Lindgrens avgång väcker bestörtning i Bryssel

"Har förmåga att hitta lösningar" Allt tycktes klart för att Lars Lindgren skulle väljas om till ordförande för de europeiska transportfacken. Hans plötsliga avgång har väckt bestörtning i organisationen, berättar generalsekreteraren Eduardo Chagas i Bryssel.

– Lars Lindgren drevs av ett stort engagemang och hängivenhet. Jag har stor respekt för hans europeiska och internationella arbete och beklagar djupt att han valt att avgå som ordförande i Sverige, säger Eduardo Chagas.

Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) representerar 2,5 miljoner transportarbetare från drygt 230 fackförbund i Europa.

Genom ETF driver svenska Transport också kampen för bättre villkor inom transportsektorn. Det som brukar lyftas fram som sociala villkor med rimliga arbetstider, balans mellan arbete och fritid och vettig lön. Arbetet innebär att försöka påverka EU:s beslutsfattare när de fattar beslut om nya lagar och riktlinjer, så att löntagarnas villkor finns med.

Så sent som i början av mars nominerades Lars Lindgren, av en enig ETF-styrelse, att sitta kvar som ordförande i federationen för ännu en period.

– Utan att känna till alla detaljer om varför Lars Lindgren lämnar som ordförande i Sverige kan jag säga att vi på ETF:s kontor befinner oss i extrem chock. Lars har starkt bidragit till att skapa goda relationer inom det europeiska fackliga transportområdet. Han har också varit viktig för det nordiska och internationella samarbetet inom transportområdet.

– Lars Lindgren jobbade ju inte bara för svenska transportarbetare, utan för arbetare inom hela federationen. Han hade en särskild förmåga att hitta lösningar i svåra situationer och snickra ihop kompromisser, som folk kunde enas kring, säger Eduardo Chagas.

Att försöka få transportfack från totalt 41 europeiska länder att dra åt samma håll är ingen lätt sak. Alla har olika fackliga traditioner, förklarar generalsekreteraren på telefon.

– Vi var glada över att Lars fick så stort stöd för omval, men just nu mår ingen av oss inom ETF så bra.

Enligt Eduardo Chagas finns inga formella hinder mot att Lars Lindgren kan väljas om till ordförande vid ETF:s kongress i Barcelona i maj, även om han lämnat sin ordförandestol i Sverige. Men Chagas bedömer det ändå inte som så troligt.

– Finns det ingen chans att Lars Lindgren kan ändra sig och ändå komma tillbaka som ordförande vid Transports kongress i juni, undrar han lite försiktigt. Jag har försökt men ännu inte lyckats nå honom. Tillsammans har vi utgjort ett mycket bra team, sedan Lars tillträdde som ordförande i mars 2012.

 

Fotnot: Svenska Transport ingår i Nordiska transportarbetarefederationen, NTF, Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF och Internationella Transportarbetarefederationen, ITF

 

Justina Öster

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.