Close
Infrastrukturminister Tomas Eneroth hann snacka lite speedway med en åhörare innan han invigde lastbilsmässan på Elmia i Jönköping.
Close
Elmia 2018

Lastbilsmässan invigd – Eneroth vill ha längre fordon på vägarna

Elmia. I morgon fattar regeringen beslut om att inrätta ett nytt nationellt godstransportråd. Beskedet kom när infrastrukturminister Tomas Eneroth invigningstalade på Elmias lastbilsmässa i Jönköping. Han vill också ha en ny kontrollmyndighet. En yrkestrafikinspektion.

För många chaufförer och åkare har ”Elmia” blivit samma sak som den stora lastbilsmässa som hållits vart annat år sedan 1983. I år trängs 400 utställare med allt från lastbilar till spännband på 75 000 kvadratmeter.

Under onsdagens invigning beskrev Mikael Nilsson, ordförande i branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, en näring som växer. Men samtidigt finns det problem.

Enligt Nilsson fattas det närmare 3 500 yrkesförare nu. Och 50 000 på tio års sikt. Han uppgav också om att det varje dag rullar 10 000 utländska lastbilar på svenska vägar.

– Vi behöver dem. Men det finns samtidigt en osund konkurrens från företag som inte följer reglerna.

Mikael Nilsson lämnade över scenen till Tomas Eneroth (S), som tog chansen att påminna om de åtgärder som den sittande regeringen vidtagit för att skapa mer ordning och reda i branschen. Det handlar bland annat om klampning av fordon, skärpta krav på vinterdäck på tunga fordon och det striktare beställaransvar för transportköpare som började gälla den 1 juli.

Eneroth tog upp klimatfrågan där han menar att Sverige är ett föredöme i världen:

– Jag har tidigare sagt att Sverige ska vara en permanent världsutställning för ny teknik och omställningen till ett fossilfritt välfärdssamhälle. Vi är redan på väg dit. Jag blir hela tiden kontaktad av infrastrukturministrar i andra länder som vill veta mer om hur vi gör för att klara omställningen.

Statsrådet Eneroth efterlyste mer samverkan mellan de olika trafikslagen:

– Många tror att det finns stora möjligheter att föra över gods från lastbil till järnväg. Så är det inte. Missförstå mig inte, vi ska satsa på järnvägen också. Men möjligheten ligger i bättre samverkan, bättre intermodalitet. Därför vill jag utreda ett omlastningsstöd, en omlastningspeng.

Ett nytt godstransportråd utlovade ministern redan i våras. Under torsdagen ska regeringen fatta det formella beslutet. Enligt Tomas Eneroth är det redan klart att Sveriges Åkeriföretags vd, Richard Gegö, ska ingå i rådet.

För att öka effektiviteten har regeringen öppnat för 74 tons lastbilsekipage på delar av vägnätet. Eneroth vill även öppna för längre fordon – hur långa sa han inte.

Han återkom sedan till den oschysta konkurrens som präglar delar av åkerinäringen:

– Vi har tyvärr beställare som inte ser värdet av att vi har egen transportkapacitet i landet. Vi ska inte ha social dumpning som konkurrensmedel. Nu har vi skärpt beställaransvaret. De som köper en transport har ett ansvar för att den sker lagligt i alla led.

– Det gör förmodligen frakterna lite dyrare, men ger också bättre möjligheter för seriösa företag, bättre trafiksäkerhet och bättre villkor för chaufförerna. Jag vill också ha en ny yrkestrafikinspektion, som ser till att det blir ordning och reda.

Direkt efter Tomas Eneroth genomfördes en kort transportpolitisk valdebatt. I panelen ingick Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson. Han fick frågan hur länge Transport medlemmar är beredda att vänta på mer ordning och reda på vägarna:

– De vill inte vänta alls. De senaste åren har regeringen infört flera välkomna åtgärder. Jag har personligen stora förhoppningar på det nya skärpta beställaransvaret.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jag:
    28 augusti, 2018

    Tjoohoo..

Lästips:

Eneroth fick stående ovationer

Kongressen. Under kongressens sista dag talade infrastrukturminister Tomas Eneroth. Schysta villkor, hårdare kontroller och flera svingar åt höger möttes till slut av stående ovationer.

Transportarbetarens logga

Elmia Lastbil har startat

Åkeri. Efter pandemiåren är det äntligen samling för branschen i Jönköping. I dag invigde infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Elmia Lastbil. På eftermiddagen blir det debatt om hur mobilitetspaketets intentioner om goda villkor inom åkerinäringen ska förverkligas.

Jens Holm (V). Foto: Agnes Stuber

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.