Debatt.

Likställa egenanställning med bemanning är felaktigt

Debatt. Målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och Foodora har satt begreppshanteringen på arbetsmarknaden under lupp. Att likställa egenanställning med bemanning är felaktigt och riskerar att hämma utvecklingen av hållbara villkor.

I mitten av november meddelade Arbetsdomstolen sin dom i målet mellan Svenska Transportarbetareförbundet och budföretaget Foodora. Domen är i sig viktig för att reda ut var arbetsgivaransvaret ligger. Det är en fråga som blivit särskilt angelägen för att säkerställa bevarandet av goda villkor i ljuset av gigekonomins framväxt.

Men förhandlingarna och efterföljande dom aktualiserar också en annan central fråga i arbetsmarknadens omställning: hanteringen av de begrepp som förekommer på den moderna arbetsmarknaden. Det kan tyckas vara sekundärt i sammanhanget, men faktum är att beskrivningen av dessa företeelser har en avgörande betydelse för hur begreppen används och tillämpas, bland annat i frågor som rör arbetstagares ställning i det sociala skyddsnätet.

I efterspelet till målet har Svenska Transportarbetareförbundet gjort gällande att domen bör tolkas som att bemanning och egenanställning är samma sak. Något sådant likhetstecken går dock inte att utläsa i domen. Slutsatsen är dessutom felaktig, och bygger på antagandet att den inskjutna parten skulle vara ett faktiskt egenanställningsföretag.

Den inskjutna partens verksamhet i det här fallet kan närmast beskrivas som bemanning, vilket skiljer sig i väsentlig mening från egenanställning. Både egenanställning och bemanning är förvisso i hög grad kollektivavtalsreglerat, men annorlunda i det att bemanning är definierat och styrt av Lag om uthyrning. Det finns även betydande skillnader i hur arbetet organiseras, bland annat vad gäller från vilken part initiativet till arbetstillfället kommer. Vid egenanställning är det den egenanställda arbetstagaren som har initiativet till uppdraget, medan det vid bemanning är slutkunden som har initiativet till uppdraget.

Det här är dessvärre inte första gången egenanställning är föremål för en haltande begreppshantering. Egenanställning används frikostigt och ofta felaktigt för att beskriva alla tänkbara former av arbete utanför den traditionella modellens ramverk. Här har vi som företrädare för branschen ett viktigt jobb att göra i att klargöra definition och gränser. Det handlar dels om att bidra till en högre kunskapsnivå, dels om att tydliggöra den röda linjen mot de aktörer som gör anspråk på egenanställningsformen men inte följer riktlinjer vad gäller arbetsgivaransvar och goda villkor.

För tyvärr skapar den här typen av felaktiga konstateranden utrymme för missförstånd som kan slå tillbaka på egenanställda arbetstagare. Om missvisande föreställningar blir vedertagna riskerar de att urholka det system med vilket svensk arbetsmarknad framgångsrikt reglerat förhållandet mellan arbetsgivare och arbetstagare. Låt oss i stället värna en korrekt begreppshantering så att den svenska modellen kan ta steget in i framtiden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Under större delen av 1900-talet och början av 2000-talet förknippades gröt främst med äldre generationer och småbarn. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Jag ser med tilltro på förbundets framtid

Ordförandeord. En fungerande organisation byggs alltid från grunden och kräver både kontinuerligt underhåll och förnyelse. Detta gäller givetvis även för en fackförening.

Vad får man säga?

Ledare. Och hur får man säga det? Runt om oss sker attacker mot det fria ordet. I Sverige liksom i andra länder.

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.