Livsmedel körs med sämre lönevillkor
Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.
Transport har ett kollektivavtal med ett av Foodoras svenska bolag. Det avtalet gäller cykel- och mopedbud. Men i ett annat bolag anställer Foodora tusentals bilbud som jobbar under andra villkor.
Nyligen har ett par Coop-butiker på Gotland anslutit sig till Foodora och med dem har över 150 livsmedelsbutiker gjort det. Dessutom finns andra aktörer med liknande plattformar.
I och med det flyttas ytterligare livsmedelsleveranser från mer traditionella åkeriföretag till plattformar.
Foodoras kommunikationschef Johanna Lindskog Lindell berättar att deras bilbud har en genomsnittlig förtjänst för Foodoras bilbud på 180 kronor i timmen, inklusive milersättning. Bilbudet står då för drivmedel, slitage på den egna bilen och fordonsförsäkring som ofta blir dyrare då budet måste ha trafiktillstånd för sin egen bil.
Det gör lönen betydligt lägre än för de B-kortschaufförer som omfattas av Transports kollektivavtal. De har ett löneläge som ligger på mellan 157 och 175 kronor i timmen, och det tillkommer premiekompensation, övertidsersättning och tillägg för obekväm arbetstid. En B-kortschaufför som jobbar på ett traditionellt transportföretag kör givetvis också bilar som ägs av företaget.
Transports centrala ombudsman Mats H Andersson var med och tecknade kollektivavtalet för cykel- och mopedbud med Foodora. Facket var redan då medvetna om att bilbuden skulle ligga i ett annat bolag och ha andra villkor.
– Vi behöver upplysa de konsumenter och företag som använder tjänsten att mycket av det Foodora gör bedrivs av ett företag som inte har kollektivavtal.
Vad kan ni göra för att förbättra arbetsvillkoren för Foodoras bilbud?
– Det vi kan göra just nu är att organisera våra medlemmar och bygga facklig styrka, som vi gjorde med cykel- och mopedbuden. Sedan kan vi se till att Foodora tecknar transportavtalet i DH Logistics, som anställer bilbuden.