Dick Karlström
Close
Chefen Jonas Norberg fotade Dick Karlström som sköter roboten som röjer sly i Anja Pärsons slalombacke.
Close

Livet efter den sista utdelningsrundan

Tidningsbud. Här står ett före detta tidningsbud och röjer sly i Anja Pärsons slalombacke. Tidningsläsarna i Örnsköldsvik får vänta på sin papperstidning till posten kommer – eller gå in på nätet.

Fem månader har gått sedan distributörerna som delade ut Örnsköldsviks Allehanda (ÖA) gjorde sin sista runda. För Dick Karlström blev resultatet ett helt nytt jobb efter ungefär 30 år som tidningsbud.

Carin Edholm är leveranschef på Trygghetsfonden TSL:s region norr.

Fonden har erbjudit alla runt 50 uppsagda tidningsbud hjälp att komma vidare. Många av de uppsagda hade tidningsutdelningen som ett extraknäck och räknar med att klara sig själva. Hittills har 16 tackat ja till TSL-stöd.

– Två har fått nytt jobb, berättar Carin Edholm. De övriga 14 är mitt inne i sitt omställningsprogram där de får coachning och om det behövs även hjälp till utbildning.

Hon beskriver projektet som typiskt. Digitaliseringens konsekvenser är att vissa blir av med jobbet, konstaterar hon. De uppsagda tidningsbuden har fått planera sin framtid tillsammans med en coach. Det handlar om att skriva cv, söka jobb, hitta en utbildning.

– Vi har haft ett väldigt bra samarbete både med Transport och arbetsgivaren, säger Carin Edholm. Sett över hela landet får 90 procent av de transportmedlemmar som tackar ja till TSL nytt jobb inom ett år.

I Örnsköldsvik blev tre bud kvar på heltid hos utdelningsföretaget Tidningstjänst, och tre på en dag i veckan. De sex tar hand om Dagens Nyheter och Dagens Industri som valde att fortsätta med morgonutdelning i centrala stan.

Roger Sjöberg är tidningsbudet som älskar sitt jobb och inte visste vad han skulle hitta på när ÖA kom med beskedet att tidningen skulle delas med post. Han fick stanna, men springer i trappuppgångar i stället för att köra sin tidigare 16-milarunda långt utanför staden.

– Det fungerar mycket bättre än jag trodde, säger han. ÖA har jag inte haft sedan i våras, men det finns ju en del att läsa i DN också …

Tillbaka till Anja Pärsons backe i Tärnaby.

– Jag kommer att köra roboten som röjer sly fram tills snön kommer, berättar före detta tidningsbudet Dick Karlström.

Jobbet har han skaffat själv, men TSL-coachen har hjälpt till med en YKB-kurs så att Dick Karlström får köra de tunga bilar han redan hade körkort för.

– Jag är inte orolig, säger han. Chaufförsjobb finns alltid.

På ett industriföretag i Örnsköldsvik hittar vi det andra före detta budet som finns i TSL:s statistik över dem som fått nytt jobb.

– Coachen var jätteduktig. Han pratade lite och hjälpte mig att skriva ett cv, berättar Kristoffer Tranberg.

Han har hunnit sommarjobba med brödpackning innan han, via ett bemanningsföretag, började på hydraulikföretaget Specma.

– Jag har hamnat på röravdelningen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog är sjukskriven för att hon har en tumör i magen. Snart har hon varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS hjälper också till. Försäkringen toppar upp pengarna från Försäkringskassan med tio procent av hennes lön.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Det handlar om det fria ordet

Ledare. Fler och fler tidningar halverar sin utgivning, går över till digital utgivning eller läggs ner helt. Detta påverkar tidningsbuden och på flera ställen varslas det om uppsägningar.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.