LO-förbunden oeniga i synen på las

Arbetsrätt. I debatten hävdas att fack och arbetsgivare var nära en överenskommelse när las-förhandlingarna kraschade sent på natten den 30 september. Var det så? – Vi har haft väldigt svårt att få ett klart svar på den frågan, säger Transports ordförande Tommy Wreeth, som är frustrerad.

På onsdagsmorgonen kom beskedet att fack och arbetsgivare gör ett nytt försök att komma överens om förändringar i lagen om anställningsskydd (Las), ett förstärkt omställningsskydd och helst också en ny a-kassa.

Förbundsordförande Tommy Wreeth sitter i LO:s styrelse och har följt förhandlingsturerna i månader. Han är kritisk. Under gårdagen diskuterade styrelsen en trevare från Svenskt Näringsliv om att återuppta las-överläggningarna.

Då hade LO-styrelsen precis innan ägnat två dagar åt att diskutera den stundande avtalsrörelsen och vilka av las-frågorna som eventuellt kunde lyftas in i de ordinarie löneförhandlingar som förbunden precis drar igång.

Trevaren från Svenskt Näringsliv skapade intensiv debatt och till slut gick LO-styrelsen till omröstning. Transport och fem andra förbund sa nej, ett la ner rösten och sju röstade för. Även LO:s ledning röstade för.

Det betyder att LO, PTK och Svenskt Näringsliv nu startar om på ny kula i morgon, torsdag.

En central fråga är förstås om det är någon idé. Var parterna förra gången verkligen så nära en lösning som det hävdas i efterdebatten?

Tommy Wreeth har själv inte ingått i den lilla fackliga delegation som mötte Svenskt Näringsliv öga mot öga. Men han är skeptisk:

– Det har hela tiden varit svårt att få besked om vad förhandlingarna verkligen sprack på. Flera i LO-styrelsen har begärt en sammanställning, svart på vitt. Varför är det så svårt att få fram den informationen?

Tommy Wreeths slutsats är att facken inom LO brottas med olika problem. För Transport, som har många småföretag som arbetsgivare, är själva grundtryggheten i anställningen livsviktig. Han säger:

– Några stora pengar finns ofta inte att mjölka ut om exempelvis ett åkeri tappat körningar och måste säga upp chaufförer. Här är turordningsreglerna avgörande. Arbetsgivaren ska inte godtyckligt kunna sparka ut äldre och slitna förare. Eller personer som tagit på sig fackliga uppdrag.

– IF Metall och industrin har andra bekymmer. Där handlar det om omstruktureringar och stora fabriker som hotas av nedläggning. En bra omställningsförsäkring är förstås väldigt viktig när hundratals arbetare sägs upp samtidigt. För Kommunal kan rätten till fast jobb och heltid väga tungt.

LO, PTK och Svenskt Näringsliv har ett dygn på sig att lösa upp knutarna, sedan ska ett eventuellt las-förslag läggas fram för LO: styrelse. Blir det ja där – eller nej – ska frågan i vilket fall som helst prövas i LO:s representantskap. Mötet är inplanerat till tisdag i nästa vecka.

I LO:s styrelse har vart och ett av de 14 förbunden en representant och en röst.

I representantskapet baseras rösterna på medlemsantal. Ju fler medlemmar, desto fler ombud med rösträtt. En minoritet av förbunden – om de är stora – kan därmed köra över majoriteten.

Vad hade behövts för att Transport skulle ha ställt sig bakom fortsatta förhandlingar?

– Kravet vi ställt är att Gudmund Toijers las-utredning måste skrotas. Så länge den ligger som en våt filt över förhandlingsbordet är parterna inte jämbördiga, säger Tommy Wreeth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.