Livsfara när chaufförer lossar Ica-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Tommy Nordberghs är ett storåkeri med säte i Hjärnarp. I vintras gick Transports Göteborgsavdelning in och slog ner på arbetsmiljön. Bristerna handlade främst om bilar som fraktade gods i två plan.

Vissa lastbärare har höjbart yttertak, något som medger att mellanplanet kan hissas upp till 190 centimeters höjd. Det är lågt, om man åker på en truck.

Men vissa lastbärare har fast yttertak. I dem blir takhöjden bara 160 centimeter på det undre planet. Chaufförerna tvingas jobba med böjd rygg eller nacke. Det ledde till egna initiativ. Mellanplanet hissades upp, eller pressades upp med truck, för att skapa mer utrymme. Det medförde att mellanplanet inte var fastlåst under arbetet.

Transport grep in och la ett skyddsstopp i februari. Under våren och sommaren har problemen fortsatt, nu med Tommy Nordberghs och avdelning 17 i Skövde-Borås i huvudrollerna.

Den 30 augusti skickade två skyddsombud på åkeriet in en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. De hävdar att arbetet i dubbeldäckaren fortsätter i Mariestad och medför stor belastning på rygg och nacke. Man påpekar också att det finns indikationer på att chaufförer fortsätter pressa upp mellanplanet – i strid med instruktioner som åkeriet gått ut med efter skyddsstoppet.

Fackets agerande har lett till en inflammerad tvist mellan Transport och åkeriet, enligt uppgifter till Transportarbetaren. Varken skyddsombuden eller avdelningens ombudsman eller regionala skyddsombud vill i nuläget kommentera situationen.

Nya förhandlingar är utsatta. Transport centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är inkopplad. Han säger:

– Jag har ingen kommentar just nu, inte annat än att jag ser väldigt allvarligt på det som hittills framkommit.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på åkeriet och hamnade hos Stefan Nordbergh, operativ chef. När tidningen börjar ställa frågor säger han:

– Stopp, stopp. Det är Mirja Flygare du ska tala med. Hon är inte anträffbar i dag.

Av handlingar som åkeriet skickat in till Arbetsmiljöverket framgår att chaufförer som kör bilar med låg takhöjd ska använda rep och krok, för att på något sätt dra ut burarna från bilen. Alternativt fälla upp ståplattan på trucken och gå in. Med böjda ben.

Transport har föreslagit att lastbärarna med låg takhöjd byggs om eller byts ut. För dyrt, anser åkeriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas persson:
    18 september, 2019

    Grattis detta fenomen har funnits i evigheter , lastar man åt Ica är ju det säkert 75% rullbur och för att kunna lasta dessa på en vagn tex med ikke höjbart tak då måste man ha lyftplanet i topp dvs att det ej ligger i låst läge annars får man inte in rullburen.
    Detta tog jag upp med mitt före detta åkeri utan gehör alls jag gjorde mig obekväm och de resulterade med all säkerhet att jag vart av med jobbet detta är nog ett större problem som i sig återkommer till ekonomi tyvärr.

    Mvh/Thomas

  2. Mikael Säther:
    18 september, 2019

    Kanonbra att ni tar upp detta, detta är ju ett problem på flera åkerier, är själv ica chaufför och kör dubbeldäckare. Problemet som jag ser det är väl att Ica kräver att vi använder dubbeldäckare ut på vissa av våra rundor till butikerna.

Lästips:

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.