Litauer utan lön efter konkurs – utstationeringsavtal klart nu

Åkeri. 50 litauiska förare blev utan lön då Lundåkra frakt gick i konkurs i våras. Sedan den 1 augusti gäller det kollektivavtal Transport tecknat med bemanningsföretaget Raisitra i Litauen. Men för de bemanningsanställda som jobbade för åkeriet i Veddige är det kört.

– Vi kan inte hjälpa dem, anställda i utländska bemanningsföretag har inte alls samma slags skyddsnät, säger Tommy Jonsson, ombudsman på Transport och ansvarig för förbundets satsning ordning och reda i åkeribranschen.

– De litauiska förarna har inget att hämta genom lönegarantin, det är kört.

Det enda positiva som kommit ur historien med Veddigeföretaget är att litauiska Raisitra nu tecknat kollektivavtal. Utstationeringsavtalet innebär att företagets anställda får svenska löner och villkor när de kör i Sverige.

– Det är ett historiskt avtal, Transport har inte tecknat ett sådant med utländska bemanningsföretag tidigare, säger Tommy Jonsson.

Förhoppningen är att svenska, seriösa åkerier anlitar förare som också får ”svensk lön”. Den litauiske arbetsgivaren framhåller att arbetskraften ju behövs. Men både de och facket har redan fått signaler om att åkerier inte är intresserade: Det är lågavlönad, utländsk arbetskraft som efterfrågas.

– Vi ser över vilka svenska åkerier som tagit in utländska chaufförer, och tar in uppgifter. Här finns en möjlighet att göra något för att säkra branschen mot låglönekonkurrens från framför allt Baltikum. Då får man hoppas att åkerierna ställer upp, säger Tommy Jonsson.

Transportarbetaren har flera gånger tidigare skrivit om åkeriet i Veddige, som uppstod ur Andreassons åkeri. I det bolaget bemannade äkta paret Yvonne och Karl-Erik Andreasson dragbilar med utländska förare, som togs in som egenföretagare utan anställning. Både Skatteverket och Arbetsdomstolen underkände systemet och efter en tvist i domstol försattes ägarparet i personlig konkurs 2017.

Men verksamheten återuppstod under namnet Lundåkra frakt, ett bolag som tidigare haft begränsad verksamhet. I det var paret Andreasson anställda. De hade båda kort före den personliga konkursen lämnat sina styrelseuppdrag.

– Man tog över allt. Lokal, kunder, telefonnummer, säger Tommy Jonsson.

Paret tog också in chaufförer genom det litauiska bemanningsföretaget Raisitra. De uppgav i april i år att de inte kunde betala ut löner till förarna då Lundåkra inte betalat fakturan.

Den 10 maj försattes också det bolaget i konkurs. De anställda vid åkeriet hade innestående löner på sammanlagt över en miljon kronor. Det täcks av den statliga lönegarantin. Bemanningsbolagets krav är på närmare 800 000 kronor.

I Lundåkras lokaler i Veddige finns i dag ett annat åkeribolag, Ajeden AB. Hallands Nyheter skriver att det vid ett besök är tomt och tyst i fastigheten på Industrigatan, bara två dragbilar och en handfull polskregistrerade personbilar vittnar om verksamhet.
En av personerna i Ajedens styrelse satt tidigare i Lundåkra frakts styrelse.

När Transportarbetaren ringer det telefonnummer som hos Hitta.se fortfarande står registrerat på Lundaåkra frakt, Industrigatan i Veddige, svarar Karl-Erik Andreasson.

– Nej, Lundåkra finns inte. Det har gått i konkurs. Ajeden? Bolag på samma adress? Nej, det vet jag inget om. Intressant!

Uppteckningen visar att konkursboet Lundåkra frakt har skulder på närmare 22 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett femte tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.