Mikael Lindmark och Fanny Bergsten
Close
Med bättre hälsa blir jobbet inte lika utmattande. Nu har Mikael Lindmark och Fanny Bergsten krafter kvar när de kommer hem – en stor skillnad jämfört med förra året.
Close

Lättare kroppar och piggare liv

Hälsa. Tolv kilo mindre på vågen och ett piggare liv, det blev utdelningen för Fanny Bergsten och Mikael Lindmark när Tekniska verken i Kiruna hälsosatsade på sina chaufförer. Framgångarna är så stora att fler yrkesgrupper nu ska få delta.

När Fanny Bergsten kommer hem från jobbet tar hon sig något att äta och snör sedan på löparskorna. Kroppen passar inte lika bra i soffan som tidigare. Efter ett år med hälsopepp från företagshälsovården vill den ut och röra på sig.

– Kroppen ber om det! Förr klarade jag knappt att springa två kilometer. Nu är mitt mål att pressa tiden på milen – jag ska ha lite bättre tid varje gång jag springer, säger hon.

Fruktskålar
Fruktfaten i fikarummet töms snabbt numera, även om de har konkurrens av fikabröd och godis på borden. Chaufförerna Fanny Bergsten och Mikael Lindmark har uteslutit socker ur kosten, båda två. Foto: Marika Sivertsson

Fanny Bergsten är en av 25 chaufförer vid Tekniska verken i Kiruna som har fått ta del av en hälsosatsning. Den pågick i ett år och det är nu ett halvår sedan den avslutades. De goda vanorna fortsätter av sig själva. Hennes kollega Mikael Lindmark instämmer i att viljan har ersatts av lust. Vanan att gymma sitter i, och med LCHF håller han koll på vikten – han och Fanny har gått ned tolv kilo var.

Själv ökade han i vikt mer av familjeskäl: Som elithandbollspelare har han alltid hållit sig i trim, men så kom barnen. Med tre knoddar och stillasittande jobb blev det svårt att upprätthålla den goda fysiken. Efter hälsosatsningen är bra kost och motion en självklar del av livet för hela familjen.

– Viktnedgången började egentligen lite tidigare, men med hälsosatsningen fick jag träna på arbetstid och då tog den fart. Min fru har hakat på också, hon är nästan mer aktiv än jag. Hon har till och med blivit hälsoinspiratör på sitt jobb, berättar han.

Sitter hela dagarna

De båda arbetskamraterna har parkerat intill varandra på återvinningscentralens gård. I sopbilen och grävmaskinshytten tillbringar de hela dagar sittande, och det försämrar deras förutsättningar för ett hälsosamt liv. Dels kan det vara svårt att gå ifrån, dels kräver yrket hög koncentration under hela arbetsdagen.

– När jag sitter i maskinen jobbar jag med huvudet. Det gäller att ha koll på vad som händer, att planera så att jag kommer fram med grävaren, att inte slänga in fel saker i krossen … jag är trött i huvudet och hungrig när jag kommer hem, och då är första tanken inte att ge sig ut och springa, säger Fanny Bergsten.

Men medarbetare på Tekniska verken har fri träning, så de kan gå vart de vill, efter arbetstid. Dagspass i slalombackarna ingår, liksom ridning eller yoga. Arbetsgivaren betalar per tillfälle. Med så många möjligheter är båda glada att orken är bättre.

Försämrade värden

Anledningen till satsningen är att företagshälsovården, som gör regelbundna hälsoprofiler, år för år sett hur chaufförers och maskinförares värden försämrats på flera olika områden. Vid tidigare försök att göra insatser har förbättringarna för just den gruppen uteblivit. Därför bestämde sig Tekniska verkens ledning för en riktad insats.

Cecilia Strandenhed
Cecilia Strandenhed, projektledare vid Företagshälsovården Kirunahälsan. Foto: Mattias Forsberg/Tekniska verken

– Nyckeln till framgångarna den här gången är uthålligheten, att programmet har varit obligatoriskt, och delaktigheten. De har själva fått berätta vad de behöver hjälp med, berättar Cecilia Strandenhed, projektledare vid Företagshälsovården Kirunahälsan.

Satsningen inleddes med att alla deltagare testades och fick en hälsoprofil. Under året som följde träffades gruppen varannan vecka på arbetstid. Fokus har varit fysisk aktivitet, men varje träff har haft både ett teoretiskt och ett fysiskt aktivt inslag. Provsvar, blodtryck, och liknande har följts upp och resultaten har varit viktiga i planeringen av olika insatser på individnivå.

– Vi kartlade också deras situation: Har de långpass, eller korta pass? Kan de gå ifrån och röra sig? Den största utmaningen är att de är fast i sina fordon. Ibland åker de många mil. Hur gör man då med luncher och mellanmål? Vi kontorsmänniskor kan ta med något nyttigt till lunchen och gå ut och ta en promenad, konstaterar Cecilia Strandenhed.

Individuella upplägg

Delaktigheten var väsentlig. Deltagarna har fått ge förslag på aktiviteter med utgångspunkt från vad som är relevant för var och en vid det givna tillfället. Vissa saker fick passas in i det individuella upplägget – en del behövde hjälp med viktminskning och kondition, andra mer med stress – andra kunde ingå i gruppträffarna, som exempelvis en matworkshop.

– Vi har haft många olika teman. Och vi har provat alla anläggningar i Kiruna – gym, utegym, kommunala anläggningar, multihallar. På varje nytt ställe har vi fått en rundvandring med visning av anläggningen, hur man bokar tid och så vidare. Och de som känner att de vill har fått teckna sig för ett kort.

Hon är väldigt glad för de goda resultaten, och för allas prestationer:

– Vi har haft underbara deltagare som också har känt att de är utvalda – de har tyckt att de har fått världens chans. De hade lika gärna kunnat känna sig utpekade. Men det finns ingenting viktigare än hälsan och jag tror att vi lyckades förmedla det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Ovädershiummel över hav.

Facken har en viktig roll i miljö- och klimatarbetet

Klimatpsykologi. Lastbilsförare håller samhället på rull och ser till att vi får mat på bordet, men utsläppen av koldioxid från transporterna spär på klimateffekten. Är chaufförerna miljöbovar då? Och hur är det med flygskam? Kommer flygplatsarbetarna förlora jobben om vi flyger mindre?

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.