Lina tillsammans med inhemska arbetare vid campen i Pakistan.
Close
Lina tillsammans med inhemska arbetare vid campen i Pakistan.
Close

Lina hjälper hjälpare få tak över huvudet

Månadens medlem. Lina Eklund älskar att resa. Och inte bara på vanliga charterresor. Som camptekniker bygger och river hon tältläger i katastrofdrabbade länder.

 

– Det är spännande att se världen och se den på ett helt annat sätt än man hade kunnat göra annars. Det är också en chans att hjälpa till i stället för att bara sitta framför tv:n och titta på allt elände, och ett sätt att träffa nya människor, säger Lina Eklund.

Till vardags jobbar hon som ronderande väktare för G4S i Karlstad. Det nattliga ensamarbete som hon utför då står i tvär kontrast till livet som camptekniker.

Under insatserna bygger hon tältläger, eller camper som de kallas, så att andra hjälparbetare har någonstans att bo. När det är dags att avsluta hjälpinsatserna ska camperna plockas ner igen, något som Lina också har jobbat med.

Själva arbetet pågår oftast tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan, flera veckor i sträck. Bakom insatserna står Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

Linas första insats var på Haiti efter den stora jordbävningen i januari 2010. Då dödades över 200 000 människor och stora delar av huvudstaden Port-au-Prince raserades.

Teamet som Lina ingick i bestod av 70 personer och uppdraget var att bygga ett tältläger för 450 av FN:s humanitära arbetare.

– Jag åkte ner med folk som hade varit i Thailand under tsunamiarbetet och de berättade hur det hade varit där. Vi hade inte mer information än det vi sett på tv, så vi befarade att vi skulle mötas av upplopp och lik i massor. Och det var ingen som direkt sa emot, berättar Lina.

Men efter en lång väntan på att få landa på den myllrande kaotiska flygplatsen i Haiti åkte Lina, lättad över att det inte var så illa som hon hade trott, direkt till campen. Den låg inte i närheten av jordbävningens epicentrum.

– Det tog två veckor från att jag kom dit till att jag besökte centrum. Då såg jag alla rasmassor och det var först då som jag insåg vidden av det hela.

Hjälparbetet är inget nytt för Lina. Hon började i den kvinnliga försvarsorganisationen Lottakåren och blev därefter medlem i Bilkåren. Där tog hon lastbilskort för att ha möjlighet att åka med på hjälpinsatser som lastbilschaufför. Men så långt hann Lina aldrig. I stället blev hon snabbinkallad som camptekniker för att riva ett läger under en av MSB:s övningar i Sverige. Efter det kom hon med i deras personalpool.

Den senaste insatsen som Lina var med på var i Pakistan förra våren. Landet drabbades av stora översvämningar på hösten 2010 och uppdraget var den här gången att riva tältlägret, som hade varit i gång i drygt ett halvår.

– Jag skulle flyga ner själv och fick lite förhållningsregler, som att ha långärmat och att ta en sjal med mig på planet. Jag har inga problem med att ta seden dit jag kommer, men lite nervös var jag. Fast jag fick ett så otroligt trevligt bemötande. Så fruktansvärt gästvänliga och trevliga människor överallt, säger hon.

För tillfället är Lina hemma i Karlstad och jobbar, som ronderande väktare för vaktbolaget G4S. Det har hon gjort i nästan tio år.

– Jag jobbar alltid natt och är ledig på dagarna. Det kan bli lite långtråkigt ibland att vara ledig när alla andra jobbar, och kroppen skulle säkert må bättre av att arbeta dag. Men det är en viss jargong och stämning här som det är svårt att slita sig ifrån, säger hon. Mycket av fritiden spenderas i föräldrarnas stuga en bit utanför Karlstad.

– Likaväl som jag älskar fart och fläkt så är det skönt att komma ut på landet till lugnet, få frisk luft och mata kossorna med lite äpplen.

I nuläget finns ingen ny resa inplanerad men hon står med som ”tillgänglig” i personalpoolen. Så närhelst något händer, som gör att MSB behöver skicka ett team, kan Lina få en förfrågan.

– Det är klart att jag vill åka igen, nu har jag inte varit borta sedan förra våren.

 

Sara Lindroth

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.