Lita inte blint på din färdskrivare
De har blivit både bättre och enklare att använda. Men fortfarande brister färdskrivarna i tillförlitlighet, och man ska inte godkänna ett bötesföreläggande utan vidare. Det säger Rigmor Elfvén på Sveriges Åkeriföretag, som under ett års tid analyserat färdskrivardata åt svenska åkerier.
De moderna färdskrivarna har blivit både bättre och enklare att använda, enligt Rigmor Elfvén, som under ett års tid analyserat färdskrivardata från över 60 svenska åkerier.
– I början av analysperioden var det mängder av felaktigheter som kom sig av att man inte använt färdskrivarna på rätt sätt. Det förbättrades kraftigt efterhand, eftersom jag redovisade resultaten för åkerierna och de fick bättre koll på hur färdskrivarna ska användas, berättar Rigmor Elfvén.
– Men sedan kvarstod en del problem, till följd av rent tekniska felaktigheter i utrustningen. Exempelvis kunde det vara glapp i kommunikationen mellan färdskrivare och förarkort, fortsätter hon.
I andra fall kunde information om start- eller slutort saknas på förarkortet, trots att informationen fanns lagrad i färdskrivaren. Felet uppträdde oavsett fabrikat på färdskrivaren, så troligtvis ligger felet i förarkorten.
Rigmor Elfvén har ett råd till förare som fått ”bakläxa” av polisen efter färdskrivarkontroll.
– Man ska inte godkänna bötesföreläggandet rakt av, eftersom det inte är säkert att uppgifterna stämmer. Känner man på sig att det inte står rätt till, så ska man ta hem utrustningen och undersöka datafilerna noggrant. Ytterst kan man ta fallet till domstol, om man tycker att man fått föreläggandet oförtjänt, säger hon.