LO kräver betalt för väntetid

Betalt även när man väntar vid telefonen. Och minst fyra kronor mer i timmen. I dag har LO levererat sina krav när det gäller de bemanningsanställdas villkor till arbetsgivarna.

– Jag är ganska nöjd med vad vi fick med från Transports ursprungliga krav, säger Lennart Sköld, central ombudsman med ansvar för bemanningsavtalet. Sammanlagt har vi jämkat ihop 60 olika krav från 14 LO-förbund.

Själv ingår han i den fem personer starka avtalsdelegationen som möter arbetsgivarna i Almega bemanningsföretagen. Tio förhandlingstillfällen är inbokade under april månad.

Det första hölls i dag, måndag, när LO och Almega växlade krav om löner och villkor för 120 000 bemanningsanställda.

Ordning och reda i branschen är grunden för LO-förbundens krav. Löneökningen är redan klar i och med den senaste stora avtalsrörelsen. Även bemanningsanställda ska få 2,8 procent i höjning.

Det preciserar LO:s avtalsdelegation till fyra kronor per timme för de yrkesarbetare som i dag är garanterade 108 kronor i timpenning. Samtidigt innebär fackens krav att samtliga bemanningsanställda ska upp till den garantilönen.

Grundprincipen är dock att uthyrd personal ska ha samma villkor och lön som de fast anställda på arbetsplatsen de kommer till.

Ytterligare ett skarpt LO-krav:

• En anställd ska ha betalt inte bara när hen är uthyrd och arbetar – utan för samtliga timmar som hen är tillgänglig för sin arbetsgivare. I dag är det teoretiskt möjligt att vara tillgänglig mer än sexton timmar per dag men ändå bara få betalt för de åtta timmar man blivit inringd på jobb.

– Det var ett av våra skarpa krav från Transports sida, berättar Lennart Sköld.

Ett Transportkrav som fick ge vika när LO-förbunden skulle enas var däremot att facken ska få rätt att ta del av handlingar från företagen för att kunna kontrollera att avtalade löner och villkor följs.

Flera LO-krav som ska drivas i förhandlingarna:

• Det ska bli lättare att organisera sig fackligt för den som är anställd i ett bemanningsföretag.

• Anställningstryggheten ska öka för de bemanningsanställda. Det betyder fler heltider och tillsvidareanställningar och färre vikariat och visstidsjobb.

Arbetsgivarna har å sin sida gått in i förhandlingarna med krav på tre nya typer av anställning, som samtliga är avslutade jobb utan långsiktig trygghet. Henrik Bäckström, vd på Almega bemanningsföretagen, beskriver de tre anställningsformerna:

1. Yrkesintroduktion för unga.

2. Matchningsanställning för långtidsarbetslösa.

3. Etableringsjobb för nyanlända invandrare.

– Det är tre grupper som behöver komma i jobb, säger Henrik Bäckström. Jag hoppas att facken och vi kan hjälpa dem in i matchen.

– Vi kommenterar inte motpartens krav, säger Lennart Sköld. Vi vill inte att förhandlingarna ska ske i medierna.

När april månad är över går det gällande avtalet ut. Då är det öppet för parterna att säga upp det och varsla om stridsåtgärder om de inte har kommit överens.

Men till dess återstår alltså tio förhandlingstillfällen. Med start första vardagen efter påsk.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.