Ligor stjäl från lastbilar med hjälp av insiders
Det är alldeles för lätt att stjäla dyrbart gods från lastbilar i dag, varnar polisen i Västra Götaland. Det senaste året anmäldes 3 200 stölder. Vid 2 000 av dem hade tjuvarna hjälp av en insider med kunskap om lasten, hävdar polisen.
Kommissarie Håkan Carlsson vid polismyndigheten i Göteborg leder arbetet med att stoppa kriminalitet mot den tunga trafiken i hela landet. Han beskriver hur tjuvarna, i nästan två tredjedelar av fallen, agerar efter insidertips, klipper upp staket, går till rätt lastbil och snabbt lokaliserar pallen eller pallarna som de är ute efter.
– Det är sällan stundens ingivelse, utan väl organiserat. Ofta kör följebilar både före och efter transportbilen, som krävs för att forsla bort lasten. Den kan ju vara både tung och skrymmande, säger Håkan Carlsson.
Polisens statistik över inbrott i lastbilar visar på en ökning med 20 procent mellan åren 2010 och 2011. Utvecklingen bromsades dock upp mellan 2011 och 2012, då stölderna steg med 2,7 procent.
I början av 2012 såg det åter mörkt ut med en snabb ökning av lastbilsstölderna. Därför gjorde polisen i Götaland och Skåne en gemensam insats. Ingripanden gjordes också på andra håll i landet. Det ledde till att ett antal ligor kunde gripas och åtalas. Antalet inbrott sjönk.
– Vi bedömer att ett fåtal ligor ligger bakom en stor andel av stölderna, säger Håkan Carlsson.
Han tillbakavisar dock förhoppningen om att polisen, i och med förra årets gripanden, fått bukt med den lastbilsrelaterade brottsligheten.
– Problemet är att när vi lagför personer så handlar det ofta om enstaka brott. En person fälls kanske för en stöld, fast han i själva verket har utfört 150 på ett år. Ofta kan vi inte bevisa seriebrottsligheten. Det måste vi bli bättre på.
I ett försök att ta ett större grepp på kriminaliteten kring den tunga trafiken är polisen nu i färd med att tillsätta en ny grupp med nationellt ansvar. Gruppen har sitt säte i Göteborg och Håkan Carlsson utsågs till chef i slutet av förra veckan.
– Vi kommer inte att arbeta operativt, utan kartlägga trender, samordna ärenden och hålla kontakt med branschen för att försöka stävja brottsligheten, förklarar han.
Tillkomsten av gruppen är ett resultat av ett tidigare projekt med inriktning på hur man skyddar sig mot brottslighet, riktad mot den tunga trafiken. Håkan Carlsson skärper tonen:
– I dag kör man miljonvärden i kapellbilar. Transportörerna måste själva höja sin säkerhet! Om jag som tjuv kan åka ut till en plats jag fått tips om, skära upp ett kapell på fem sekunder och sno en pall värd en miljon på ett par minuter, så kommer jag att göra det.
– Ännu lättare blir det när lastbilen står uppställd vid någon avskild vägkant och chauffören sover djupt eller inte vågar ge sig till känna.
Carlssons säkerhetstips handlar om hårda skåpsidor kring lasten, larm och raststopp vid inhägnade, belysta uppställningsplatser.
– Det blir visserligen lite dyrare, men svårare för tjuvarna. Det är pengar som driver brottslingarna. De riktar in sig mot det som är lättast att komma åt, med minst risk att åka fast.