Lindgrens avgång väcker bestörtning i Bryssel

"Har förmåga att hitta lösningar" Allt tycktes klart för att Lars Lindgren skulle väljas om till ordförande för de europeiska transportfacken. Hans plötsliga avgång har väckt bestörtning i organisationen, berättar generalsekreteraren Eduardo Chagas i Bryssel.

– Lars Lindgren drevs av ett stort engagemang och hängivenhet. Jag har stor respekt för hans europeiska och internationella arbete och beklagar djupt att han valt att avgå som ordförande i Sverige, säger Eduardo Chagas.

Europeiska transportarbetarefederationen (ETF) representerar 2,5 miljoner transportarbetare från drygt 230 fackförbund i Europa.

Genom ETF driver svenska Transport också kampen för bättre villkor inom transportsektorn. Det som brukar lyftas fram som sociala villkor med rimliga arbetstider, balans mellan arbete och fritid och vettig lön. Arbetet innebär att försöka påverka EU:s beslutsfattare när de fattar beslut om nya lagar och riktlinjer, så att löntagarnas villkor finns med.

Så sent som i början av mars nominerades Lars Lindgren, av en enig ETF-styrelse, att sitta kvar som ordförande i federationen för ännu en period.

– Utan att känna till alla detaljer om varför Lars Lindgren lämnar som ordförande i Sverige kan jag säga att vi på ETF:s kontor befinner oss i extrem chock. Lars har starkt bidragit till att skapa goda relationer inom det europeiska fackliga transportområdet. Han har också varit viktig för det nordiska och internationella samarbetet inom transportområdet.

– Lars Lindgren jobbade ju inte bara för svenska transportarbetare, utan för arbetare inom hela federationen. Han hade en särskild förmåga att hitta lösningar i svåra situationer och snickra ihop kompromisser, som folk kunde enas kring, säger Eduardo Chagas.

Att försöka få transportfack från totalt 41 europeiska länder att dra åt samma håll är ingen lätt sak. Alla har olika fackliga traditioner, förklarar generalsekreteraren på telefon.

– Vi var glada över att Lars fick så stort stöd för omval, men just nu mår ingen av oss inom ETF så bra.

Enligt Eduardo Chagas finns inga formella hinder mot att Lars Lindgren kan väljas om till ordförande vid ETF:s kongress i Barcelona i maj, även om han lämnat sin ordförandestol i Sverige. Men Chagas bedömer det ändå inte som så troligt.

– Finns det ingen chans att Lars Lindgren kan ändra sig och ändå komma tillbaka som ordförande vid Transports kongress i juni, undrar han lite försiktigt. Jag har försökt men ännu inte lyckats nå honom. Tillsammans har vi utgjort ett mycket bra team, sedan Lars tillträdde som ordförande i mars 2012.

 

Fotnot: Svenska Transport ingår i Nordiska transportarbetarefederationen, NTF, Europeiska Transportarbetarefederationen, ETF och Internationella Transportarbetarefederationen, ITF

 

Justina Öster

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för buss i beställningstrafik

Politik. EU-parlamentet och EU:s ministerråd har kommit överens om nya regler om kör- och vilotider. Bland annat ska 45-minutersrasten gå att dela i två delar. Inte tre, som tidigare föreslagits.

Tommy Wreeth. Foto: Lilly Hallberg

Tommy Wreeth

… Transports förbundsordförande som till tidningen Dagens Industri (DI) säger att han vill se global kamp mot Tesla.

Transportarbetarens logga

Europeiska transportfack sluter upp i Teslakonflikten

Konflikt. ”Konflikten med Tesla är inte bara en kamp om arbetsvillkoren för svenska arbetare utan också en avgörande kamp för rätten till kollektivavtal i stort”. Nu ger Europeiska Transportarbetarefederationen, som representerar 4 miljoner transportarbetare, sitt stöd till de svenska facken.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.