Ljusare tider för Ljusdalsmackarna
Vad har toaletten på macken i Ljusdal med den nya E4:an ute vid kusten att göra? Allt. När fjällturisterna väljer den nya vägen och takboxrallyt numera går lite längre norrut, behöver fler blåsor tömmas i Ljusdal. Vi besökte två mackar som fått sig ett uppsving tack vare den nya motorvägen.
Det är lördag och SMHI har utfärdat en klass 2-varning i Hälsingland. Molnen hänger snötunga i trädtopparna och rullar nu ut med riktning Funäsfjällen.
Stockholmaren Göran Wennersten har på grund av det stundande snöfallet valt den säkrare vägen över Ljusdal. Nu gör han ett kort tankstopp innan han drar vidare mot Ramundberget. Det är 35:e året i rad han kör dit.
– Ibland tar jag inlandsvägen men nu när det är oväder på gång tog jag den här, säger han. Den är lättare och bekvämare och säkrare en sån här dag.
Sedan E4:an fick en ny sträckning mellan Söderhamn och Hudiksvall för två år sedan, har takboxrallyt, som fjälltrafiken kallas i lokal folkmun, ökat markant. Stockholmstrafiken, som är den som dominerar, svänger inte längre av E4:an vid Tönnebro för att fortsätta upp över Bollnäs med paus i Järvsö. I stället väljer många att fortsätta till Hudiksvall innan de tar av mot inlandet. På det vinner förarna inte bara en kvarts körtid utan också en säkrare väg.
Takboxrallyt började alltså gå genom Ljusdal. Och Stefan Strandell, som då var säljchef på Statoil, fick be om en extra bensinpump. Och ta in en till kaffeautomat plus fler bord och stolar.
– Första julhelgen med den nya vägen hade vi femton meter kö till toaletten, säger han. Så kunde vi inte ha det.
Så han byggde en extra toa och designade den med fjälltema: Pilar med avstånd till olika semesterdestinationer på väggen och slalomskidor på golvet. Ja, den har blivit lite av en snackis.
På OKQ8 vid östra infarten till Ljusdal, sträcker säljaren Pia Blank över en varmkorv till en kund. Det går åt mer när trafiken tätnar, säger hon.
Framför allt kaffe och mackor är det stor efterfrågan på när fjällturisterna väller in. Hon har jobbat här sedan 1980 och märker stor skillnad mot hur det var innan den nya vägen stod klar. Försäljningen har gått upp, javisst. Men roligast är att kunderna är annorlunda.
– Nu kommer det in många barn som behöver springa av sig, säger hon. Vi har olika landslag som kommer före säsongsstart. De åker ju upp för att träna så fort som första snön ligger. Det är jätteroligt!
Men det finns en brist här. Macken har bara en enda toalett. Stefan Strandell, som i höstas lämnade Statoil för att i stället bli säljchef på OKQ8, har börjat skissa på en lösning.
Det blir inte en extra toalett, utan två. Tema? Hemligt. Men det kommer att variera med årstiderna, avslöjar han.