Litauiskt förarfack jobbar i motvind

På svenska vägar sitter ofta en litauisk chaufför bakom ratten. När fackordförande Ramunas Narbutas försöker värva en förarkollega hemma i Litauen får han börja prata ryska. Åkeriet är litauiskt. Och registreringsskylten. Men chauffören är ukrainare. – Vi har samma problem som Transport i Sverige, säger han.

På en parkeringsplats i Kaunas längs E67:an knackar Ramunas Narbutas och Jovita Janzauskiene på i lastbilshytt efter lastbilshytt.

Han är sedan några år ordförande i Litauens enda renodlade fackförbund för lastbilschaufförer som kör internationell trafik, Vairuotoju Profesine Sajunga, VPS. Hon är vice ordförande.

Här försöker de ragga nya medlemmar till facket men många är motvilliga. Och många förstår inte alls eftersom de inte kan språket.

Som Anatolij från Ternopil i Ukraina som har arbetat åt det litauiska åkeriet Girteka i ett år.

När Ramunas och Jovita tittar på hans kontrakt ser de att han har samma villkor som en litauisk chaufför.

Lönen är visserligen urusel. Det är lägsta möjliga avtalsenliga lön som inte ger mycket i pension ens till litauiska förare och inte ett öre på ålderdomen till Anatolij.

Men utöver månadslönen på 2 666 svenska kronor har han traktamente när han kör utomlands. Det ger honom mellan 256 och 512 svenska kronor om dagen. Skattefritt.

Totalt blir det 7 500 – 10 000 svenska kronor i handen och det gör Anatolij så nöjd att han inte vill gå med i något fack.

– Det är dubbelt så bra som jag skulle tjäna hemma i Ukraina, säger han.

Idag har VPS 400 betalande medlemmar. Tidigare fanns det ingen medlemsavgift och då var medlemmarna fler. Men det är inte bara avgiften som avskräcker. Att överhuvudtaget vara med i facket är i praktiken ett skäl till att bli av med jobbet.

– Därför har 80 procent av våra medlemmar hemligt medlemskap där de själva betalar in avgiften, säger Ramunas Narbutas.

Han hjälpte en av sina medlemmar att få ut motsvarande fyra tusenlappar i ersättning från ett åkeri som först hävdat att chauffören var skyldig pengar.

– Sen fick han jobb på ett annat åkeri men det dröjde bara två veckor innan han blev ombedd att se sig om efter ett annat jobb. Ryktet att han hade bråkat med sin förra arbetsgivare hade hunnit ifatt honom. Landet är så litet och den som har pengar bestämmer, säger Narbutas.

För att stärka medlemmarna har han inlett samarbete med andra transportfack i Estland och Lettland och med norska Transport. Ett mål är att hans medlemmar ska slippa köra lastbil på slitna däck och utan snökedjor på isiga vägar.

Han har också frågat andra fack vad en lastbilschaufför tjänar.

– De hävdar att det är svårt att förklara, men jag förstår inte att det ska vara så svårt. Det är bara en siffra jag vill ha.

Siffran vill Ramunas Narbutas använda för att kräva motsvarande lön för litauiska chaufförer. Fast bara nästan.

Själva lönen utgör en tiondel av en svensk lön. Men det litauiska traktamentet är ofta högre än i Sverige och alla räknar in det i lönen.

Det gör Ramunas Narbutas fackförbund också.

– Om vi kör i Sverige vill jag att vi ska ha lika mycket i lön och traktamente som en svensk chaufför har i lön, säger han.

Att räkna in traktamentet gör att det fackliga kravet ändå blir en lönedumpning. Men att strunta i traktamentet går inte, menar han:

– Det kan vi inte. Om vi skulle kräva lika mycket i ren lön har arbetsgivarna förklarat att de skulle flytta ut sina bolag till länder som Rumänien, Ukraina eller Ryssland. Då blir lönerna ännu lägre.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.