörkret lagt sig. Foto: Shutterstock

Höstens skräck: Färjor, blues och robotflickvänner

Streamingtips. Halloween står för dörren. De senaste åren har streamingtjänsterna pumpat ut blod och skräck i ett rasande tempo. Här är filmerna och serierna för dig som tycker att verklighetens jävlighet inte riktigt räcker.

Farlig arbetsmiljö
vagga på sopbil Prezero Foto Justina Öster

Arbetsgivaren är skyldig att agera vid riskfylld backning

Miljö. Det finns inga specifika regler när det gäller backning med sopbilar eller andra tunga fordon. Däremot är arbetsgivaren skyldig att bedriva ett systematiskt arbetsmiljöarbete och vidta åtgärder om det finns risker vid backning.

Arkivbild. Sopbil på gata i Stockholm med två sopgubbar och en gående.

”Ingen respekt för backande tunga fordon”

Miljö/Åkeri. Folk har tappat respekten. De bryr sig inte längre om blinkande lampor och pipande ljud när sopbilar och andra tunga fordon backar. Dags för lite upplysning à la SVT:s Anslagstavlan för att förhindra fler olyckor och dödsfall.

Ambulans i Helsingborg. Foto: Shutterstock

Dödsfall på grund av backande sopbil – igen

Miljö. I april i år hände det som inte får hända. Igen. En miljöarbetare som backade med sopbilen råkade köra över en äldre kvinna i Råå, utanför Helsingborg. Hon avled senare.

Fråga facket
Adam undrar över lägstalönen för bilvårdspersonal. Illustration Martin Heap

Vad är lägstalön inom bilvård?

Transport. Adam vill veta vad bilvårdspersonal ska tjäna. Och Fanny vill veta hur länge man ska vara ledig mellan arbetspassen. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Sophämtning
Andreas Stålhandske försöker rycka på axlarna när han hamnar i dispyter med arga bilister som inte kommer fram. ”Jag kan inte komma med helikopter, svarar jag”.

Stressade bilister gör jobbet otryggt

Miljöarbetare. Privatbilister och cyklister som passerar närgånget i hög hastighet är farliga inslag under arbetsdagen för Andreas Stålhandske på Renova i Göteborg. Och det gäller att vara vaksam när man tömmer sopkärlen. Kollegan Thomas Johansson stack sig på en kanyl och fick vänta tre månader innan resultatet från hivtestet kom.