”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson. Foto: Justina Öster
Close
”Jag har tjatat på mina barn att gå med i facket, men de tycker det är för dyrt. Hade jag tjänat mer skulle jag ha betalat deras medlemskap också. Nu är de med i a-kassan i alla fall”, säger Lisen Karlsson.
Close
Dyrtider

Lisen är familjens elpolis

Privatekonomi. Kranbilsföraren och fyrbarnsmamman Lisen Karlsson bor på landet med sin man, 16-åriga dotter och två katter. Efter en räkning på 9 700 kronor bytte hon till timpris på elen. – Helt sjukt! Nu har jag stenkoll på vår el, säger hon.

Lisen ler och målar upp en bild av hur hon ”går med piskan” där hemma. Aja baja för att slösa med el. Förra helgen var timtaxan låg så då passade hon på att tvätta undan och tömma tvättkorgen. Kafébesöken är få. Dottern Agnes gillar att baka kaffebröd, men hon frågar innan: Är taxan okej nu?

– Min man tycker jag går till överdrift ibland, men nu ser våra räkningar mycket bättre ut. Vi har ingen bindningstid på nya elavtalet och kan säga upp det när vi vill. Men vi väntar tills priserna går ner igen.

Höstfakturan på nästan 10 000 kronor var inte kul, men paret var förberett och hade sparat pengar. Lisen är kluven till regeringens omdebatterade elstöd till hushållen. Familjen fick 13 900 kronor tillbaka.

– Egentligen är det bara som att byta pengar, helt krasst behövde vi inte den återbäringen. Det finns andra som säkert behöver pengarna mycket bättre.

Lisens man Håkan sköter huslånen. Som tur var hann han omförhandla och binda dem fem år framåt, alldeles innan Ukrainakrig och inflation slog till. Fast ett mindre lån löper ut nästa vinter och det rörliga lånet på husbilen har gått upp med 600 kronor per månad.

Paret har varsin bensindriven bil och är glada att inte ha längre än fem mil tur och retur till Wiklunds åkeri där båda kör lastbil, liksom en av döttrarna.

– Många kollegor är hårdare drabbade än vi av höga drivmedelspriser, säger Lisen.

Fast hennes man är väldigt motorintresserad, så det späder på bensinnotan. Att gå över till elbil har paret inte funderat på, eftersom elektricitet blivit så dyrt.

Gräddost och osthyvel. Foto: Christina Ahlund
”Vi köper mycket ost och den har blivit galet dyr”, säger Lisen Karlsson. Foto: Christina Ahlund

Debatten går het om höga matpriser och livsmedelsjättar som skor sig. Lisen kollar numera på extrapriser i reklambladen.

– Vi köper mycket ost och den har blivit galet dyr. Ser jag att Lidl har sänkt pris på hushållsost så åker jag dit på hemvägen och köper ett par stycken. Förr hade vi alltid paprika på mackorna, men det köper jag knappt nu.

Hon fortsätter uppräkningen av dyrare kattmat, hutlöst pris på tomater och bröd och inte har hon märkt av att kaffepriset sjunkit heller. Bröd skulle Lisen i och för sig kunna baka, men då var vi tillbaka på elnotan igen.

Solsemester? Nej, det får vänta.

– Det finns sol i Sverige också. Förra året tyckte vi det blev för dyrt och tänkte sälja husbilen, men hann inte. Så i år ska vi i väg, åka till Danmark. Då lär vi märka av bensinpriserna.

– Husbilen är ett nöje vi kan välja bort, men det är det enda vi har när vi inte jobbar. Bio- och restaurangbesök valde vi bort när vi köpte den. Fast blir det värre med ekonomin får vi sälja den.

Trots att båda har jobb finns en oro när räntorna stiger och bankerna svajar.

– Vad händer med mina sparpengar om banken går omkull? Och vad mer kan den där Putin ställa till med?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Antos:
    13 maj, 2023

    En begagnad elbil för ca 100000-200000 i kombination med timpris och 5-10mil pendling per dag skulle passa familjen perfekt. Det är allt som oftast väldigt billig el på natten då elbilen laddas.

Lästips:

”Arbetare ska aldrig betala med sina liv”

Arbetsmiljö. Stress – i jobbet och hela samhället – liksom att godset ska fram till varje pris. Det tror några yrkeschaufförer som Transportarbetaren talat med är orsaken till att så många lastbilschaufförer mister livet i arbetet.

”Nu tänker jag mig för mer när jag tar bilen och gör fler ärenden på samma tur”, säger Lars Erik Kvick.

”Vi har bytt ut pellets mot bergvärme”

Privatekonomi. Boendet och bilar slukar mest av hushållskassan. – Räntekostnaden för huslånet har i stort sett fördubblats sen inflationen slog till. Men det är väl som det är. Vi har haft väldigt fina år innan, tycker färdtjänstförare Lars Erik Kvick.

LO-ekonomer varnar för hård åtstramning

Ekonomi. Svensk ekonomi fortsätter att krympa nästa år. För att komma ur den hemmasnickrade lågkonjunkturen krävs en annan politik än den förda, framhöll LO:s ekonomer som på tisdagen presenterade sin prognos för ekonomin.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.