Live från Metropolitan på bion i Brandbergen
Sugen på opera eller teater i världsklass? Med ny teknik kan biografer runt om i Sverige live-sända föreställningar från världens bästa scener. Nära, billigt – och nästan lika bra som att sitta på första parkett i New York eller Moskva. Det serveras till och med bubbel i pausen.
Klockan sex är det tänkt att biografen Cosmopolite i Brandbergens Centrum utanför Stockholm ska slå upp portarna. Men redan en bra stund innan har det bildats en kö av operaentusiaster utanför.
– Det är många som vill ha återbudsbiljetter. Folk ringde för tre veckor sedan, men då var det redan slutsålt, säger biografföreståndaren Sofie Seitamo Mijac.
Biografen i Stockholmsförorten Brandbergen har funnits i olika regi sedan centrumet byggdes i början av 1970-talet. De senaste åren har den dock stått tom. Till i april förra året då centrumets fastighetsförvaltare ville nysatsa.
Ut revs den gamla inredningen, in kom nya stolar, ny digital bioteknik och en tanke om att bli mer än bara en biograf.
– Vi vill att det ska kännas som ett andra vardagsrum för folk i alla åldrar, säger Sofie Seitamo Mijac.
I en gammal utrymningsväg byggdes ett kafé, med både brädspel att låna och lokalt producerat kaffe. Precis som många små biografer runt om i landet, bestämde man sig för att satsa på Live på bio.
Live på bio distribueras av Folkets hus och parker. Idén är enkel: att erbjuda teater, balett och opera från världens och Sveriges bästa scener till folk runt om i landet.
Konceptet bygger på att allt fler biografer har gått över till digital teknik i stället för den analoga filmen. Det gör det möjligt att sända föreställningar live från all världens hörn.
2003 gjordes det första försöket, en konsert i London med David Bowie. Numera visas över 50 föreställningar per säsong, både live och inspelat, för 100 000 besökare.
För nyöppnade Bio Cosmopolite i Brandbergen har Live på bio blivit en av biografens största succéer, större än många storfilmer.
Kvällens föreställning, operetten Glada änkan live från Metropolitanoperan i New York, är minst sagt populär. De 140 platserna i salongen gick åt så snabbt att Sofie och de andra anställda har ställt in tio extra stolar längst bak i salongen.
Blenda Ling Söderman och Gunvor Bohlin har lyckats få varsin biljett. De bor i närheten men har aldrig sett operett på bio förut.
– Fast jag såg Glada änkan på 1960-talet, berättar Blenda.
– Det ska bli spännande att se hur det här fungerar, säger Gunvor.
Strax efter klockan sex är det lilla kaféet utanför salongen redan fullsatt. Folk står och sitter, dricker kaffe och småpratar. Stämningen är festlig.
Till skillnad från vanlig bio släpps publiken in i salongen redan en halvtimme innan föreställningen börjar.
På bioduken syns inte reklam, utan bilder från Metropolitan. Samtidigt som publiken tar plats, småpratar och harklar sig i Brandbergen får vi se hur publiken i New York gör det samma.
Efter första akten är det paus. En del sitter kvar. Under det 30 minuter långa avbrottet visas nämligen intervjuer med huvudrollsinnehavarna bakom Metropolitans kulisser.
De flesta passar dock på att sträcka på benen ute i serveringen. Här blir det tydligt att i kväll inte är vilken biokväll som helst. I kaféet serveras nu inte bara kaffe utan också cava och vin.
Nästan som på Operan.