Special: Olyckor

Linda fick order att köra vidare direkt efter olyckan

Trafikolycka. Anklagelser och bristande stöd. Uppsägning. Sett i backspegeln önskar Linda att hon hade kontaktat facket, men efter olyckan var tillvaron så skakig att hon inte kom sig för. I dag har hon gått vidare. Men hon vill ändå berätta sin historia.

Linda hade varit anställd på företaget i en månad när det blev hennes tur att hänga på det släp som alla kollegor undvek att köra med. Många chaufförer hade varit med om att det plötsligt kunde börja svänga: något fel på vändkransen, antogs det.

Mellan Jönköping och Arboga hände det: Släpet svängde. Linda parerade, men släpet högg tag i dikeskanten. Hon gasade på, i hytten kunde hon känna hur även lastbilen var nära att välta när släpet la sig på sidan. Bärgarna kunde se på däcken att hon varit uppe på tre hjul.

– Klockan var fem på morgonen, tack och lov var det före morgonrusningen. I bilen bakom fanns en kollega som hade sin flickvän med sig. Hon var undersköterska. Hon rusade ut och tog hand om mig, jag bara skakade, berättar Linda.

Hon satt länge och pratade med polisen, kedjerökandes med undersköterskans jacka över axlarna. Bärgarna berömde henne för att ha klarat lastbilen. Hon var en bra chaufför.

Bara skrot kvar

Över vägbanan låg släpet, som bara var skrot. Hon själv var chockad och hade slagit sig vid olyckan. Men lastbilen fick hon köra vidare till Arboga. Hennes arbetsgivare skickade ingen som kunde ta över.

– Jag fick hantera det bäst jag kunde. Jag körde 40 kilometer i timmen och fick nästan panik vid varje möte.

Arbetsgivaren försökte därefter förmå henne att skriva i olycksrapporten att hon tittat på sin mobil. Men hon berättade sanningen om släpet, vilket fick till följd att arbetsgivaren inte fick ut på försäkringen.

– Det var snackisen på kontoret. Alla chaufförer var glada att släpet äntligen var skrot. Kollegor ringde mig och kollade hur jag mådde, och de berättade att de som jobbade på åkeriet blivit ombedda att inte kontakta mig.

Sjukskrev sig

Linda sjukskrev sig, hon orkade inte vara på jobbet.

– Jag sa att jag ville vara hemma ett tag. ”Då känner vi nog hellre att du slutar”, sa min arbetsgivare.

Och Linda sa okej. Hon ville ju inte vara kvar där, egentligen. Hon förstår att hon har blivit oschyst behandlad och förmodligen felaktigt avskedad.

– Men jag vill inte tänka tillbaka så mycket på detta, säger hon tyst.

Det finns ändå ett bra slut, tack vare en annan lastbilschaufför. Han körde på Nordnorge, på vägar som var betydligt svårare än de Linda kört. Hon fick följa med, först livrädd. Efter en vecka rehabiliterad.

– Jag växte otroligt mycket som chaufför på den resan och jag har kommit ur olyckan starkare, konstaterar hon.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.