”Vi behövde en egen Transportklubb”
Stockholms frihamn. Tidigare var de medlemmar i varsitt förbund. Men nu jobbar bröderna Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson tillsammans i Stockholms Frihamns Transportklubb. Där Hamnarbetarförbundet förr var största facket.
– Vi kände att vi måste ha en egen Transportklubb, säger ordföranden tillika huvudskyddsombudet Mikael Arnewing.
I dagarna ska han gå på facklig kurs för att ta steget till förhandlingsombud gentemot arbetsgivaren Stockholms Hamnar.
– Det är lättare om man kan lösa saker och ting på plats och slipper koppla in avdelningen hela tiden. Arbetsgivarna har blivit lite tjurigare.
Kenneth Evaldsson fyller i:
– För sex, sju år sen var det mer humant. Nu har det kommit mer ungt folk på HR-sidan. De driver frågorna mer till sin spets.
Majoriteten ”bugar och bockar” och gör som arbetsgivaren säger, anser Mikael och Kenneth. Orsaken är den kommande flytten av containerhanteringen till nybyggda Norvik i Nynäshamn. Den ska invigas i maj 2020. Sista december sätts också punkt för oljehamnen på Loudden.
Rädslan att förlora jobbet svävar över hamnen.
– Informationen från Hutchison port, som ska driva terminalen i Norvik har varit dålig. Bara tolv till 14 personer ska följa med över dit. Folk oroar sig över vilka det blir, om det kommer att finnas jobb kvar här.
– Hur det blir är inte klart än, men vi som är med i Transport verkar klara oss.
Den kommande flytten gör det rörigt i hamnen. Samtidigt rustar sig klubben med mer facklig utbildning.
– I andra hamnar följer arbetsgivarna avtalet, men här vill de hela tiden göra avsteg för att ”det är en så speciell hamn”. För oss är det en hamn, som andra.
Klubben har försökt driva frågan om en ledig dag efter arbete på lördag och söndag. I dag betalas månadslön ut och ledigheten fryser inne.
– Det största bekymret är att hälften av stuveriarbetarna är med i Hamnarbetarförbundet, HF, och hälften i Transport. Och HF vill inte driva frågan.
Bröderna uppfattar HF som ”flatare”. På frågor om varför någon är med i HF och inte i Transport uteblir ofta svaret, uppger de.
– Det har bara blivit en grej. Om alla slagits för en gemensam sak hade vi varit starkare. Den här situationen tjänar ledningen mest på, tycker Kenneth.
När Kenneth bytte fack till Transport fick han mycket gliringar ”med glimten i ögat”. Men de olika medlemmarna kan sitta vid samma lunchbord.
– Något annat vore löjligt, säger Mikael Arnewing och Kenneth Evaldsson.