”Linkekipaget är jäkligt smidigt”
Klockan sex på kvällen rullar Linda Pettersson i väg med första lasset. Hon är en av sex förare som ska bemanna Hultmans två timmerbilar. Linda har jobbat som yrkesförare sedan 2008.
– Timmerbil är roligast. En del tycker nog att den korta körningen in till Sundsvall är lite tråkig. Men mig passar det perfekt. Jag gillar att sitta i hytten. Man är själv och har massor av tid att fundera.
På grund av skiftsystemet har Linda bara hunnit köra Scanian i ett par veckor. Första intrycket är att själva lastningen tar något längre tid.
– Lasset måste vara relativt plant upptill, för att bankarnas ögla och krok ska haka i varandra. Det innebär å andra sidan att man har lite mer kontakt med truckföraren nu. Det är positivt. Själva körningen känns jättebra. Linkekipaget är jäkligt smidigt.
Som fackförbund har Transport ställt sig positivt till längre och tyngre fordon. Ett villkor har dock varit att körkortslagen ändras, så att förarna som kör bilarna måste ha en extra behörighet.
Hur ser Linda på det kravet?
– För 74 ton borde det inte behövas, men 90 ton, absolut! Om myndigheterna kräver specialkompetens för en vanlig liten fyrhjuling borde det vara självklart med behörighet för fordon som är så långa och tunga som våra.
Chaufförerna på Benny Hultmans har redan fått gå en endagsutbildning, där fokus låg på hur ett längre och tyngre fordon påverkar köregenskaper och trafiksäkerhet.
Facket, Transport, har varit inkopplat när projektet drogs i gång – främst för att förhandla om skiftschemat. Upplägget bygger på sex veckors intensivt arbete, med långa dag- eller nattpass. Och sedan tre lediga veckor.
– Skiftupplägget är inte riktigt optimalt för alla. Själv har jag en gård med djur, som kräver tillsyn. Framtiden får utvisa om det går att förena, säger Linda.