Lika lön för utstationerade – transporter undantas

EU. EU:s ministrar är överens om ett förslag som innebär bättre villkor för utstationerad arbetskraft. Förslaget kan börja gälla efter fyra år. Men reglerna för dem som jobbar med transporter skjuts till en annan uppgörelse.

Mötet tog mer än tio timmar. Men till slut enades EU:s medlemsländer om ett förslag till ett nytt utstationeringsdirektiv. Den som tillfälligt jobbar i ett annat EU-land än hemlandet kallas för utstationerad arbetskraft. Sedan tidigare finns vissa regler som ger arbetarna grundläggande rättigheter genom minimilöner och avtalens kärna.

Förra veckan kom sysselsättningsutskottet i EU-parlamentet överens. Nu har också EU:s ministerråd enats om ett eget förslag. Förslaget innebär att utstationerade arbetare ska ha rätt till löner och ersättningar enligt de avtal som gäller i landet där arbetarna jobbar.

Först har arbetarna rätt att vara där i tolv månader, därefter går det att förlänga i ytterligare sex. Efter det ska de utstationerade arbetarna dessutom ha rätt till försäkringar och pensionsvillkoren i värdlandet.

Enligt Sveriges Radios Ekot var till slut alla länder utom Lettland, Ungern och Polen överens.

EU:s ministrar har uttryckligen kommit överens om att transportsektorn är undantagen utstationeringsdirektivet. I stället hänvisas frågor som cabotage, kombitrafik och internationella transporter helt vidare till mobilitetspaketet och det nya kombidirektivet.

När EU-parlamentets sysselsättningsutskott som beslutade om sin hållning förra veckan kom de fram till att det tycker att det nya utstationeringsdirektivet ska gälla dem som jobbar med transporter fram till dess att de nya reglerna från det kommande mobilitetspaketet är klara.

Reglerna om utstationering är fortfarande långt bort. Enligt ministerrådets förslag ska de gälla först om fyra år. Och det sista ordet är ännu inte sagt.

Utstationeringen ska nu gå igenom en så kallad trialog där EU-parlamentet, EU-kommissionen och EU:s medlemsländer förhandlar fram ett slutgiltigt förslag.

– Det är viktigt att de har landat i principen att lika lön och villkor ska gälla, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

– Det är lång tid kvar till vi har ett beslut, frågorna om transporter är svårare eftersom det handlar om mobila arbetstagare, men jag hoppas att de nya reglerna där följer samma anda om att lika lön för lika arbete ska gälla, säger han.

Den svenska regeringens ståndpunkt har varit att värdlandets regler ska gälla. De fyra allianspartierna motsatte sig det i somras.

– Jag har lagt ner mycket tid på att argumentera och få ihop den här breda överenskommelsen med olika länder. Och där har vi faktiskt enighet om att det ska vara lika lön som gäller, säger arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) till TT.

Moderaternas EU-parlamentariker Christoffer Fjellner är kritisk till förslaget i en kommentar till Sveriges Radios Ekot:

– Det är ett brott med den svenska modellen på arbetsmarknaden nu när EU:s lagstiftning och EU-domstolen tillåts reglera löner i Sverige, istället för arbetsmarknadens parter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.