Ljusning i sopkonflikten – parterna inleder dialog
Renhållning. Åtta timmar försenade rullade Liselotte Lööfs sopbilar ut på Stockholms gator. Hotet om utökad strejk och massuppsägningar är tillfälligt avvärjt. Reno Nordens bilar står fortfarande still, i avvaktan på en dialog som parterna inleder under måndagseftermiddagen – Det är åtminstone en öppning, säger en miljöarbetare.
Under hela dagen har sopgubbar från Reno Norden och Liselotte Lööf fört intensiva interna diskussioner om den uppkomna situationen. På Reno Norden anser en skara renhållare att de i torsdags fick avsked på grått papper. Andra har sagt upp sig eller är sjukskrivna.
Miljöarbetarna i Stockholm har en unik sammanhållning. När striden startade på Reno Norden kom snabbt sympatiyttringar på företaget Liselotte Lööf, som är den andra stora aktören när det gäller hushållssopor.
Klockan sex i morse skulle Liselotte Lööfs bilar ha rullat ut, men miljöarbetarna valde att stanna kvar i garaget vid Norrtull. Under hela dagen låg jobbet nere.
På Reno Norden skickade sopgubbarna redan i fredags över en lista på krav man vill ha igenom, för att återuppta arbetet. Svar begärdes till klockan 14 i dag, måndag.
Strax innan tidsfristen löpte ut stod det klart att företagsledningen kommer att träffa en representant för miljöarbetarna. Det ledde till att en serie planerade åtgärder nu skjuts upp i åtminstone ett dygn.
– Det är inga regelrätta förhandlingar som ska föras, men nu startar vi i alla fall en dialog med företaget. Det är positivt, säger en sopgubbe.
Vid lunchtid kom Sonny Lööf, ägare till Liselotte Lööf AB, och företagets vd, Ola Claesson, ut för att möta de anställda.
Hur ser de på konflikten?
– Det som händer nu är tråkigt för hela branschen. Det finns ingen vinnare om Stockholms stad förlorar en massa yrkesskickliga miljöarbetare. Jag förstår killarna. Ingen vill gå ner i lön och få mera jobb, säger Sonny Lööf.
Ola Claesson fyller i:
– Det här är en konflikt mellan Reno Norden, Stockholms stad och de anställda på Reno Norden. På Liselotte Lööf har vi ett avtal med poänglön, det system som sopgubbarna vill ha. Det fungerar bra hos oss.
Det finns personer som retar sig på löneläget bland Stockholms sopgubbar. En del skulle nog gärna se att de slutar och ersätts med nyanställda som går in på en betydligt lägre lön. Hur skulle det påverka sophämtningen?
– Vi har sett sådana exempel tidigare. Det har inte gått särskilt bra. Det som händer nu visar på en bristande respekt för en hel yrkeskår, säger vd Ola Claesson.