LO kräver betalt för väntetid
Betalt även när man väntar vid telefonen. Och minst fyra kronor mer i timmen. I dag har LO levererat sina krav när det gäller de bemanningsanställdas villkor till arbetsgivarna.
– Jag är ganska nöjd med vad vi fick med från Transports ursprungliga krav, säger Lennart Sköld, central ombudsman med ansvar för bemanningsavtalet. Sammanlagt har vi jämkat ihop 60 olika krav från 14 LO-förbund.
Själv ingår han i den fem personer starka avtalsdelegationen som möter arbetsgivarna i Almega bemanningsföretagen. Tio förhandlingstillfällen är inbokade under april månad.
Det första hölls i dag, måndag, när LO och Almega växlade krav om löner och villkor för 120 000 bemanningsanställda.
Ordning och reda i branschen är grunden för LO-förbundens krav. Löneökningen är redan klar i och med den senaste stora avtalsrörelsen. Även bemanningsanställda ska få 2,8 procent i höjning.
Det preciserar LO:s avtalsdelegation till fyra kronor per timme för de yrkesarbetare som i dag är garanterade 108 kronor i timpenning. Samtidigt innebär fackens krav att samtliga bemanningsanställda ska upp till den garantilönen.
Grundprincipen är dock att uthyrd personal ska ha samma villkor och lön som de fast anställda på arbetsplatsen de kommer till.
Ytterligare ett skarpt LO-krav:
• En anställd ska ha betalt inte bara när hen är uthyrd och arbetar – utan för samtliga timmar som hen är tillgänglig för sin arbetsgivare. I dag är det teoretiskt möjligt att vara tillgänglig mer än sexton timmar per dag men ändå bara få betalt för de åtta timmar man blivit inringd på jobb.
– Det var ett av våra skarpa krav från Transports sida, berättar Lennart Sköld.
Ett Transportkrav som fick ge vika när LO-förbunden skulle enas var däremot att facken ska få rätt att ta del av handlingar från företagen för att kunna kontrollera att avtalade löner och villkor följs.
Flera LO-krav som ska drivas i förhandlingarna:
• Det ska bli lättare att organisera sig fackligt för den som är anställd i ett bemanningsföretag.
• Anställningstryggheten ska öka för de bemanningsanställda. Det betyder fler heltider och tillsvidareanställningar och färre vikariat och visstidsjobb.
Arbetsgivarna har å sin sida gått in i förhandlingarna med krav på tre nya typer av anställning, som samtliga är avslutade jobb utan långsiktig trygghet. Henrik Bäckström, vd på Almega bemanningsföretagen, beskriver de tre anställningsformerna:
1. Yrkesintroduktion för unga.
2. Matchningsanställning för långtidsarbetslösa.
3. Etableringsjobb för nyanlända invandrare.
– Det är tre grupper som behöver komma i jobb, säger Henrik Bäckström. Jag hoppas att facken och vi kan hjälpa dem in i matchen.
– Vi kommenterar inte motpartens krav, säger Lennart Sköld. Vi vill inte att förhandlingarna ska ske i medierna.
När april månad är över går det gällande avtalet ut. Då är det öppet för parterna att säga upp det och varsla om stridsåtgärder om de inte har kommit överens.
Men till dess återstår alltså tio förhandlingstillfällen. Med start första vardagen efter påsk.