Lina blev hatad och hotad på Facebook

Att vara tjej i den mansdominerade lastbilsbranschen kan vara tufft. När Lina Shavon uttalade sig i media, började hatet och hoten. Hon fick veta att hon var ett ”fittskräp” och att hon skulle försvinna under mystiska omständigheter.

Lina Shavon bor i Uddevalla och är 24 år. Hon började köra lastbil efter gymnasiet och under sina år som chaufför har hon hunnit arbeta på några olika åkerier, bra som dåliga. Som tjej i ett mansdominerat yrke, har hon också vant sig vid en ganska tuff jargong.

För ett drygt år sedan funderade Lina på varför det var så ovanligt att man pratade med varandra som förare när man var ute på jobb. Stod någon vid en lastbrygga och väntade, verkade det som om man helst satt kvar i hytten, för sig själv. Konstigt, tyckte Lina. Det behövdes tydligen något för att sätta i gång samtalen. För att få kontakt, startade hon därför en Facebook-grupp för chaufförer på västkusten: Bästkustens chaufförer.

– Man är ju kollegor även om man är konkurrenter, eller rättare sagt, det är inte chaufförerna som är konkurrenter, utan företagen, säger hon.

I Uddevalla, precis som på flera andra orter i Sverige där det passerar mycket gods, går det direkt att se den negativa effekten av den rådande cabotage-situationen. Utländska chaufförer samlas på tillåtna och otillåtna uppställningsplatser och lever under usla förhållanden i sina bilar. Om något går sönder får de utländska chaufförerna oftast bara den exakta summan för att köpa den del som behövs, men inte pengar att betala för att någon ska utföra arbetet. Följden blir att det uppstår utomhusverkstäder, där det inte finns någon möjlighet att ta hand om farligt avfall eller vidta andra nödvändiga säkerhetsåtgärder. Problemet togs upp i Facebook-gruppen och engagemanget växte.

– Det fanns ”svartverkstäder” på parkeringen vid Torp här utanför Uddevalla. De dumpade olja rakt ut i naturen och handlade med däck som högst sannolikt var stulna. Vi tog kontakt med tidningen Bohusläningen och P4 för att uppmärksamma problemet.

Eftersom Lina var en av dem som arbetat mest med frågan och var administratör för Bästkustens chaufförer, blev hon personen som fick föra gruppens talan i media.

Men i och med uppmärksamheten började hatet.

– Det konstiga är att jag vet att flera av de här personerna delar mina åsikter när det kommer till cabotageproblemet. De kanske ogillar att man tar plats, säger hon.

Först var det bilder av Lina som kopierades från hennes egen Facebook-profil och som lades upp igen, fast med förnedrande bildtexter. Efter att lastbilstidningen Proffs publicerade en artikel om Facebook-gruppens arbete, blev det värre.

Några drivande personer hejades på av allt fler. Vissa var före detta medlemmar i Bästkustens chaufförer, som Lina stängt ute på grund av för många rasistiska och nedlåtande uttalanden. Andra var personer hon aldrig hört talas om tidigare. Hatarna finns i flera olika Facebook-grupper för lastbilschaufförer och åkare, däribland några av de största i Sverige. Enligt Lina är det både arbetsgivare och tjejer som deltar i hatandet, vilket hon tycker är obegripligt.

– Jag hade aldrig hört uttrycket ”sopslut fittskräp” innan jag blev kallad det, säger hon.

Lina tolkar det som att det delvis handlar om kvinnohat, eftersom det sällan är några könsneutrala tillmälen. Förutom det återkommande skällsordet fittskräp, har hon blivit omskriven som subba, hora, bultsugga och slyna. Hon berättar att hon heller inte är den första tjejen hatarna ger sig på.

– Det som skrivs om mitt utseende bryr jag mig inte om. De kallar mig för flata, för att senare, i samma tråd, påstå att jag hoppar i säng varenda kille jag får tag i. Hur får de ihop det? Det blir så dumt att jag inte tar åt mig.

Men utöver hatet, så finns också hoten. I hatarnas trådar går det bland annat att läsa att det finns ”risk för att man försvinner under mystiska omständigheter” om man beter sig som Lina. Det har även lagts upp bilder på vapen som ansetts lämpliga för ändamålet. Lina har också hört att några av hatarna har haft kontakt utanför Facebook för att håll koll på var hon befinner sig.

– Det var några månader när jag inte ville gå ut ensam, eftersom jag upplevde hoten som så allvarliga. Jag blev paranoid. Men det finnas ju bara två alternativ, antingen får man lägga sig ner och dö eller så försöker man hitta det som går att skratta åt.

De senaste påhoppen, som bygger på att hon är judinna, är de hon tycker är värst. Nyligen dök det upp bildmontage med Lina i nazistuniform tillsammans med åsikten att ”Hitler inte fick tillräckligt många judar”.

– Jag vet inte om det är någon av dessa personer som drar nytta av att det finns utländsk illegal trafik eller om de tycker att det bara ska var män som kör lastbil. De kanske stör sig på mig som person, mina åsikter eller är frustrerade på hela branschen. Jag har aldrig fått veta varför de håller på.

Lina har pratat med Sveriges Åkeriföretag för att få rådgivning och gjort en anmälan till Pressombudsmannen, PO. Hon har även talat med Transport.

– Facket har hjälpt med råd och stöd. Jag har känt mig mycket lugnare sedan mötet på Transport. Facket är ändå vana att handskas med den dåliga sidan av åkeribranschen.

– Till andra som är utsatta vill jag säga: våga berätta om det och ta inte skiten, be folk som kan hjälpa dig om hjälp. Första gången något sådant här händer är en gång för mycket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.