Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.
Close
De rosa väskorna bärs främst av cykel- och mopedbud som jobbar på Foodoras bolag med kollektivavtal. Bilbuden anställs av ett annat, utan avtal. (Arkivbild)
Close

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Transport har ett kollektivavtal med ett av Foodoras svenska bolag. Det avtalet gäller cykel- och mopedbud. Men i ett annat bolag anställer Foodora tusentals bilbud som jobbar under andra villkor.

Nyligen har ett par Coop-butiker på Gotland anslutit sig till Foodora och med dem har över 150 livsmedelsbutiker gjort det. Dessutom finns andra aktörer med liknande plattformar.

I och med det flyttas ytterligare livsmedelsleveranser från mer traditionella åkeriföretag till plattformar.

Foodoras kommunikationschef Johanna Lindskog Lindell berättar att deras bilbud har en genomsnittlig förtjänst för Foodoras bilbud på 180 kronor i timmen, inklusive milersättning. Bilbudet står då för drivmedel, slitage på den egna bilen och fordonsförsäkring som ofta blir dyrare då budet måste ha trafiktillstånd för sin egen bil.

Det gör lönen betydligt lägre än för de B-kortschaufförer som omfattas av Transports kollektivavtal. De har ett löneläge som ligger på mellan 157 och 175 kronor i timmen, och det tillkommer premiekompensation, övertidsersättning och tillägg för obekväm arbetstid. En B-kortschaufför som jobbar på ett traditionellt transportföretag kör givetvis också bilar som ägs av företaget.

Transports centrala ombudsman Mats H Andersson var med och tecknade kollektivavtalet för cykel- och mopedbud med Foodora. Facket var redan då medvetna om att bilbuden skulle ligga i ett annat bolag och ha andra villkor.

– Vi behöver upplysa de konsumenter och företag som använder tjänsten att mycket av det Foodora gör bedrivs av ett företag som inte har kollektivavtal.

Vad kan ni göra för att förbättra arbetsvillkoren för Foodoras bilbud?

– Det vi kan göra just nu är att organisera våra medlemmar och bygga facklig styrka, som vi gjorde med cykel- och mopedbuden. Sedan kan vi se till att Foodora tecknar transportavtalet i DH Logistics, som anställer bilbuden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    5 juli, 2024

    Överallt där det går försöker företag att kringgå lagar och regler för att sänka sina kostnader och det förstår alla som kan tänka själva och är det en sådan arbetsmarknad vi vill ha i Sverige.Detta måste myndigheterna och facken ta itu med.

Lästips:

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Taxistolpe

Åtta av tio taxiföretagare skattade för lite

Taxi. Åtta av tio av de taxiföretag som granskats sedan 2020 fått ändring av sin skatt på grund av fusk eller fel, visar en sammanställning från Skatteverket.

Transportarbetarens logga

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.