Lätt att få jobb? Ja – för lastbilsförare och ordningsvakter

Godare tider. Arbetslösheten går neråt. Lättast att få jobb är det i Uppsala och Stockholms län. Men möjligheterna skiljer sig åt beroende på yrke. Vi tittar närmare på arbetsmarknaden för lastbilschaufförer, sopgubbar, tidningsbud, vakter, lager- och terminalarbetare. – Det blir fler jobb för lastbilschaufförer trots konkurrensen från utländska åkerier och förare, säger Annelie Almérus som är analytiker på Arbetsförmedlingen.

Hon har flera förklaringar till den goda arbetsmarknaden för dem som kör tunga fordon:

– En orsak är kravet på yrkeskompetensbevis. Branschen har förlorat en hel del äldre chaufförer som hoppade in när det behövdes, men som inte har gått YKB-utbildningen och därför inte får köra längre.

Ytterligare en orsak till efterfrågan på lastbilsförare är att det byggs för fullt i landet. Det krävs helt enkelt godstransporter till byggena.

Enligt Arbetsförmedlingens prognos är det under det närmaste året hyggligt lätt för en chaufför att få jobb i hela landet. Bara Gotland är undantaget.

I dag presenteras siffror över den totala arbetslösheten under januari. 7,8 procent av alla som ingår i arbetskraften är utan jobb. En mindre andel än i januari förra året. Men medan siffran ligger runt sex procent i de hetaste delarna av landet är den runt elva i Gävleborg och Södermanland.

– Den som har gymnasieutbildning har generellt bättre chans att få jobb, säger analyschefen Annika Sundén i en kommentar.

Genom att gå in på Arbetsförmedlingens hemsida kan du ta reda på hur framtidsutsikterna ser ut i olika branscher och yrken. När du har klickat dig fram till yrkeskompassen söker på önskade jobb. Där kommer besked om var i landet det går att hitta en anställning.

Yrkeskompassen berättar att konkurrensen om tidningsbudsjobben är hård det närmaste året. Efterfrågan skiljer sig lite åt sett över landet, men generellt minskar både antalet tidningar som ska delas ut och mängden direktreklam.

På lager och terminaler kommer det i och för sig att finnas mycket jobb att söka – men samtidigt är det många som söker just de jobben. Därför blir konkurrensen tuff, enligt Arbetsförmedlingen. Ökad handel via nätet ligger bakom att jobben blir fler.

Sopgubbar och återvinningsarbetare har en arbetsmarknad i balans, enligt Arbetsförmedlingen. Den som söker ett jobb borde också kunna få ett, lite beroende på var i landet man befinner sig.

I bevakningsbranschen finns framtidsjobb, visar statistiken. I takt med att övervaknings- och säkerhetsjobben blir fler blir det lättare för väktare och framför allt utbildade ordningsvakter att få jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så låg blir a-kassan i regeringens förslag

Politik. Regeringen och Sverigedemokraterna föreslår nya regler för a-kassan. Taket för hur mycket man kan få höjs. Samtidigt ökar nedtrappningen snabbt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

AF: Arbetslösheten fortsätter öka

Ekonomi. De senaste månaderna har arbetslösheten ökat – och kommer att fortsätta öka fram till 2025, enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.