Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Bakom den dramatiska utvecklingen står främst ett antal östländer och deras åkerier, som pressar ner förarnas löner och villkor än mer än tidigare.

De anlitar förare från till exempel Filippinerna och Azerbajdzjan, som tvingas köra till låga löner och bo i lastbilen i upp till sex månader, enligt Europeiska Transportarbetare-
federationen (ETF).

– Vi ser att dessa förare från icke EU-länder lever och arbetar under slavliknande förhållanden. Detta är den andra vågen av social dumpning som sveper genom vägtransportområdet, säger Cristina Tilling på ETF.

Den första är utnyttjandet av förare från olika östländer.

För fem år sedan hade 40 000 chaufförer från länder utanför EU tillstånd att köra internationell trafik inom Europa. Sedan dess har antalet ökat med över 100 000.

För 90 procent av de över 150 000 tillstånden som var giltiga vid årsskiftet svarar främst en liten grupp östländer med Polen i spetsen, men även Spanien utmärker sig i toppen.

Enbart i Polen utfärdades över 70 000 nya tillstånd under förra året. Inget annat land kommer i närheten av den mängden även om länder som Litauen och Slovenien har stor omfattning på verksamheten.

– Den polska staten är inblandad. Den byrå som utfärdar tillstånden är inte fristående från den övriga statliga administrationen, säger Cristina Tilling.

Slår larm

Även den svenska EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) slår larm om problemet och riktar strålkastarna mot Polen. Han kommer att engagera sig i frågan och ta upp den med EU-kommissionen.

Han konstaterar att polska chaufförer erbjuds så dåliga villkor att de inte längre accepterar dem. Då tar landet in förare från länder utanför EU.

– Det måste sättas stopp för dessa affärsupplägg. Problemet är att en del av dessa är sanktionerade av staterna. Bevisligen medverkar den polska staten till att man kan utfärda den här mängden av tillstånd till tredjelandschaufförer.

Johan Danielsson anser att tanken med EU-samarbetet är att medlemsländer med lägre standard ska höja den till samma nivåer som i övriga stater.

– Utvecklingen med tredjelandschaufförer försvårar för den som vill organisera och pressa upp lönerna för polska och rumänska chaufförer. Om chaufförerna ställer för många krav blir de utbytta därför att skrupelfria företag tar in förare från andra länder utanför EU.

FNV bekymrat

Även i Nederländerna är facket mycket bekymrat över utvecklingen. När facket FNV:s ombudsmän åker runt på parkeringar möter de ofta filippinska chaufförer. I 95 fall av 100 är exploateringen så grov att ombudsmännen kallar verksamheten trafficking.

– Vi känner till EU-statistiken, men i verkligheten är situationen värre. Vi ser hur man fuskar med tillstånden. Vi har fall med förare från länder utanför EU – varje dag, säger Edwin Atema på FNV.

Frågan om tredjelandsförarna har varit uppe i EU-parlamentet vid enstaka tillfällen. Dansken Ole Christensen (S) har frågat EU-kommissionen om dess inställning.

Den har först förklarat att den stora mängden tillstånd inte snedvrider arbetsmarknaden i EU, men i ett senare svar hänvisat till vägpaketet och dess olika regler. Paketet är på väg genom EU och om reglerna genomförs finns där verktyg att hantera frågan om dåliga villkor för förarna, enligt kommissionen.

Bakgrunden till Christensens frågor är avslöjanden i dansk fackförbundspress om att tredjelandsförare inte bara utnyttjas i östländer.

I ett stort läger i Padborg, Jylland, lever filippinska chaufförer under fattiga och ohygieniska förhållanden inkvarterade i containrar. De anlitas av transportföretag till löner på 15 kronor i timmen, enligt tidningen Fagbladet 3F. Omkring 200 filippinier har bott där i olika omgångar.

 

Diagram antal tillstånd 2012–2018

  • Antalet nya tillstånd till tredjelandsförare har ökat kraftigt mellan åren 2014 och 2018. Merparten, 90 procent, av tillstånden utfärdas i östländer.
  • Polen utmärker sig genom att ge ut över 72 000 tillstånd.
  • Däremot har till exempel Storbritannien och Irland inte utfärdat ett enda nytt tillstånd förra året. Sverige utfärdade 3.
  • 2018 utfärdades 133 657 tillstånd. Vid årsskiftet 2018/2019 var 150 253 tillstånd i bruk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Clarén:
    31 oktober, 2019

    Hallå, det är väl ingen nyhet! Vi har känt av detta i snart 10 år men 99 procent av kunderna och troligen deras kunder vill ha fraktfritt. Hållbarhet, social dumping och miserabla förhållande som påverkar trafiksäkerheten och klimatet det efterfrågas inte. Vi får hoppas Johan Danielsson och Peter Lundgren kan tala EU till rätta. Sedan får vi hoppas att sossarna här hemma slutar med att skicka allt i utredningar utan gör något åt skiten omgående då vi faktiskt har ganska mycket av detta i Sverige. Killen som gjorde cabotagestudien pratade om 2-3 tusen illegala lastbilar och det kan man nog få ihop om man räknar alla som står i hamnarna och på våra rastplatser/mackar.

Lästips:

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.