Lek och allvar på forum för unga

För fjärde året i rad genomförde Transport i helgen ett särskilt ungdomsforum för medlemmar under 30 år. Träffen hölls på Runö, strax norr om Stockholm. En av deltagarna var Martin Carlsson. I en paus berättade han om första jobbet. Ett svart butiksarbete som tog abrupt slut efter ett pistolrån.

Det är sen fredag eftermiddag och 25 grader varmt i skuggan. De 65 ungdomarna från Sveriges alla hörn har precis fått en rejäl duvning i konflikthantering och bakgrunden till kollektivavtalen och facket som lönekartell.

Nu är det lek med Kajsa Wallin från Teater Impuls. Alla springer och svetten sprutar.

Efter ett par timmar är både lekpasset och middagen avklarade.

Martin Carlsson, stuveriarbetare från Västerås, pustar ut över en öl. Han berättar att både pappa och morfar jobbat i hamnen.

– Pappa arbetar fortfarande kvar. Han gjorde allt för att jag inte skulle gå i hans fotspår. Han menade att stuveriarbetet skulle komma att förändras, att många jobb skulle försvinna. Men ända sedan jag var liten drömde jag om att bli hamnarbetare. Nu kör jag kran. Och kanontrivs!

För Martin är det första ungdomsforumet. Han har siktet inställt på facklig utbildning och ett uppdrag som skyddsombud.

– Fast jag vill bara jobba fackligt på arbetsplatsen, inte som anställd i Transport. Jag vill ju vara kvar i hamnen, förtydligar han.

Martin är bara 23 år, men har redan samlat på sig erfarenheter från ett arbetsliv som förändrats drastiskt de senaste decenniernas.

Vilket var det allra första jobbet?

– I en videobutik. Helsvart. Jag var bara 15–16 år, men jobbade ofta ensam sena kvällar. Mycket senare än vad minderåriga får göra. En kväll, strax före stängning, skulle jag räkna kassan. Då kom en rånare, med pistol.

– Då kom alla brister fram. Sammanlagt var vi sju personer som jobbade i butiken, fast på papperet fanns bara en.

Mikael Stålkrantz jobbar i bevakningsbranschen och är medlem i Transports Stockholmsavdelning. Första arbetet var som croupier.

– Det fanns inget kollektivavtal, men villkoren var ändå ganska schysta. Jag var 19 år och tog vad som helst för att komma in på arbetsmarknaden.

Vi sitter på Runös stenlagda uteplats, med utsikt över gräsmattor och en vik av Saltsjön. Diskussionerna blir heta och kretsar kring facket, politiken och arbetsmarknaden.

Jenny Johansson kommer från Skellefteå. Med ett ironiskt garv konstaterar hon att första jobbet ska ”göra ont”. Själv körde hon taxi i flera år, innan hon värvades till LO.

Det blir muntert när Jenny berättar om ett lite udda arbetsmiljöproblem i taxibilen. Flera gånger hände det att passagerare ogenerat började älska i baksätet, mitt under resan.

– Det hjälpte inte att jag protesterade. Folk får väl ”göka” om de vill, men då får de fasiken städa efter sig också! Jag polisanmälde faktiskt två passagerare, fast polisen la ner förundersökningen.

Björn Sahlin bor i Åre. Han jobbar på ett lager. Första påhugget var ett callcenter, en bransch där villkoren ofta är dåliga – ur fackligt perspektiv.

– På vårt företag var det faktiskt seriöst. Vi hade ett skyddsombud, en kille, som var väldigt engagerad. På två dagar fick han mig att gå med i facket.

Björn är politiskt aktiv och påläst. Han vill ha ett maktskifte i nästa riksdagsval. Och ny politisk kurs:

– En viktig fråga är bidragsjobben. De måste bort! Det är knäppt; borgarna påstod att Sverige var ett bidragssamhälle. Sedan kom de till makten och införde Rot, Rut och massor av nya bidragsformer.

– Arbetsförmedlingen måste styras upp också. De förmedlar inte jobb längre, utan bidrag. Jag har en positiv syn på människor. Jag tror att alla i grunden vill arbeta och delta i samhället. Tyvärr är det många som tappar sugen efter alla kränkningar de möter.

Kvällen är sen. På lördag morgon är det start klockan 08:30. Först på schemat står ”den svenska modellen”. Plus lagar och avtal. Redan före lunch ska dessutom arbetsmiljö och försäkringar vara avhandlat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.