Lena Levin
… som är svensk projektledare i ett EU-projekt om jämställdhet och mångfald i transportsektorn!
Varför behövs projektet?
– Vi behöver titta som helhet på alla 13 länder som ingår. I Sverige har vi en bra politik och bra policyer när det gäller jämställdhet. Men ändå finns gamla föreställningar kvar i praktiken.
Några exempel på frågeställningar?
– Arbetsmarknaden är fortfarande manligt dominerad i både lastbils- och bussbranschen. Projektet kan handla om vad som kan göras mot trakasserier och sexism. Men också sådant som när några kvinnor tidigare larmande om att de inte satt bra i lastbilshytten, att sätet var konstruerat för en manskropp.
– Värderingsfrågorna är viktiga. Vi studerar jämställdhet för dem som nyttjar persontransporter och även makten över planeringen i transportsektorn.
Hur går det till rent praktiskt?
– En kartläggning är på gång. Vi granskar hur det ser ut med andelen kvinnor i parlamentens trafikutskott och i regionernas trafiknämnder. Vi ska också ta vara på den kunskap som finns i de olika länderna och sprida den.
Vad kan era resultat få för betydelse för yrkesförare?
– Ju fler kvinnor som känner sig välkomna i branschen desto bättre är förutsättningarna för en mer jämställd planering och arbetsmiljö.
Fotnot: Transport innovation gender observatory pågår i tre år. EU-kommissionen lägger 3,9 miljoner euro, av dem går cirka 369 000 till den svenska delen. Här hittar du information om vilka länder som ingår.