Lavinartad ökning av tredjelandschaufförer

EU På fem år har antalet lastbilschaufförer från länder utanför EU ökat med över 100 000. Facket talar om arbete under slavliknande förhållanden, trafficking och en andra våg av social dumpning i transportsektorn.

Bakom den dramatiska utvecklingen står främst ett antal östländer och deras åkerier, som pressar ner förarnas löner och villkor än mer än tidigare.

De anlitar förare från till exempel Filippinerna och Azerbajdzjan, som tvingas köra till låga löner och bo i lastbilen i upp till sex månader, enligt Europeiska Transportarbetare-
federationen (ETF).

– Vi ser att dessa förare från icke EU-länder lever och arbetar under slavliknande förhållanden. Detta är den andra vågen av social dumpning som sveper genom vägtransportområdet, säger Cristina Tilling på ETF.

Den första är utnyttjandet av förare från olika östländer.

För fem år sedan hade 40 000 chaufförer från länder utanför EU tillstånd att köra internationell trafik inom Europa. Sedan dess har antalet ökat med över 100 000.

För 90 procent av de över 150 000 tillstånden som var giltiga vid årsskiftet svarar främst en liten grupp östländer med Polen i spetsen, men även Spanien utmärker sig i toppen.

Enbart i Polen utfärdades över 70 000 nya tillstånd under förra året. Inget annat land kommer i närheten av den mängden även om länder som Litauen och Slovenien har stor omfattning på verksamheten.

– Den polska staten är inblandad. Den byrå som utfärdar tillstånden är inte fristående från den övriga statliga administrationen, säger Cristina Tilling.

Slår larm

Även den svenska EU-parlamentarikern Johan Danielsson (S) slår larm om problemet och riktar strålkastarna mot Polen. Han kommer att engagera sig i frågan och ta upp den med EU-kommissionen.

Han konstaterar att polska chaufförer erbjuds så dåliga villkor att de inte längre accepterar dem. Då tar landet in förare från länder utanför EU.

– Det måste sättas stopp för dessa affärsupplägg. Problemet är att en del av dessa är sanktionerade av staterna. Bevisligen medverkar den polska staten till att man kan utfärda den här mängden av tillstånd till tredjelandschaufförer.

Johan Danielsson anser att tanken med EU-samarbetet är att medlemsländer med lägre standard ska höja den till samma nivåer som i övriga stater.

– Utvecklingen med tredjelandschaufförer försvårar för den som vill organisera och pressa upp lönerna för polska och rumänska chaufförer. Om chaufförerna ställer för många krav blir de utbytta därför att skrupelfria företag tar in förare från andra länder utanför EU.

FNV bekymrat

Även i Nederländerna är facket mycket bekymrat över utvecklingen. När facket FNV:s ombudsmän åker runt på parkeringar möter de ofta filippinska chaufförer. I 95 fall av 100 är exploateringen så grov att ombudsmännen kallar verksamheten trafficking.

– Vi känner till EU-statistiken, men i verkligheten är situationen värre. Vi ser hur man fuskar med tillstånden. Vi har fall med förare från länder utanför EU – varje dag, säger Edwin Atema på FNV.

Frågan om tredjelandsförarna har varit uppe i EU-parlamentet vid enstaka tillfällen. Dansken Ole Christensen (S) har frågat EU-kommissionen om dess inställning.

Den har först förklarat att den stora mängden tillstånd inte snedvrider arbetsmarknaden i EU, men i ett senare svar hänvisat till vägpaketet och dess olika regler. Paketet är på väg genom EU och om reglerna genomförs finns där verktyg att hantera frågan om dåliga villkor för förarna, enligt kommissionen.

Bakgrunden till Christensens frågor är avslöjanden i dansk fackförbundspress om att tredjelandsförare inte bara utnyttjas i östländer.

I ett stort läger i Padborg, Jylland, lever filippinska chaufförer under fattiga och ohygieniska förhållanden inkvarterade i containrar. De anlitas av transportföretag till löner på 15 kronor i timmen, enligt tidningen Fagbladet 3F. Omkring 200 filippinier har bott där i olika omgångar.

 

Diagram antal tillstånd 2012–2018

  • Antalet nya tillstånd till tredjelandsförare har ökat kraftigt mellan åren 2014 och 2018. Merparten, 90 procent, av tillstånden utfärdas i östländer.
  • Polen utmärker sig genom att ge ut över 72 000 tillstånd.
  • Däremot har till exempel Storbritannien och Irland inte utfärdat ett enda nytt tillstånd förra året. Sverige utfärdade 3.
  • 2018 utfärdades 133 657 tillstånd. Vid årsskiftet 2018/2019 var 150 253 tillstånd i bruk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Anders Clarén:
    31 oktober, 2019

    Hallå, det är väl ingen nyhet! Vi har känt av detta i snart 10 år men 99 procent av kunderna och troligen deras kunder vill ha fraktfritt. Hållbarhet, social dumping och miserabla förhållande som påverkar trafiksäkerheten och klimatet det efterfrågas inte. Vi får hoppas Johan Danielsson och Peter Lundgren kan tala EU till rätta. Sedan får vi hoppas att sossarna här hemma slutar med att skicka allt i utredningar utan gör något åt skiten omgående då vi faktiskt har ganska mycket av detta i Sverige. Killen som gjorde cabotagestudien pratade om 2-3 tusen illegala lastbilar och det kan man nog få ihop om man räknar alla som står i hamnarna och på våra rastplatser/mackar.

Lästips:

Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.

”Att starta en ellastbil är en kick”

Åkeri. – Det är som att köra flygplan nästan, säger lastbilsföraren Kenneth Ericsson. Kollegan Pernilla Qvarnström nickar och fyller i: – Man bara flyter fram i ellastbilen!

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.