Lavinartad ökning av svarttaxi på Facebook

Fiffel. Taxiförbundet varnar: Svarttaxiförmedlingen på Facebook växer lavinartat. Grupperna har tillsammans mer än 130 000 medlemmar.

Det klassiska sättet: En kille står utanför krogen och ropar ”taxi”. För några sedlar kan han köra hem en mindre nogräknad person. I dag blir en annan variant vanligare. Svarttaxi förmedlas via grupper på Facebook och antalet medlemmar ökar kraftigt. I september förra året släppte Taxiförbundet en första granskning. Den visade att svarttaxigrupperna hade 90 000 medlemmar. Lite mer än ett halvår senare har grupperna 40 000 fler medlemmar.

– Vi har valt att räkna bort samåkning och mindre grupper som ligger i någon slags gråzon. De vi har med har en företagsliknande struktur och erbjuder persontransporter mot betalning. Men det görs av privatpersoner som kör privata bilar, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.

I Taxiförbundets undersökning framkommer det att svarttaxigrupperna är vanligast i lite mindre städer. Men det är inte fråga om enbart orter där tillgång till laglig taxi saknas. Luleås svarttaxigrupp har näst flest medlemmar sett till antalet invånare. I gruppens många regler går det att läsa: ”Vid förfrågningar om betalning av skjuts skrivs i pm/sms INTE öppet i loggen (För er som inte fattar! INGA SUMMOR I LOGGEN!!)”, eller: ” Upp till var och en att se till att den som kör/åker har körkort och försäkring. Be alltid personen visa upp körkortet.”

– Även om man som kund bortser från säkerhet, att den som kör kan sakna körkort eller vara drogad, är det kortsiktigt att använda svarttaxi. Det ter sig kanske billigt, men det gör att riktig taxi konkurreras ut och leder till minskade intäkter till statskassan, säger Claudio Skubla.

Enligt Taxiförbundets egna beräkningar förlorar staten minst 335 miljoner kronor varje år. Siffran har de kommit fram till genom att en tiondel av alla medlemmar i grupperna kör tre körningar i veckan som skulle ha kostat 344 kronor.

– Vi har varit försiktiga i beräkningen, säger Skubla.

I Dalarna finns flera svarttaxiförmedlingar på Facebook. Ett par av grupperna har över 3000 medlemmar och hymlar inte med vad de gör. Tvärtom, de har ”svarttaxi” i gruppnamnen. Roger Iversen är regionalt skyddsombud och försöker ha koll på vad som händer.

– Men nu ser jag att jag har blivit utsparkad ur en, fränt, säger Iversen när Transportarbetaren ringer honom.

– Vi har försökt komma åt dem under flera år. Vi har varit i kontakt med Polisen och Skatteverket, men det händer inte så mycket. Polisen får inte provocera fram brott och säger att de inte har resurser nog för att göra något åt det, säger Iversen.

I grupperna stod det tidigare vad varje resa skulle kosta, men uppgifterna om pengar har försvunnit.

– När jag körde brukade vi bråka med dem titt som tätt, men vi kunde inte heller göra någonting. Jag vet inte hur man ska göra för att komma åt dem. Det enda vi kan göra är att försöka upplysa kunderna om riskerna som finns. Vad händer om det sker en olycka? Att skrämma kunderna så de inte vågar åka svarttaxi, säger Iversen

Skubla tror att svarttaxi har blivit vanligare i och med att tjänsterna går att förmedla på sociala medier.

– Förr stod kanske Kalle utanför stadshotellet och ville dra in lite pengar till bensin. Då rörde det sig om några timmar på natten. Nu finns en ökad tillgänglighet. Människor kan mötas och göra upp om affärer digitalt och sedan ta betalt via Swish. Enkelheten och tillgängligheten gör att fler kan livnära sig på det.

– Digitaliseringen gör det svårt för polisen. Hur ska de se skillnad på om det är en vän eller svarttaxi som plockar upp någon på gatan? Det krävs fler insatser för att komma åt det här. Polisen behöver sätt att kunna spana digitalt, och när man väl åker fast måste det bli mer kännbart, säger Skubla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.