Close
LO-ekonomerna som presenterade en ny prognos för svensk ekonomi, från vänster Fredrik Söderqvist, Peter Gerlach och Anna Almqvist.
Close

LO-ekonomer varnar för hård åtstramning

Ekonomi. Svensk ekonomi fortsätter att krympa nästa år. För att komma ur den hemmasnickrade lågkonjunkturen krävs en annan politik än den förda, framhöll LO:s ekonomer som på tisdagen presenterade sin prognos för ekonomin.

Hushållens konsumtion utgör det i särklass största sänket i svensk ekonomi, heter det i LO-prognosen Ekonomiska utsikter: Det tredje kvartalet i år var det femte på raken med fallande hushållskonsumtion – inte sedan krisen på 1990-talet har minskningen varit så långvarig.

– Vi är nu på väg in i det sjätte kvartalet med minskad konsumtion. Den höga inflationen har ätit upp löneökningarna, sa Fredrik Söderqvist, en av ekonomerna bakom prognosen.

Det höga ränteläget är en huvudförklaring till hushållens dämpade köpkraft. LO:s ekonomer har länge argumenterat att den nuvarande inflationen inte drivs av efterfrågan utan av utbud.

Pandemi, krig och prischocker har präglat de senaste årens utbud. Men medan många företag har gjort stora vinster har de svenska hushållen till stor del fått ta konsekvensen av den utbudsdrivna inflationen. Och mot den hjälper inte höjd styrränta, enligt prognosförfattarna.

– Bilden är splittrad när det gäller efterfrågan. När det gäller den inhemska har vi haft en negativ tillväxt i år, men nettoexporten väger upp och exportindustrin har gått oväntat bra. Det gäller till exempel verkstadsindustrin, sa Fredrik Söderqvist på presentationen.

– Ränteläget gör att bostadsbygget kollapsar, där är vi på 90-tals nivåer igen. Vi tror att sysselsättningsnivån ligger kvar på ungefär samma nivå nästa år, men att arbetslösheten stiger upp mot 8,5 procent eftersom antalet personer i arbetskraften ökar.

För stram politik mot hushåll

Utsikterna för 2024 beror på hur regeringen och Riksbanken agerar, enligt LO:s ekonomiska prognos: I kölvattnet av den höga inflationen har den ekonomiska politiken stramats åt, vilket bidragit till att föra Sverige in i den pågående lågkonjunkturen.

Riksbanken har gjort felaktiga avvägningar och bland annat underskattat den svenska räntekänsligheten, enligt LO-ekonomerna.

– Vi tycker att Riksbanken måste ta större realekonomisk hänsyn. Vi har haft tre år utan tillväxt, och det ser ut att fortsätta i början av nästa år. Räntan måste sänkas, men samtidigt är vi tydliga med att vi inte vill tillbaka till 0-ränta, sa Peter Gerlach.

”Skynda långsamt” är i stället honnörsord i sammanhanget för LO-ekonomerna som talade om olika aspekter i prognosen, förutom Peter Gerlach och Fredrik Söderqvist också Anna Almqvist.

De efterlyser en annan balans på lång sikt för penningpolitiken. För det pekade de tre ekonomerna ut fyra särskilt prioriterade områden:

  • En upprustning av arbetsmarknadspolitiken, bland annat genom att stärka Arbetsförmedlingens kontroll- och sanktionsmöjligheter mot arbetsgivare som får anställningsstöd och satsning på förmedling i AF:s egen regi.
  • Rädda bostadsbyggandet genom ett statligt kreditprogram.
  • Stoppa nedskärningar i regioner och kommuner, bland annat genom tillfälligt höjda statsbidrag.
  • Investera för industriomställning, bland annat ökade investeringar i transportinfrastrukturen som gör nya etableringar möjliga i hela landet.

Utgångspunkten för LO:s prognos har varit att inflationen fortsätter att falla, men att Riksbanken kommer att låta styrräntan ligga kvar på dagens höga nivå under det första halvåret 2024. Sedan kan det ändras om Riksbanken följer Europeiska Centralbanken, som väntas börja sänka räntan nästa år.

Inflationstakten har för hela 2023 varit fortsatt varit hög, men det beror till stor del på prisökningar under slutet av förra året. Det senaste halvåret har den underliggande inflationen legat i linje med inflationsmålet på 2 procent.

Men konsumentprisindex (KPI), som mäter hushållens faktiska kostnadsökningar, ligger fortfarande över inflationsmålet. Det beror till stor del på Riksbankens tidigare räntehöjningar.

I prognosen konstateras att den höga inflationen har slagit hårt mot LO-förbundens medlemmar som generellt sett har mindre ekonomiska marginaler än andra löntagare. Allt fler uppger att de har svårt att klara större engångsutgifter.

LO-ekonomerna betonar att det är viktigt att bekämpa inflation, men inte främst den privata konsumtionen som i allt lägre utsträckning är det som driver upp priserna.

Från och med det tredje kvartalet i år befinner sig Sverige officiellt i en lågkonjunktur. Hur lång och djup lågkonjunkturen blir beror på de penning- och finanspolitiska beslut som fattas nästa år, enligt LO:s ekonomer.

Prognosen Ekonomiska utsikter _ en hemmasnickrad lågkonjunktur finns att ladda ned från LO:s hemsida.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ryanairplan i luften

Ryanair satsar men inte på Skavsta eller Bromma

Flyg. Lågprisbolaget Ryanair startar tio nya rutter från Sverige. Satsningen görs efter att regeringen gett besked om slopad flygskatt.

Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.