Lika lön för utstationerade – transporter undantas
EU. EU:s ministrar är överens om ett förslag som innebär bättre villkor för utstationerad arbetskraft. Förslaget kan börja gälla efter fyra år. Men reglerna för dem som jobbar med transporter skjuts till en annan uppgörelse.
Mötet tog mer än tio timmar. Men till slut enades EU:s medlemsländer om ett förslag till ett nytt utstationeringsdirektiv. Den som tillfälligt jobbar i ett annat EU-land än hemlandet kallas för utstationerad arbetskraft. Sedan tidigare finns vissa regler som ger arbetarna grundläggande rättigheter genom minimilöner och avtalens kärna.
Förra veckan kom sysselsättningsutskottet i EU-parlamentet överens. Nu har också EU:s ministerråd enats om ett eget förslag. Förslaget innebär att utstationerade arbetare ska ha rätt till löner och ersättningar enligt de avtal som gäller i landet där arbetarna jobbar.
Först har arbetarna rätt att vara där i tolv månader, därefter går det att förlänga i ytterligare sex. Efter det ska de utstationerade arbetarna dessutom ha rätt till försäkringar och pensionsvillkoren i värdlandet.
Enligt Sveriges Radios Ekot var till slut alla länder utom Lettland, Ungern och Polen överens.
EU:s ministrar har uttryckligen kommit överens om att transportsektorn är undantagen utstationeringsdirektivet. I stället hänvisas frågor som cabotage, kombitrafik och internationella transporter helt vidare till mobilitetspaketet och det nya kombidirektivet.
När EU-parlamentets sysselsättningsutskott som beslutade om sin hållning förra veckan kom de fram till att det tycker att det nya utstationeringsdirektivet ska gälla dem som jobbar med transporter fram till dess att de nya reglerna från det kommande mobilitetspaketet är klara.
Reglerna om utstationering är fortfarande långt bort. Enligt ministerrådets förslag ska de gälla först om fyra år. Och det sista ordet är ännu inte sagt.
Utstationeringen ska nu gå igenom en så kallad trialog där EU-parlamentet, EU-kommissionen och EU:s medlemsländer förhandlar fram ett slutgiltigt förslag.
– Det är viktigt att de har landat i principen att lika lön och villkor ska gälla, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.
– Det är lång tid kvar till vi har ett beslut, frågorna om transporter är svårare eftersom det handlar om mobila arbetstagare, men jag hoppas att de nya reglerna där följer samma anda om att lika lön för lika arbete ska gälla, säger han.
Den svenska regeringens ståndpunkt har varit att värdlandets regler ska gälla. De fyra allianspartierna motsatte sig det i somras.
– Jag har lagt ner mycket tid på att argumentera och få ihop den här breda överenskommelsen med olika länder. Och där har vi faktiskt enighet om att det ska vara lika lön som gäller, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) till TT.
Moderaternas EU-parlamentariker Christoffer Fjellner är kritisk till förslaget i en kommentar till Sveriges Radios Ekot:
– Det är ett brott med den svenska modellen på arbetsmarknaden nu när EU:s lagstiftning och EU-domstolen tillåts reglera löner i Sverige, istället för arbetsmarknadens parter.