Lilla döden i Venedig

Krönika. Va, ska du och hustrun pröjsa niotusen för att åka tåg till Venedig? Ni kan ju flyga dit för femhundra spänn! Sa kollegan, gjorde en snabb koll i Iphonen och konstaterade. – För tretusen i alla fall…

Jag har tagit med mig Cathie Sandbergs bok Diesel och läppstift på tåget. Genom Sverige och ”platt-Deutschland” läser jag om hennes år som utlandschaufför på åttiotalet.

Det ovanliga i att en kvinna körde på utlandet, berättelserna om livsfarliga felkörningarna på bergsvägar i Spanien mitt i natten eller om stenkastande barn i Albanien, bleknar snart bort i läsningen.

För det riktigt intressanta är själva tidsbilden och jag märker hur snabbt jag glömt hur det verkligen var. Själv har jag visserligen bara kört utomlands de senaste femton åren. Men jag hann med att åka en del på Spanien då det fortfarande körde svenska chaufförer dit. Gängen och samlingspunkterna hon berättar om påminner mig om alla dagar – och nätter, i Barcelona i väntan på lass. Eller strulet med att hitta före gps:ernas tid.

Lite fatalistisk verkar hon varit för ibland körde hon utan, eller med dåliga kartor. Jag brukade stanna vid mackarna utanför städerna och köpa en. Det kunde vara värt några pesetas att hitta rätt på en gång. Sen gick den ju att använda igen. Hela lådan under sängen var full av kartor i noggrann ordning.

Tullköer har jag inte upplevt annat än i Schweiz och Norge, men de räcker till. Under Cathies chaufförstid tog man det inte så allvarligt om man fick stå ett par dagar.

Jag har till och med hört en chaufför säga att man kunde ”bre på” beskrivningen av köerna och ta ledigt någon dag. Då man telegraferade till åkeriet om väntetiden kunde svaret bli: ”Gör vad du kan STOP Lycka till STOP”.

Cathie Sandbergs bok är väl inte, vilket titeln också antyder, direkt djupsinnig. Men kanske just därför är det lätt att sätta sig in i hur det verkligen var då hon körde i östförtryckets Rumänien, eller fick hjälp av några kvinnor i Albanien. Folk som nog riskerade mycket för sin vänlighet och sin nyfikenhets skull då en ung tjej kom i lastbil från väst.

Boken minner mig om tiden före dagens sekundjakt, innan räknenissarna och gps-fluktarna tog över på åkerikontoren. Och har någonting blivit bättre sedan dess? Har maten blivit billigare? Kommer varorna fram i tid?

Enligt forskaren Henrik Sternberg misslyckas 20 procent av alla transporter i Europa i dag då godset förkommer, förstörs eller försenas avsevärt. När Cathie körde tror jag inte att något förstördes och egentligen inte heller försenades då man visste hur lång tid saker borde ta.

Visst, även i dag kan jag tycka att körningen ger en känsla av frihet. Men mest känns den som ett ”på stället marsch”.

Att resa långsamt med tåg med dygnstopp i Köpenhamn och München är ett sätt att komma bort från kontrollen och vägstressen.

När vi stigit av tåget i Venedig gick vi ner till Canal grande, där sopbåtar trängdes med guppande gondoler. Då, när vi tagit en Vaporetto-båt och kommit fram till ett litet hotell vid en kanal, kändes det som om jag åter blivit en del världen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.