Lindgren rasar mot själviska fackförbund

Fackförbunden IF Metall och Handels är beredda att luckra upp anställningsskyddet. Sedan i våras diskuterar de olika lösningar med arbetsgivarna. Transports ordförande Lars Lindgren anser att agerandet är själviskt och avfärdar argumenten för en ändring som trams.

Samtalen mellan de två fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna Industriarbetsgivarna, Teknikarbetsgivarna och Svensk Handel går ut på att förändra lagen om anställningsskydd (las). Dagens Nyheter skriver i dag att den stora frågan som diskuteras är arbetsgivarens möjlighet att fritt få säga upp en anställd de första åren. För att gå med på det vill facken att inhyrda ska erbjudas fast jobb efter ett år på ett och samma företag samt att äldre anställda ska få fördubblad uppsägningstid. Facken vill att uppsägningstiden ska vara arbetsbefriad och användas till utbildning.

– I realiteten gäller inte ”sist in först ut”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Dagens Nyheter. Vem som får stanna avgörs av kompetensen. Därför hoppas vi med de här samtalen kunna uppnå bättre utbildningsmöjligheter för dem som jobbat länge, både för dem som sägs upp och dem som är kvar i företagen.

Transports ordförande Lars Lindgren säger att han känner till samtalen sedan lång tid tillbaka och att han är mycket kritisk till dem. Både till innehåll och form.

– Det är högst olyckligt att man inte involverar både LO och förbunden i de här diskussionerna, säger han. Det här är allvarlig tycker jag. Man skiter i andra när man sätter sig ner och diskuterar en lagstiftning som skulle ändra för alla andra.

De förändringar i las som diskuteras skulle fungera extremt dåligt inom transportbranschen, säger Lars Lindgren.

– Att göra det dyrare att säga upp äldre personal kanske inte är några problem i tillverkningsindustrin, men våra företag är så utfattiga så de inte ens kan betala löner. Företag som Volvo och Scania har hur mycket pengar som helst, men det går inte i en bransch som vår där företag med tre, fyra anställda betraktas som stora.

Dessutom hävdar Lars Lindgren att Transports fackliga förtroendemän och andra som var drivande åkte ut när undantaget från turordningsreglerna på arbetsplatser med färre än tio anställda infördes. Att ändra las på det vis som nu föreslås skulle öppna upp för ännu mera godtycke, befarar han.

Argumentet att en uppluckring av anställningstryggheten skulle underlätta för företagen att nyanställa, ger Lars Lindgren inte mycket för.

– Det är bara trams, säger han. Jag ser inga som helst problem att anställa folk i dag. Vi har till exempel möjlighet till provanställning i sex månader. Det man vill få till här är att arbetsgivaren fritt ska kunna anställa dig ena dan och sparka dig fjorton dar senare – utan att ha några sakliga skäl. Att det är svårt att anställa är bara en myt, ingenting annat.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.