LKAB:s samtyckesavtal stoppas efter facklig kritik

Gruvjätten LKAB ville tvinga alla åkerichaufförer och andra entreprenadanställda att skriva på ett ”samtyckesavtal”: Ge oss rätt att kolla dina aktiviteter på nätet, och om du dömts eller utreds för brott. Annars är det slutjobbat hos oss. Efter hård kritik från Transport och tre andra fackförbund, har LKAB backat – åtminstone tillfälligt.

LKAB krävde att entreprenörerna skrev på samtyckesavtalet, annars skulle deras inpasseringskort inte förnyas och de skulle nekas tillträde till gruvans område. Avtalet ger ett externt företag rätt att kontrollera om man dömts eller utreds för brott, eller om man ”förekommer medialt eller på annat sätt offentligt i anslutning till” organiserad brottslighet.

Undersökningen består av ”kontroll mot myndigheter och sökning på öppna medier såsom internet”.

Avtalet skulle bara gälla LKAB:s underentreprenörer, inte gruvbolagets egna anställda.

Om bakgrundskontrollen avslöjar något som innebär att man nekas tillträde till gruvområdet, får den berörda personen själv inte veta orsaken. Bara att det blivit avslag på inpasseringen.

Transport, Byggnads, Metall och Elektrikerförbundet uppmanade sina berörda medlemmar att inte skriva på samtyckesavtalet.

– Det här går långt utöver vad en arbetsgivare har rätt att kräva ens av sina egna anställda. Det är det värsta jag någonsin hört talas om i den här vägen. Jag tycker det är oerhört märkligt att ett statligt bolag leker brottsutredande myndighet på det här viset. Man vill utföra kontroller som kan leda till att folk blir utestängda från sina jobb på subjektiva grunder, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

Han tvivlar på att LKAB har lagstöd för sitt krav på samtycke och bakgrundskontroller.

– Sådana här integritetskränkande och djupt närgångna åtgärder strider antagligen mot EU-konventionen, säger Martin Miljeteig.

Efter ett par dagar av facklig kritik och stor uppmärksamhet i media, backade LKAB tills vidare. Samtyckesblanketten drogs tillbaka och bolaget vill ha ett samråd med de berörda facken, innan man bestämmer hur man ska gå vidare.

– Vi får vara självkritiska och inse att vi inte förankrat detta tillräckligt väl. Det har uppstått misstankar om vad LKAB egentligen är ute efter, och det får vi ta på oss, säger LKAB:s informationschef Anders Lindberg.

Vad är ni ute efter?

– Det här är en del av vårt ständiga förbättringsarbete vad gäller säkerheten på vårt område. Säkerhetsåtgärderna uppdateras och höjs hela tiden, och det är en spegling av omvärlden och av de krav som ställs på oss.

Vad ska det kontrollerande företaget titta på?

– Vi vill inte kartlägga människors privatliv, eller kolla vad de tycker om LKAB, vilket rykten tydligen gör gällande. Det handlar om kampen mot organiserad brottslighet.

Vad betyder det här med sökningar på internet?

– Det gäller uppgifter på internet, uppgifter som finns tillgängliga på öppna medier. Det här är ett led i vårt säkerhetsarbete, vi vill hjälpa till i kampen mot den organiserade brottsligheten och det vinner ju alla på – vi, såväl som våra underentreprenörer.

Ingrid Välitalo, ombudsman på Transport avdelning 26 Norrbotten, kan inte på rak arm säga hur många av förbundets medlemmar som berörs om samtyckesavtalen införs.

– De flesta chaufförer som berörs är med i Metall. Men vi har också en del medlemmar som kör åt gruvan, och några som jobbar i vakten, säger Ingrid Välitalo.

Även om samtyckesavtalen skrotas, är hela initiativet ett symptom på ett ”svällande fenomen”, enligt Ingrid Välitalo.

– Det börjar med någon blåskontroll, och det kanske man går med på. Men sedan ska det kollas brottsregister och medicinsk bakgrund, och sedan ska det kollas vad man gör på Facebook… ska de få läsa min e-mail också?

Frågan handlar om mer än bara personlig moral, tycker Ingrid Välitalo.

– Man kan ju resonera så att jag har ingenting att dölja, så varför ska jag protestera mot kontroller? Men dels är det rättsosäkert, och dels handlar det om var gränsen går. Hur snäv, eller vid, är en människas integritetsgräns?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.