Lindgren rasar mot själviska fackförbund
Fackförbunden IF Metall och Handels är beredda att luckra upp anställningsskyddet. Sedan i våras diskuterar de olika lösningar med arbetsgivarna. Transports ordförande Lars Lindgren anser att agerandet är själviskt och avfärdar argumenten för en ändring som trams.
Samtalen mellan de två fackförbunden och arbetsgivarorganisationerna Industriarbetsgivarna, Teknikarbetsgivarna och Svensk Handel går ut på att förändra lagen om anställningsskydd (las). Dagens Nyheter skriver i dag att den stora frågan som diskuteras är arbetsgivarens möjlighet att fritt få säga upp en anställd de första åren. För att gå med på det vill facken att inhyrda ska erbjudas fast jobb efter ett år på ett och samma företag samt att äldre anställda ska få fördubblad uppsägningstid. Facken vill att uppsägningstiden ska vara arbetsbefriad och användas till utbildning.
– I realiteten gäller inte ”sist in först ut”, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Dagens Nyheter. Vem som får stanna avgörs av kompetensen. Därför hoppas vi med de här samtalen kunna uppnå bättre utbildningsmöjligheter för dem som jobbat länge, både för dem som sägs upp och dem som är kvar i företagen.
Transports ordförande Lars Lindgren säger att han känner till samtalen sedan lång tid tillbaka och att han är mycket kritisk till dem. Både till innehåll och form.
– Det är högst olyckligt att man inte involverar både LO och förbunden i de här diskussionerna, säger han. Det här är allvarlig tycker jag. Man skiter i andra när man sätter sig ner och diskuterar en lagstiftning som skulle ändra för alla andra.
De förändringar i las som diskuteras skulle fungera extremt dåligt inom transportbranschen, säger Lars Lindgren.
– Att göra det dyrare att säga upp äldre personal kanske inte är några problem i tillverkningsindustrin, men våra företag är så utfattiga så de inte ens kan betala löner. Företag som Volvo och Scania har hur mycket pengar som helst, men det går inte i en bransch som vår där företag med tre, fyra anställda betraktas som stora.
Dessutom hävdar Lars Lindgren att Transports fackliga förtroendemän och andra som var drivande åkte ut när undantaget från turordningsreglerna på arbetsplatser med färre än tio anställda infördes. Att ändra las på det vis som nu föreslås skulle öppna upp för ännu mera godtycke, befarar han.
Argumentet att en uppluckring av anställningstryggheten skulle underlätta för företagen att nyanställa, ger Lars Lindgren inte mycket för.
– Det är bara trams, säger han. Jag ser inga som helst problem att anställa folk i dag. Vi har till exempel möjlighet till provanställning i sex månader. Det man vill få till här är att arbetsgivaren fritt ska kunna anställa dig ena dan och sparka dig fjorton dar senare – utan att ha några sakliga skäl. Att det är svårt att anställa är bara en myt, ingenting annat.