Livsfara när chaufförer lossar Ica-gods?

Åkeri. På Tommy Nordberghs åkeri tvingas chaufförer lossa Ica-gods i tvåvånings lastbärare där takhöjden bara är 160 centimeter. För att minska påkänningarna på kroppen har en del förare hissat eller tryckt upp mellanplanet, som då bara hängt i vajrarna. En livsfarlig lösning, anser Transport.

Tommy Nordberghs är ett storåkeri med säte i Hjärnarp. I vintras gick Transports Göteborgsavdelning in och slog ner på arbetsmiljön. Bristerna handlade främst om bilar som fraktade gods i två plan.

Vissa lastbärare har höjbart yttertak, något som medger att mellanplanet kan hissas upp till 190 centimeters höjd. Det är lågt, om man åker på en truck.

Men vissa lastbärare har fast yttertak. I dem blir takhöjden bara 160 centimeter på det undre planet. Chaufförerna tvingas jobba med böjd rygg eller nacke. Det ledde till egna initiativ. Mellanplanet hissades upp, eller pressades upp med truck, för att skapa mer utrymme. Det medförde att mellanplanet inte var fastlåst under arbetet.

Transport grep in och la ett skyddsstopp i februari. Under våren och sommaren har problemen fortsatt, nu med Tommy Nordberghs och avdelning 17 i Skövde-Borås i huvudrollerna.

Den 30 augusti skickade två skyddsombud på åkeriet in en så kallad 6:6a-anmälan till Arbetsmiljöverket. De hävdar att arbetet i dubbeldäckaren fortsätter i Mariestad och medför stor belastning på rygg och nacke. Man påpekar också att det finns indikationer på att chaufförer fortsätter pressa upp mellanplanet – i strid med instruktioner som åkeriet gått ut med efter skyddsstoppet.

Fackets agerande har lett till en inflammerad tvist mellan Transport och åkeriet, enligt uppgifter till Transportarbetaren. Varken skyddsombuden eller avdelningens ombudsman eller regionala skyddsombud vill i nuläget kommentera situationen.

Nya förhandlingar är utsatta. Transport centrala arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig är inkopplad. Han säger:

– Jag har ingen kommentar just nu, inte annat än att jag ser väldigt allvarligt på det som hittills framkommit.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på åkeriet och hamnade hos Stefan Nordbergh, operativ chef. När tidningen börjar ställa frågor säger han:

– Stopp, stopp. Det är Mirja Flygare du ska tala med. Hon är inte anträffbar i dag.

Av handlingar som åkeriet skickat in till Arbetsmiljöverket framgår att chaufförer som kör bilar med låg takhöjd ska använda rep och krok, för att på något sätt dra ut burarna från bilen. Alternativt fälla upp ståplattan på trucken och gå in. Med böjda ben.

Transport har föreslagit att lastbärarna med låg takhöjd byggs om eller byts ut. För dyrt, anser åkeriet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Thomas persson:
    18 september, 2019

    Grattis detta fenomen har funnits i evigheter , lastar man åt Ica är ju det säkert 75% rullbur och för att kunna lasta dessa på en vagn tex med ikke höjbart tak då måste man ha lyftplanet i topp dvs att det ej ligger i låst läge annars får man inte in rullburen.
    Detta tog jag upp med mitt före detta åkeri utan gehör alls jag gjorde mig obekväm och de resulterade med all säkerhet att jag vart av med jobbet detta är nog ett större problem som i sig återkommer till ekonomi tyvärr.

    Mvh/Thomas

  2. Mikael Säther:
    18 september, 2019

    Kanonbra att ni tar upp detta, detta är ju ett problem på flera åkerier, är själv ica chaufför och kör dubbeldäckare. Problemet som jag ser det är väl att Ica kräver att vi använder dubbeldäckare ut på vissa av våra rundor till butikerna.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.