”Ledig tid mer värt än pengar”
Arbetstider. Fredagsmys med barnen? Glöm det, i så fall får vi ta semester! Nattjobbarna på DHL Freight i Jönköping har ledsnat på att arbeta fredag kväll till lördag morgon. De har försökt ta upp en förändring med chefen, men det är som att ”prata med en vägg”.
Transportarbetaren ber att få komma till terminalen och träffa nattskiftet före jobbet, men får nobben av platschef Lotta Wysell. Det skulle störa produktionen.
Så vi ses i stället i Transports lokaler på Jönköpingsavdelningen, dit killarna och tjejerna droppar in före nattskiftet. De första går på 20.30 och jobbar till 5. Andra börjar en halvtimme eller en timme senare och kör på till klockan sex. Totalt är de 15 fast anställda i arbetslaget, en bantad styrka mot tidigare.
Nu arbetar gänget fem nätter i veckan, åtta timmar per natt. Det betyder att de får jobba på morgonen på aftnar som jul, nyår och midsommar, om helgdagen hamnar på tisdag till lördag. Det ger inte mycket tid för helgförberedelser, om man har familj.
När nattarbetarna går av passet på lördagsmorgnarna behöver de sova.
– Då har du två val. Antingen sover du ut och då har halva lördagen gått eller också kliver du upp tidigt och är trött hela dagen. Det blir i alla fall ingen riktig helg när halva lördagen är borta, beskriver några.
Ledigheten på måndagen, dagtid, ger de inte mycket för. Då arbetar ju de flesta andra.
– Det vore bättre att jobba söndag kväll till fredag morgon, som vi gjorde förr. Det är acceptabelt, på söndagar gör man ju ändå inte så mycket och lördagen blir fri.
Församlingen kring bordet nickar.
– Vi vill inte jobba någon fredag till lördag alls! Niotimmars-pass fyra nätter i veckan vore bättre eller tio timmars, då skulle vi kunna stressa mindre och lättare hinna med när ledningen hela tiden lägger på oss mer jobb.
Att långa pass tär på kroppen biter inte på DHL:s nattskift. Den längre ledigheten efteråt är en bra morot, tycker de.
Några målar upp en bild av hur det är att ge sig i väg på fredagskvällen, särskilt sommartid när grannarna sitter och grillar och tar en öl. ”Hej då, nu åker jag och jobbar!”
– Vill jag vara med mina barn på fredagskvällen så får jag ta semester och vill vi åka bort en helg så måste vi också ta ledigt. Men det är svårt att byta bort passet för ingen vill ju jobba.
Johnny Lans sitter i klubbstyrelsen och berättar att de tagit upp fredagsjobbet flera gånger med platschefen.
– Men vi möts alltid av undanflykter som: Vi är nyinflyttade, det är så mycket nu, vi tar det sen …
Kollegorna suckar:
– Allt ska ske sen. Fast sen kommer aldrig.
Laget tar upp ”hubben” som förändrade deras arbetssätt och tider förra året. Hub innebär att terminalen blir ett stort godsnav, som tar emot gods från andra leverantörer. Varorna sorteras på anläggningen i Jönköping och skickas sen vidare.
– Vi fick gå in en och en till platschefen som sa att vi skulle börja senare. Varför tog hon inte in hela gänget på ett möte
i stället? Så kunde de som inte klarade de nya tiderna säga till.
Vad vill ni att ledningen ska göra?
– Börja föra en dialog med oss och försöka få med sig gruppen. Vi får inte säga våra åsikter i dag och försöker vi så lyssnar cheferna inte eller säger: Vi ska kolla på det eller jag tar med mig det. Fast inget händer, folk säger upp sig i stället.
– De gamla cheferna hade personalen med sig. De frågade ibland om vi kunde komma in lite tidigare eller stanna kvar ett tag. Då ställde vi upp och de bjöd på mat.
Mer och större gods läggs hela tiden på arbetslaget, men det märks inte i lönekuverten, beskriver arbetslaget.
Skulle det vara okej att jobba fredag natt om ni fick mer betalt?
– Nej! svarar gruppen samfällt. Ledighet är mer värt än pengar. Vi vill hellre vara med familjen. Det kan de som förhandlar nya kollektivavtal ta med sig: Strunta i lönehöjningar och jobba hårdare för mer ledighet!
Platschef Lotta Wysell lovar, via mejl till Transportarbetaren, att boka in ett möte med de anställda, men svarar inte på när. Hon skriver att ledningen är angelägen om en dialog, ”är noga med att informera och diskutera” vid förändringar och ”försöker lägga sina scheman ”i samråd med” de anställda”. Samtidigt måste hänsyn tas till produktionen.
Några konkreta svar om att ändra fredagspasset ger Wysell inte, men skriver:
”Att medarbetare kommer med förslag och nya lösningar ser vi bara som positivt och uppmuntrar gärna till”.