Ledare. Sopgubbarnas arbetsmiljö har länge varit en het fråga för Transport. Det är med viss oro jag konstaterar att min egen uppfart utanför bostaden hemma i Bromma lämnar en del övrigt att önska. Den har helt enkelt inte riktigt den ”hårdgjorda yta” som reglerna föreskriver. Jag brukar å andra sidan dra fram kärlet till kanten av den asfalterade trottoaren.
Med viss skadeglädje noterar jag att en arbetskamrat, som nyligen flyttat in i en bostadsrätt i Stockholms innerstad, har fått likartade problem.
Företaget som hämtar soporna åt bostadsrättsföreningen heter Reno Norden. För en tid sedan gjorde bolaget en flygande kontroll av arbetsmiljön vid kåken på Kungsholmen. I och för sig utan att fack eller skyddsombud fick vara med, men ur Transports perspektiv var det nog ett fall framåt ändå.
Inspektionen avslöjade brister. Bland annat fem elaka trappsteg som sopgubbarna tvingas forcera med sopsäckarna. Reno Norden radade upp felaktigheterna och avrundade – trots allt – med den lite märkliga slutsatsen: sopgubbarna ser inga problem med att fortsätta hämta soporna.
Fast min jobbarkompis och hans bostadsrättsförening är ändå bekymrade. Bollen är i rullning. Vad göra? Bygga trapphiss? Inreda ett helt nytt soprum i de affärslokaler som i dag ger en nätt hyresintäkt på 200 000 spänn? Ett soprum som får gammal vacker stuckatur…
Bostadsrättsföreningen ser pengarna fladdra i väg som höstlöv i oktoberstormen. En prekär detalj i sammanhanget är att de övriga lägenhetsinnehavarnas eventuella synpunkter. En av lägenheterna ägs av Transport. Ja, just det, av Svenska Transportarbetareförbundet.
Det är en övernattningslägenhet som disponeras av en veckopendlande tjänsteman. Som jobbar med arbetsmiljö- och försäkringsfrågor.