Lastbilsstopp som märks
Här stannar Sverige! laddar om. Planerade lastbilsstopp på väl utvalda ställen – där de verkligen märks – kan bli aktionsgruppens nästa sätt att visa sitt missnöje med kriminalitet och oschyst konkurrens på vägarna. Protesterna handlar den här gången om att de tunga trafikpoliserna är på väg att försvinna.
– Vi har inte fattat något beslut ännu, säger Michael Högberg, åkare i Landvetter och en av administratörerna i Här stannar Sverige!-gruppen. Vi gör konsekvensanalyser om var och när vi bäst kan få fram vårt budskap.
– Det handlar om en markering av att det blir kraftiga konsekvenser om lastbilstrafiken inte fungerar. Och det gör den inte om poliserna på vägarna inte fungerar …
Han berättar att det kan bli tal om lastbilsstopp som får tydliga konsekvenser för annan trafik. Det handlar fortfarande om korta stopp på mellan fem och tio minuter.
För snart ett år sedan startades uppropet Här stannar Sverige! Lastbilschaufförer började då stanna sina fordon två gånger per dygn, en kvart i taget, för att protestera mot en dom som friade en makedonsk lastbilschaufför som körde med ogiltiga handlingar.
Syftet med gruppen har blivit att i stort uppmärksamma de orättvisa villkoren på vägarna som hotar landets åkare och chaufförer, och därför fortsätter den sin verksamhet trots att den makedonska chauffören för några veckor sedan fälldes i hovrätten.
I dagarna fick protestgruppen nya argument för att stanna Sverige. Att polisen organiseras om och experterna på tung trafik dras in har mött kritik under året. Men när Här stannar Sverige! fick uppgifter om att trafikpolisen i region syd skulle slås samman med lokalpoliserna blev det en telefonkonferens.
– Det skulle slå sönder tunga gruppen helt, säger Michael Högberg. De poliser som fungerar bäst när det gäller att avslöja och hindra kriminalitet på vägarna skulle skickas in i samhällena och bevaka fotbollsmatcher …
Hans och Här stannar Sverige!-gruppens besked till polisen är att tänka om och organisera sig för att hålla koll på yrkestrafiken.